نظامنامه شرایط پذیرفتن فارغ‌التحصیل‌های دانشسراهای مقدماتی در دانشسرای عالی

تاریخ انتشار: ۱۳۱۵/۰۴/۰۲

مصوب 1315,04,02


ماده اول ـ از بین کسانی که دوره دانشسرای مقدماتی و فلاحتی را به پایان رسانیده‌اند دو نفر از پنج نفر اول با رعایت تقدم ممکن است به دانشسرای عالی پذیرفته شده و از انجام تعهدی که برای خدمت آموزگاری سپرده‌اند معاف شوند. در صورتی که با اخذ درجه لیسانس دانشسرای عالی نائل شدند فقط به خدمت دبیری اکتفا خواهد شد و الا موظف به انجام خدمت آموزگاری خواهند بود.


ماده دوم ـ برای این که اشخاص مذکور در ماده اول بتوانند از دروس دانشسرای عالی استفاده کنند باید کلاس مخصوصی طی نمایند که دوره آن یک سال می‌باشد.


ماده سوم ـ برای داوطلبان ورود به قسمت ادبی کلاس مخصوص همان است که به موجب اساسنامة مورخ 30 دی 1314 در دانشسرای عالی تاسیس گردیده و برای کسانی که مایل به ورود به قسمت علمی هستند کلاس مخصوص دیگری دائر می‌شود که برنامة آن به قرار ذیل خواهد بود:
ریاضی ـ فیزیک ـ شیمی ـ علوم طبیعی ـ زبان خارجه

تبصره – جزئیات برنامه و عده ساعات هر یک از مواد را اداره دانشسرای عالی با جلب نظر معلمین تعیین خواهد کرد.


ماده چهارم ـ امتحانات کلاس مخصوص بر طبق نظامنامه و مقررات امتحانات دانشسرای عالی خواهد بود.


ماده پنجم ـ کسانی که بموجب این اساسنامه حق ورود به کلاسهای ادبی یا علمی پیدا کنند می‌توانند در امتحانات مسابقه شبانه‌روزی دانشسرای عالی که در نظامنامة مصوب خرداد 1315 قید شده شرکت نمایند.

تبصره -با تساوی شرایط این اشخاص حق تقدم خواهند داشت.

ضمناً مقرر گردید ادارة تعلیمات ولایات بوسیله متحدالمال به ادارات معارف ایالات و ولایات اطلاع دهند مخارج سفر و اقامت محصلینی که واجد شرایط بوده و برای ورود به دانشسرای عالی به طهران خواهند آمد به عهدة خود آنها خواهد بود.