مقررات راجع به نظامنامه مواد 584 و 585 قانون تجارت

تاریخ انتشار: ۱۳۱۵/۰۵/۲۲

[به موجب ماده ۱۴ آیين‌نامه ثبت تشكيلات و مؤسسات غيرتجاری، مصوب ۱۳۳۷ لغو شده است.]


۱۵۴۰۹ – ۱۳۱۵/۵/۲۰

وزارت عدلیه نظر به مواد 584 و 585 قانون تجارت مصوبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۱۱ مقرر میدارد:


ماده 1- مقصود از تشکیلات و مؤسسات غیر تجارتی مذکور در ماده 584 قانون تجارت مجامعی است که برای مقاصد علمی یا ادبی یا امور خیریه و یا تفریحی و غیره تشکیل میشود بدون آنکه مقصود از آن جلب منافع مادی و تقسیم بین اعضاء جمعیت باشد.


قسمت اول- در شرایط تشکیل مجامع


ماده 2- هر مجمعی که جهت آن نامشروع بوده و یا مخالف با انتظامات عمومی یا اخلاق حسنه باشد لغو و باطل است.


ماده 3- تشکیل این قبیل مجامع بموجب اساسنامه بعمل می آید که به تصویب مجمع عمومی رسیده باشد قیود و شروطی که در اساسنامه ذکر می شود نباید مخالف قوانین مدنی باشد.


ماده 4- مؤسسین باید قبل از تشکیل اظهارنامه حاوی اسم مجمع و مقصد و اسامی مؤسسین به اداره شهربانی محل فرستاده و موافقت اداره مزبوره را برای تشکیل مجمع تحصیل کنند.


ماده 5- مجامع مزبوره در صورتی مطابق ماده 584 دارای شخصیت حقوقی و اهلیت قانونی خواهند بود که بثبت رسیده باشد.


ماده 6- ثبت مجامع توسط نماینده قانونی مؤسسین آن در اداره یا دائره یا شعبه ثبت اسناد مرکز اصلی آن و در صورت موجود نبودن دوائر ثبت اسناد در نزدیکترین اداره یا دائره یا شعبة ثبت اسناد بعمل خواهد آید.


ماده 7- مؤسسین تقاضانامه متضمن عنوان مجمع و مرکز اصلی و مراکز شعبات آن و اسم و شهرت و محل اقامت اشخاصی که برای اداره کردن آن معین شده اند ترتیب داده به ضمیمه اجازه نامه حاصله از شهربانی یا سواد مصدق آن و دو نسخه از اساسنامه بدوائر مذکوره در ماده 6 برای ثبت تقدیم و در مقابل رسید میگیرند.


ماده 8- مباشرین ثبت مراتب مذکوره را در دفتر مخصوص بثبت رسانده ورقه حاکی از تصدیق ثبت به تقاضا کننده میدهند و اعلانی محتوی عنوان مجمع و مرکز اصلی آن و خلاصه از اساسنامه و کسانی که از طرف مجمع حق امضاء دارند در مجله رسمی بخرج مجمع انتشار خواهند داد.


ماده 9- مجامع باید کلیه تغییراتی را که در مواد اساسنامه یا در ترتیب اداره مجمع پیدا می شود در ظرف 3 ماه به دوائری که وظیفه دار ثبت هستند اعلام کنند والا تغییرات مزبور در مقابل اشخاص ثالث خالی از تاثیر خواهد بود. این تغییرات نیز در دفتر ثبت مجامع در دنبال ثبت اولیه بثبت میرسد.


ماده 10- مجامعی که مطابق این نظامنامه بثبت رسیده میتوانند دارائی داشته باشند و در محاکم اقامه دعوی کنند یا طرف دعوی واقع شوند. عوائد حاصله از مقرری اعضاء مجمع یا سایر اموالی را که بدست میاورند و همچنین محلها و بناها که برای اداره یا اجتماع آنها لازم است و اموال غیرمنقولی را که برای انجام مقصود احتیاج به آن دارند اداره کنند.


ماده 11- هر عضوی میتواند در هر موقع با پرداخت مقرری عقب افتاده از عضویت خارج شود مگر آنکه در اساسنامه ترتیب دیگری مقرر شده باشد.


ماده 12- مجامعی که بر خلاف مقررات ماده 2 این نظامنامه تشکیل شده بتقاضای مدعی العموم یا تقاضای هر ذی نفعی محکمه حکم انحلال آن را خواهد داد.


قسمت دوم – در انحلال مجامع


ماده 13- در صورت انحلال مجامع هرگاه انحلال اختیاری باشد تصفیه امور آن بتوسط مدیر یا مدیران مجمع بر طبق شرائط مقرره در اساسنامه بعمل می آید و در صورتی که در اساسنامه متصدی امر تصفیه و ترتیب ان معین نشده باشد مجمع عمومی باید در موقع تصمیم به انحلال یک نفر را برای تصفیه انتخاب کرده حدود و اختیارات او را نیز معین کند.


ماده 14- در صورتی که مجمع بموجب حکم محکمه منحل گردد و در اساسنامه متصدی امر تصفیه و ترتیب آن معین نشده باشد محکمه در ضمن حکم انحلال یک نفر را برای تصفیه معین میکند و در این صورت تصفیه امور آن طبق مقررات قانون تجارت راجعه بتصفیه امور شرکتها بعمل خواهد آمد.


قسمت سوم – حق الثبت


ماده 15- حق الثبت مجامع و مؤسسات مطابق تعرفه ذیل خواهد بود:

مجامعی که هیچ عایدی ندارند
5 ریال
مجامعی که عایدی سالیانه آنها از هزار ریال تجاوز نکند
25 «
از هزار ریال تا 5 هزار ریال
50 «
از پنج هزار و یک تا ده هزار ریال
100 «
از ده هزار و یک تا 15 «
150 «
از پانزده هزار و یک تا بیست هزار ریال
200 «
از بیست هزار و یک تا بیست و پنجهزار ریال
250 «
از بیست و پنجهزار و یک تا سی هزار ریال
300 «
از سی هزار و یک تا سی و پنجهزار ریال
350 «
از سی و پنجهزار و یک تا چهل هزار ریال
400 «
از چهل هزار و یک تا پنجاه هزار ریال
450 «
از پنجاه هزار و یک به بالا
500 «