فصل هفتم نظامنامه قانون وکالت (در تعقیب و محاکمه انتظامی وکلای عدلیه)

تاریخ انتشار: ۱۳۱۶/۰۸/۱۶

[نظامنامه قانون وکالت]


قسمت اول- طرز رسیدگی به شکایات و تخلفات

ماده 81 – همینکه شکایات یا گزارشی بدبیرخانه دفتر کل بازرسی و تشکیلات وکلاء عدلیه واصل شد مدیر دبیرخانه موکلف است برای هر شکایت یا تخلفی پرونده‌ای تشکیل داده و برای ارجاع بشعب بازرسی برئیس پارکه تسلیم دارد- رئیس پارکه پرونده را بهر یک از بازرسان که مقتضی بداند با قید تاریخ برای رسیدگی ارجاع میکند- رئیس پارکه میتواند لدی الاقتضاء خود متصدی بازرسی در یک پرونده شده و ادعا نامه تنظیم نماید.


ماده 82 – در صورتی که مندرجات شکایتنامه یا گزارشی کافی برای تعقیب نباشد از شاکی یا گزارش دهنده باید توضیح خواسته شود. استیضاح ممکن است بیکی از طرق دیل بعمل آید:
 1- استیضاح کتبی بوسیله نامه.
 2- احضار شاکی و اخذ توضیحات و تنظیم صورت مجلس
 3- استیضاح بوسیله پارکه بدایت محل یا امین صلح.


ماده 83 – احضار وکیل بوسیله اوراق مخصوص بعمل میاید- روز و ساعت حضور باید منجزا در اوراق مزبور قید شود- در موارد فوری وکیل مورد تعقیب ممکن است بوسیله تلگراف احضار شود.

ماده 84 – اخطار شونده باید مطابق وقتی که تعیین شده در شعبه مربوطه بازرسی حاضر شود در صورتی که نتواند حاضر شود عذر موجه خود را بدون تاخیر اطلاع دهد.

ماده 85 – احضار وکیلی که خارج از مرکز اقامت دارد با موافقت رئیس دفتر کل بازرسی و تشکیلات وکلاء عدلیه بعمل میاید و پس از حضور وکیل بازرسی باید خارج از نوبت بعمل آید.

ماده 86 – در صورتی که محل اقامت وکیل مشتکی عنه خارج از مرکز باشد عین یا رونوشت شکایت نامه از طرف رئیس دفتر کل بازرسی و تشکیلات وکلاء عدلیه بپارکه محل اقمت مشتکی عنه و در نقاطی که پارکه نیست بامین صلح ارجاع میشود- در این صورت پارکه یا امین صلح وظائف بازرس را انجام میدهند.

ماده 87 – در صورتی که بنظر مدعی العموم بازرسی و بازجوئی کامل نباشد میتواند تکمیل آنرا از بازرس بخواهد و بازرس هم مکلف است طبق دستور او عمل نماید.

قسمت دوم- در قرار منع تعقیب و ادعانامه

ماده 88 – پس از اجرای بازرسی در موردی که نظر بازرس بر منع تعقیب و عقیده رئیس پارکه و تعقیب باشد رئیس پارکه ادعا نامه تنظیم و بمحکمه می فرستد.

ماده 89 – در صورتی که بازرس و مدعی العموم متفقا در مواردی که رئیس پارکه متصدی بازرسی شده خود منفردا عقیده بر منع تعقیب داشته باشند پرونده با جلب نظر وزارت عدلیه بایگانی یا تعقیب میشود و هرگاه مدعی العموم عقیده بر منع تعقیب و بازرس عقیده بر تعقیب داشته باشد حل اختلاف با وزارت عدلیه است- در هر دو صورت رئیس دفتر کل بازرسی و تشکیلات وکلاء عدلیه باید عقیده رئیس پارکه و بازرس را بضمیمه نظریه خود بوزارت عدلیه گزارش نماید.

ماده 90 – رونوشت ادعانامه باید منتها در ظرف سه روز از تاریخ وصول بمحکمه برای وکیل مورد تعقیب فرستاده شود.

ماده 91 – وکیل مورد تعقیب مکلف است در ظرف مدتی که در ماده 94 مقرر است جواب ادعانامه و دفاع خود را کتبا بانضمام دلائل و مدارکی که دارد بدبیرخانه محکمه تسلیم دارد.

قسمت سوم- در طرز ابلاغ و مواعد

ماده 92 – وکلاء عدلیه و کارگشایان باید محل سکونت خود را بپارکه انتظامی وکلاء اطلاع دهند و و مادام که تغییر آنرا اطلاع نداده اند کلیه ابلاغاتی که بان محل بشود معتبر خواهد بود.

ماده 93 – اوراق اخطار و احضار و رونوشت ادعانامه و احکام و قرارهای انتظامی بوسیله پست سفارشی دو قبضه بمحلی که وکیل بعنوان محل سکونت خود معرفی نموده است ابلاغ میشود و در صورتی که نامه سفارشی را پستخانه بعنوان اینکه وکیل در آن محل یافت نشده یا اینکه اشخاص حاضر در آن محل از قبول نامه و امضاء قبض امتناع کرده اند اعاده نماید پارکه انتظامی وکلاء مکلف است موضوع ابلاغ را در مجله رسمی منتشر نماید و هرگاه پس از مضی مدت مقرر در ماده* 94 *جوابی از وکیل واصل نشود ادعانامه یا حکم یا قرار یا اخطار یا احضاری که بترتیب فوق درج شده ابلاغ شده محسوب میشود

تبصره 1- در صورتی که وکیل مورد تعقیب در محل دفتر کل بازرسی و تشکیلات وکلاء عدلیه حاضر باشد ممکن است اوراق اخطار و غیره حضورا به او ابلاغ شود.

تبصره 2 در صورت اقتضاء پارکه انتظامی وکلاء میتواند اوراق نامبرده را بوسیله پارکه یا امین صلح محل اقامت وکیل مورد تعقیب باو ابلاغ نماید

ماده 94 – مدت تسلیم جواب ادعانامه یا عرضحال تجدید نظر ده روز است بطریق ذیل حساب میشود
 1- در موردی که ابلاغ بشخص وکیل یا محل سکونت او بشود از تاریخ ابلاغ.
 2- در صورتی که ابلاغ بوسیله مجله رسمی بعمل آید از تاریخ انتشار مجله برای وکلاء مقیم مرکز و نسبت بوکلاء مقیم ولایت برای هر 36 کیلومتر یک روز اضافه.
 3- هرگاه ابلاغ بوسیله پست سفارشی بعمل آید از تاریخ وصول نامه برای وکلاء مقیم مرکز و نسبت بوکلاء ساکن ولایات برای هر 36 کیلومتر یکروز اضافه منظور خواهد شد.

قسمت چهارم- در محاکمه بدوی و تجدید نظر و مواعد آن

ماده 95 – بمحض وصول جواب وکیل مورد تعقیب مدیر دبیرخانه موافق دستور محکمه تعیین جلسه خواهد کرد.

ماده 96 – روز جلسه رسیدگی باید فورا برئیس پارکه وکلاء اطلاع داده شود تا شخصا و یا نماینده او برای اظهار عقیده حاضر گردد.

ماده 97 – حضور شخص وکیل مورد تعقیب در موقع محاکمه منوط بنظر محکمه است.

ماده 98 – اگر ضمن رسیدگی محکمه تحقیق امری را لازم بداند میتواند مستقیما یا بوسیله مدعیان عمومی یا بازرسان و یا هر یک از مستخدمین قضائی محل اقامت وکیل تحقیقات مقتضی را بنماید

ماده 99 – محکمه باید پس از ختم رسیدگی در ظرف 3 روز رای داده و حکم خود را بپارکه و وکیل مورد تعقیب ابلاغ نماید.

ماده 100 – هرگاه وکیل مشتکی عنه در ظرف مدت مقرر دفاعیات خود را نفرستد محکمه بر طبق اسناد موجوده رسیدگی کرده و حکم صادر مینماید.

ماده 101 – در صورتی که وکیل مورد تعقیب از رؤیت حکم یا قرار استنکاف نماید پارکه مخیر است آن حکم یا قرار را بطریق مندرج در ماده 93 در مجله رسمی درج نماید و یا اینکه در مدت ده روز در دفترخانه محاکم محل اقامت وکیل الصاق کند- پس از مضی مدت مزبور و تصدیق مدیر دفترخانه حکم یا قرار ابلاغ شده محسوب میشود.

ماده 102 – موعد تقاضای تجدید نظر برای محکوم علیه و پارکه ده روز از تاریخ ابلاغ حکم و برای رئیس دفترکل بازرسی و تشکیلات وکلاء عدلیه دو ماه است.

ماده 103 – هرگاه عرضحال اعتراض یا تجدید نظر دارای نواقصی از حیث ضمائم و مستندات باشد محکمه مکلف باخطار رفع نواقص نیست و بعرضحال موجود رسیدگی میکند.

ماده 104 – رئیس دفتر کل بازرسی و تشکیلات وکلاء عدلیه باید شخصا بسمت مدعی در محکمه تجدید نظر حاضر شود.

ماده 105 – رسیدگی محکمه تجدید نظر مانند رسیدگی محکمه بدوی است

ماده 106 – تجدید نظر نسبت با حکامی که محکمه عالی انتظامی قبل از تاریخ اجراء قانون وکالت مصوبه 25 بهمن 1315 صادر نموده بهمان طریقی بعمل میاید که قبل از تاریخ مزبور مقرر و معمول بوده.

قسمت پنجم- مقررات مختلفه

ماده 107 – رونوشت احکام قطعی بوسیله دبیرخانه محکمه بقسمت تشکیلات وکلاء عدلیه ارسال میشود که در پرونده سوابق وکیل مورد حکم بایگانی شود.

ماده 108 – تعقیب وکیل از نظر تخلفات و سوء اخلاق مستلزم وصول شکایت یا گزارش نیست و همینکه رئیس دفتر کل بازرسی و تشکیلات وکلاء عدلیه یا پارکه از وقوع تخلفی مطلق شدند میتوانند قضیه را تعقیب نمایند.

ماده 109 پارکه وکلاء در جریان امور محکمه نظارت دارد و هرگاه اختلالی مشاهده کند مکلف است برئیس دفترکل بازرسی و تشکیلات وکلاء عدلیه گزارش بدهد

ماده 110 – پارکه های ولایات و در نقاطی که پارکه نیست امناء صلح و مدیران دفترخانه های محاکم مکلفند تقاضای دفترکل بازرسی و تشکیلات وکلاء عدلیه را در حدود وظائفی که بموجب قانون وکالت و نظامنامه های مربوطه عهده دار است انجام دهند.

ماده 111 – محکمه بدوی انتظامی در موقع رسیدگی بصلاحیت علمی و عملی وکلاء مورد تعقیب میتواند قرار امتحان بدهد و این قرار در هیئت ممتحنه که از طرف رئیس دفترکل بازرسی و تشکیلات وکلاء عدلیه دعوت میشود اجراء میگردد.

ماده 112 – اجراء احکام و قرارهای انتظامی از وظائف قسمت تشکیلات وکلاء عدلیه است.

وزیر عدلیه