شرایط صدور فرش توسط تجار و موسسات مختلف

تاریخ انتشار: ۱۳۱۶/۰۳/۰۶

۳۵۹۲ – 1316/03/06


هیئت وزراء در جلسه 3 خرداد ماه 1316 برطبق پیشنهاد شماره 5507-29/2/16 اداره کل تجارت مواد ذیل با اصلاحات لازمه را تصویب نمودند:


1- صدور فرش توسط تجار و مؤسسات مختلفه با رعایت شرایط ذیل مجاز خواهد بود:

الف – صادرکنندگان باید قبل از مبادرت به صدور کالا از شرکت سهامی فرش پروانه صدور تحصیل نمایند.

ب – شرکت فرش مکلف است فرشهائی را که برای صدور عرضه میشود بازرسی نموده در صورتی که از لحاظ صنعتی دارای معایب و نواقصی نباشند برای انها پروانه صدور بدهد.

ج – نواقص صنعتی که مانع صدور فرش خواهد بود از طرف شرکت سهامی فرش با جلب نظر اداره کل صناعت تعیین و پس از موافقت اداره کل تجارت برای اطلاع عموم اعلان میشود.
در اعلان مزبور نوع نواقصی که در صورت موجود بودن انها اجازه صدور فرش داده نمیشود و اینکه صدور فرشهای دارای نواقص مزبور از چه تاریخ ممنوع خواهد بود مشروحا تعیین خواهد شد.

د – بازرسی فرش از طرف شرکت فعلا در مراکز ذیل با مشارکت نمایندگان گمرک بعمل خواهد امد.
تهران- تبریز- مشهد- همدان- عراق- کرمان- زاهدان- شیراز.
در همدان و شیراز که گمرکخانه نیست یکنفر نماینده از طرف گمرک بخرج شرکت برای بازرسی فرش در مرکز شرکت تعیین خواهد شد.

ه- در صورتی که بین صادرکننده و عمال شرکت نسبت به نتیجه بازرسی اختلافی حاصل شود موضوع اختلاف بکمیسیونی مرکب از نمایندگان گمرک و اداره کل تجارت و اداره کل صناعت و اطاق تجارت محل مراجعه میشود و رأی اکثریت کمیسیون مزبور قاطع خواهد بود.
در مراکزی که اداره کل تجارت و یا اداره کل صناعت نماینده نداشته باشد نمایندگان مالیه وحکومت قائم مقام انها خواهد بود.
بازرسی و عدل بندی فرش در انبارهای گمرک و در نقاطیکه انبار گمرک موجود نباشد در انبارهای مخصوص شرکت تحت نظر بازرسان شرکت و گمرک بعمل خواهد امد فرشهائی که مورد بازرسی واقع میشود به مهر سربی از طرف نماینده گمرک و نماینده شرکت ممهور خواهد شد.

2) شرکت سهامی فرش علاوه بر بازرسی فرشهای صادره مکلف است در تهیه قالی در داخله کشور نیز نظارت نماید.
وظایف شرکت از حیث نظارت در تهیه قالی بقرار ذیل است:

الف – دادن دستور برای اصلاح دستگاههای ناقص و تهیه دستگاههای کامل.

ب – دادن دستور برای یافتن فرش باندازه‌ها و رنگهای مطلوب در بازارهای خارجه.

ج – دادن نقشه‌های تهیه شده از طرف شرکت مجانا به بافندگان دهات که بحساب خودشان قالی تهیه مینمایند.

د – متوجه کردن بافندگان فرش به احتراز از استعمال پشم دباغی و رنگهای غیرمطلوب.

هـ – دادن دستورات لازمه برای تهیه رنگهای نباتی (حتی‌المقدور در محل بافت قالی) و تشریح معایب رنگهای غیرنباتی و جوهری.

و – رسیدگی باحتیاجات بافندگان از حیث مصالح مخصوصا خامه و نخ و اهتمام در رفع انها.

ز – دادن تعلیمات برنگ رزها برای خودداری از استعمال رنگهای غیرمناسب و دادن تعلیمات از نظر تهیه رنگهای مطلوب.

ح – دادن دستورات لازمه برای شستشوی پشم و خامه.

ط – در مواردی که شرکت مشاهده نماید اشخاص مربوطه دستورات شرکت را رعایت نمیکنند باید مراتب را بحکومت محل اطلاع دهد و حکومت موظف است متخلفین را برعایت دستورات وادار کند.

ی – علاوه بر تذکرات شفاهی و عملیات سرمشقی خود شرکت نسبت بهریک از مسائل مذکور در فوق دستورهای فنی با اطلاع اداره کل صناعت و اداره کل تجارت طبع و منتشر خواهد نمود.

ک – برای محدود کردن مصرف رنگهای ثابت غیرنباتی شرکت ساعی خواهد بود از مواد نباتی و حیوانی رنگهای نظیر انها را بدست اورد.

ل – شرکت برای احداث کارخانه شستشوی فرش بررسی دقیق نموده نتیجه را به ادارات کل تجارت و صناعت گزارش و در صورت تصویب اقدام خواهد نمود.


3- برای کمک به مخارج بازرسی و نظارت شرکت سالیانه مبلغ یک ملیون ریال از محل تفاوت بین خرید و فروش تصدیق صدور که برای بهبودی تجارت تخصیص شده تأمین گردد که با تصویب اداره کل تجارت بمصارف بازرسی و نظارت برسد.


4- شرکت مکلف است در عملیات تجارتی خود از حیث تهیه فرشهای مرغوب و طرز صدور ان کلیه اصول صنعتی را رعایت نماید بطوریکه عملیات شرکت سرمشق دیگران واقع شود.
و برای این منظور باید در هر یک از مراکز مهم فرش دستگاههای قالی باقی دایر نموده و فرشهای تجارتی که از حیث بافت و رنگ و نقشه و پشم و اندازه و سایر جهات بدون عیب باشد تهیه نماید.
شرکت مکلف است در کارخانجات خود نسبت به مزد کارگر و فراهم نمودن وسائل حفظ‌ الصحه انها مراقبت مخصوص بعمل اورده کارخانجات خود را نمونه کامل دستگاههای فرش بافی معرفی نماید. شرکت حق خواهد داشت برای رنگرزی و نقشه کشی و غیره از هنرستانهای اداره کل صناعت استفاده نماید.


5- شرکت مجاز است اعتبارات تجارتی که لازم دارد از هر بانکی بتواند تحصیل و استفاده نماید. بانکهای داخلی از حیث دادن اعتبارات مزبور مقدم خواهند بود.


6- شرکت معاملات تجارتی را با ده ملیون و پانصدهزارریال سرمایه مقدماتی شروع نموده و مجاز است که میزان سرمایه را بوسیله انتشار سهام تا سی ملیون ریال ترقی دهد.


7- حق‌الزحمه هیئت مدیره شرکت بطریق سهیم بودن در مناقع تأمین میشود میزان سهمی که بهئیت مزبور باید داده شود و ترتیب سایر مخارج شرکت طبق تصمیم مجمع عمومی سالیانه شرکت خواهد بود.


8- برای ترویج قالی ایران در خارجه شرکت باید تبلیغاتی بنماید و برای انجام این منظور همه ساله برنامه متضمن نقشه تبلیغات و میزان هزینه ان و طرز بدست اوردن وجوه مربوطه تنظیم و برای تصویب به اداره کل تجارت پیشنهاد مینماید.