تبدیل شرکت سهامی توتون و سیگار ایران به شرکت پخش سیگارت ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۱۶/۰۵/۰۶

هیئت وزراء در جلسه 6 مردادماه 1316 بر حسب پیشنهاد شماره (18134) وزارت مالیه تصویب نمودند که مطابق صورت قراردادی که منضم به این تصویبنامه راجع به تبدیل شرکت سهامی توتون و سیگار ایران به شرکت بخش سیگارت ایران میباشد بین موسسه کل انحصار دخانیات و شرکت فعلی سهامی توتون و سیگارت ایران مبادله شود.

رئیس الوزرا


قرارداد پخش سیگارت انحصاری

بین انحصار دخانیات ایران بنمایندگی آقای دکتر فرید لیپ مدیرکل دخانیات ایران (که در این قرارداد دخانیات نامیده خواهد شد) از یکطرف و شرکت سهامی توتون و سیگار ایران به نمایندگی آقای احمد سیگاری مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مزبور (که در این قرارداد شرکت نامیده میشود) از طرف دیگر قرارداد ذیل منعقد میگردد.

1- شرکت تعهد مینماید که از تاریخ امضای این قرارداد در ظرف سه ماه شرکت سهامی توتون و سیگار ایران فعلی را به «شرکت پخش سیگارت ایران» تبدیل نماید و سرمایه فعلی شرکت را که شش ملیون ریال میباشد به بیست و پنج ملیون ریال که نصف آن نقد تادیه شده باشد ترقی دهد و برای آنکه کلیه دستهای پخش کنندگان سیگارت حتی آنهائی که مختصر سرمایه دارند بتوانند سهام شرکت را خریداری نمایند قیمت ثلث از سهام را یکصد ریال تعیین نمایند.

2- بعد از شروع انحصار کامل هر مقدار برگ سیگار که فاسد نشده در دست شرکت با پلمب دخانیات موجود باشد دخانیات طبق وزن و درجات مندرج در روی عدلها و در صورتی که وزن حقیقی کمتر باشد بوزن حقیقی و هر مقدار بوبین سالم یا کاغذ سیگار دارای مارک فیلگرانه انحصار که در دست شرکت موجود باشد با نفع صدی چهار خریداری مینماید.
هر مبلغ بابت قیمت توتون و سایر معاملات شرکت سهامی توتون سیگار ایران بدخانیات مدیون باشد پرداخت آن مبلغ را شرکت جدید پخش سیگارت ایران تقبل مینماید بعبارت اخری دیون و تعهدات شرکت سابق بعهده شرکت جدید که جانشین شرکت سابق خواهد بود میباشد.

تبصره -در موقع شروع بانحصار کامل اگر احیانا نزد تهیه کنندگان سیگارت برگهای توتون سیگار فاسد نشده که عدلهای آنها دارای پلمب دخانیات و خریداری از شرکت باشد و همچنین اگر بوبینهای انحصاری سالم خریداری از شرکت موجود باشد این قبیل اجناس سالم نیز بقیمتی که دستهای مصرف کننده از شرکت ابتیاع کرده اند از طرف دخانیات بازخرید خواهد شد.

3- این قرارداد از تاریخ اجراء‌ برای مدت پنج سال دارای اعتبار میباشد و مرکز کلیه محاسبات شرکت با دخانیات در طهران خواهد بود. هرگاه در ظرف دو ماه به آخر دوسال از تاریخ اجراء‌ اخطاری از طرفین دایر بتقاضای فسخ قرارداد نرسد مفاد این قرارداد بخودی خود تا آخر مدت پنجسال به قوت خود باقی است و در آخر پنجسال در صورت تساوی شروط پیشنهادات برای قرارداد جدید شرکت حق تقدم خواهد داشت.

4- شرکت میبایستی از تاریخ امضای این قرارداد در ظرف دو ماه صورت جامع و مشروحی شامل عده و اسامی سیگار فروشان کل کشور را بدخانیات تسلیم کند. صورت مزبور باید حاکی از مراتب ذیل باشد.
الف – اسامی و آدرس اشخاصیکه در کلیه شهرها و دهات و قصبات ایران کسب منحصر آنها سیگار فروشی است با تعیین محل کسب و مقدار تقریبی فروش ماهیانه.
ب – اسامی و محل کسب اشخاصی که جزء‌ سایر اجناس سیگارت نیز بفروش میرسانند.
ج – اسامی صاحبان کارخانجات سیگارت و محل کارخانه و عملکرد و فروش ماهیانه آنها.

5- بعد از آنکه سیگارتهای اختصاصی دخانیات در کارخانه دولتی تهیه و حاضر برای فروش شد شرکت مصرف سیگارت ماهیانه کشور را بشرح ماده 9 این قرارداد به تناسب انواع موجود در اقسام سیگارت انحصاری در اول هر ماه از دخانیات در مرکز خریداری و تحویل خواهد گرفت.

6- شرکت مکلف است پخش سیگارت های انحصار را در ایالاتی که فعلا دارای کارخانه سیگار هستند بوسیله کارخانچیها و در محلهائیکه دارای کارخانه سیگارت نبوده اند بوسیله دستهای فروشنده عمده و اختصاصی سیگارت انجام بنماید که آنها مصرف آن ایالت را به دستهای دوم که فروشنده حقیقی باشند پخش نمایند و در ولایاتی که فاقد کارخانچی و یا تجار سیگاری است شرکت باید برای پخش نمایندگان مخصوصی تعیین و بدخانیات معرفی کند.
(اشخاصی که مامور پخش در ولایات میشوند بایستی قبلا مورد قبول دخانیات واقع شوند.)

7- هرگاه شرکت در دوره عمل خود نسبت به انواع سیگارتهائی که از دخانیات تحویل میگیرد برای مصرف باشکالی برخورد میتواند با تشریح و توضیح موانع برای سهمیه ماه های بعدی تقاضای تحویل انواع دیگری از سیگارت بنمایند به دو شرط:
اول – تشکیلات فنی کارخانجات دخانیات اجازه انجام چنین تقاضائی را بدهد.
دوم – حد متوسط قیمت انواع از هزاری شصت ریال تنزل نکند.

8- کلیه نمایندگان پخش و فروشندگان جزء بایستی دارای ورقه مخصوص و پروانه فروش و پلاک مخصوصی از طرف دخانیات بوده و جلو مغازه خود نصب نمایند.

9- شرکت در موقع تقاضای تحویل سهمیه ماهانه نصف مبلغ قیمت مقدار معامله را باید نقدا به دخانیات پرداخته و نصف بقیه …. طلب هشتاد و یک روزه بدخانیات بسپارد.

10- قیمت انواع سیگارتهای انحصاری به نرخی خواهد بود که روی بسته ها از طرف دخانیات معین میشود و در موقع فروش نسبت بمصرف داخلی شهر طهران در سال اول یک ملیون و پانصد هزار عدد در روز باید احتساب شود صدی یازده و نیم و نسبت به بقیه تحویلی برای مصرف ایالات و ولایات دو درصد اضافه بر صدی یازده و نیم بابت مخارج حمل و نقل از میزان قیمتهای تحویلی بشرکت تخفیف داده میشود.

تبصره 1) – اجناس مورد معامله این قرارداد با رعایت ماده نه فوق الذکر بمنظور تسهیل امر شرکت که بتواند بموقع اجناس را بولایات برساند همه ماهه دو هتفه قبل از وقت در انبار دخانیات طهران از طرف دخانیات بشرکت تحویل میشود و حمل و نقل آن به کلیه ایالات و ولایات به عهده و بخرج شرکت خواهد خواهد بود.

تبصره 2) – تحفیف صدی 5 /11 که بشرکت داده میشود بایستی بطریق ذیل تقسیم شود:
حداکثر 5 /2٪ پخش کنندگان ولایات و حداقل 7٪ فروشندگان جزء.

تبصره 3) – اگر مسلم شود شرکت تخفیفی را که باید بشرکتهای ولایات یا فروشندگان جزء بدهد کمتر از مقدار مصرح در تبصره 2 باشد یا در دادن اعتبار ترتیبی قائل شود که کمتر از میزان مزبور عاید شرکتهای ولایات یا فروشندگان جزء گردد علاوه بر اینکه مبلغ مزبور بنفع دخانیات ضبط میشود شرکت مکلف است یک برابر آن مبلغ نیز بعنوان جریمه بدخانیات بپردازد.

11- شرکت تعهد مینماید که کلیه فروشندگان جزء تحت هیچ عنوانی اجناس انحصاری دخانیات را اضافه و یا کمتر از مبلغی که از طرف دخانیات قیمت آن روی بسته ها نوشته شده است بفروش نرساند در صورت تخلف از این ماده متخلف از طرف دخانیات مورد تعقیب و پروانه فروش از او مسترد میشود شرکت در سایر مسائل مربوطه به پخش و فروش حسن عملیات کلیه فروشندگان کلی و جزئی را در مقابل دخانیات تعهد مینماید.

12- طرز جور کردن و طبقه بندی و بسته گیری و تعیین قیمت و سایر مسائل راجع به تهیه سیگارت مربوط بانحصار دخانیات خواهد بود و شرکت هیچگونه مداخله در این قبیل مسائل نداشته و در کلیه امور تابع مقررات دخانیات خواهد بود.

13- شرکت از تاریخ اجرای قرارداد هر ساله یک ورقه بیمه عمومی برای مدت پانزده ماه جهت تامین اجناسی ابتیاعی از دخانیات بمبلغ ده میلیون ریال از شرکت بیمه تحصیل و سواد مصدق آنرا باید بدخانیات تسلیم نماید.

14- حداقل میزان خرید ماهانه شرکت از دخانیات در سال اول اجرای این قرارداد از قرار ماهی دویست و پنجاه میلیون سیکارت و در سالهای بعد هر سالی اقلا صدی ده اضافه بر سال قبل خواهد بود و حداکثر آن مقداری است که شرکت بموجب احتیاجات بازار تقاضا نماید.
اجناسیکه دخانیات هر ماهه تحویل شرکت میدهد تمام در صندوقهای مقوائی و سالم باید باشد در صورتی که اوارایه یازده دار باشد شرکت حق دارد تحویل نگیرد.

تبصره- توتون سیگارت بریده دست پیچ اگر مورد تقاضای شرکت باشد هر مقدار که ماهانه معامله نماید (به تناسب هر کیلوگرام توتون دست پیچ هزار عدد سیگارت) شامل تعداد مندرجه در این ماده خواهد بود و قیمت آن همان است که در روی بسته منظور شده است ولی مقدار توتون بریده ای که باید مصرف شود از طرف موسسه تعیین و تحویل شرکت خواهد شد.

15- فروش سیگارت از طرف دخانیات در داخله کشور بغیر شرکت بشرح ذیل خواهد بود:
الف – کمتر از یک میلیون سیگارت از روی جور معامله نخواهد شد.
ب – تخفیف فقط از قرار چهار درصد خواهد بود.
ج- خریدار باید مدیون بشرکت نباشد.

16- شرکت متعهد است در مدت اعتبار این قرارداد همه ساله در بهار و تابستان و پائیز در کلیه ایالات و ولایات و قصبات و دهات معادل مصرف یک ماه آن محل سیگارت و توتون سیگار انحصاری را موجود داشته باشد و در سه ماهه زمستان حداقل معادل مصرف دو ماه هر کجا را در محل ذخیره نماید. چنانچه محلی دچار مضیقه سیگارت و توتون سیگار واقع شود دخانیات مصرف آن محل را خواهد رسانید و در این صورت هزینه حمل و نقل هرچه بشود باضافه پنجاه درصد شرکت بایستی بدخانیات تادیه نماید.

17- این قرارداد در تاریخ …. یکهزار و سیصد و شانزده در پنج نسخه در طهران تنظیم و بامضای طرفین تکمیل و هر یک از نسخ دارای اعتبار خواهد بود.

محل امضای آقای دکتر فرید لیپ
محل امضای آقای احمد سیگاری