نظامنامه تشکیلات اداره مرکزی کل ثبت

تاریخ انتشار: ۱۳۱۶/۰۵/۲۳

۱۵۲۸۲ – 1316/05/19


ماده 1 ـ اداره مرکزی کل ثبت مرکب است از:
1ـ دفتر
2ـ کارگزینی
3ـ امور ثبت املاک
4ـ امور ثبت اسناد
5 ـ حسابداری و کارپردازی
6 ـ بازرسی.


ماده 2ـ تکالیف دفتر عبارت است از:
1ـ دریافت کلیة نامه‌ هائی که به اداره کل ثبت واصل میشود و توزیع آنها بادارات مربوطه .
2ـ دریافت و پاکنویس کلیه رونوشت های تلگرافات و نامه ‌هائی که در ادارات تابعة ثبت کل تهیه شده و بامضاء رسانیدن و فرستان آنها بمقصد.
3ـ کشف و رمز تلگرافات رسیده و فرستاده و تهیه مفتاح رمز جهت دوائر ثبت.
4ـ فرستادن آگهی‌ های مقدماتی بجراید مربوطه و بمجلة رسمی.
5 ـ فرستادن آگهی ‌های حراج مورد ماده 84 نظامنامه بجرائد و فرستادن پاسخ آنها بدوائر ثبت مربوطه.
6 ـ فرستادن عرضحالهای رسیده راجع بمحاکمات مالیه و فرستادن پاسخ بدوائر ثبت.


ماده 3 ـ تکالیف کارگزینی عبارت است از:
1ـ دریافت کلیة نامه ‌ها و پیشنهادهای راجع بامور استخدامی و تشیکلات اداری و مراکز ثبتی و تهیه پاسخ و اقدام بانها در حدود بودجه مصوبه.
2ـ تهیه ابلاغات عزل و نصب و نقل و انتقالات کلیة مستخدمین و سایر احکام مربوطه.
3ـ فرستادن گزارش ‌های مربوطه بامور محاکماتی اعضاء ثبت به اداره بازرسی برای رسیدگی و تعقیب و موا‌ظبت در ابلاغ حکم قطعی.
4ـ اقدام نسبت به پیشنهادهای ترفیع و اضافه حقوق مستخدمین رسمی طبق نظامنامه‌ های مربوطه و همچنین اقدام نسبت به پیشنهادهای اضافه حقوق اعضای غیررسمی در حدود مقررات.
5 ـ تنظیم صورت تشیکلات سالیانه ثبت کل.
6 ـ اقدام و تسریع در جریان امور مربوطه به اداره تقاعد کشوری.
7ـ صدور پروانه مرخصی و معافیت طبق نظامنامة مربوطه.
8 ـ نگاهداری پرونده کلیة مستخدمین مرکز و ولایات و سایر امور مربوطه ببایگانی.

تبصره ـ تعیین و تغییر و ترفیع و اضافه حقوق و مرخصی اعضای حسابداری مشمول قسمت دوم از ماده یک تصویب‌نامه جلسه هفتم مهرماه 1313 هیئت وزراء است.


ماده 4 ـ تکالیف امور ثبت املاک عبارت است از:
1ـ نظارت در اجرای مواد قانون مربوطه به ثبت املاک و بررسی در پرونده‌ های مورد شکایت و پرونده‌ هائی که برای کسب تکلیف به اداره کل ثبت میرسد و صدور دستور نسبت بانها و تعیین موارد تخلف برای ارجاع ببازرسی.
2ـ نظارت در تطبیق آگهی ‌های مقدماتی قطعات بخش هائی که در تمام کشور برای امضاء مدیرکل ثبت میرسد با مقررات.
3ـ تهیه رونوشتهای نامه ‌ها و دستورات و بخشنامه‌ های مربوطه بثبت املاک.
4ـ تهیه مقدمات کارهائی که باید بنظر هیئت نظارت برسد و ثبت آراء صادره و فرستادن آنها بادارات مربوطه.
5ـ نظارت در اجرای مقررات مربوطه بحق تملک اتباع خارجه.
6 ـ دریافت آمارهای ثبت املاک و ثبت و بایگانی آنها و صدور تذکرات بادارات مربوطه نسبت بانها.


ماده 5 ـ تکالیف امور ثبت اسناد عبارت است از:
1ـ کلیة امور مربوطه بعموم دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق اعم از صدور ابلاغ عزل و نصب و رسیدگی مقدماتی بتخلفات صاحبان دفاتر و شکایات واصله از متصدیان دفتر و تهیه وسائل تعقیب طبق مقررات و تنظیم وحفظ پرونده ‌های صاحبان دفاتر.
2ـ تهیه دستور رفع اشکالات و اختلافاتی که در تنظیم اسناد تولید و از طرف صاحبان دفاتر یا ادارات و دوائر ثبت تقاضای تعیین تکلیف میشود.
ـ 3 انجام کلیه اموری که بموجب قانون و نظامنامه‌ های دفتر اسناد رسمی بعهده امور ثبت اسناد گذارده شده.
4ـ صدور آگهی مورد ماده یک قانون ازدواج و طلاق و ماده 47 قانون ثبت اسناد.
5 ـ تصدیق امضاء صاحبان دفاتر در مورد اسنادی که بخارج کشور ایران فرستاده میشود.
6 ـ رسیدگی بشکایات اجرائی واصله از مرکز و ولایات و صدور دستورات لازمه
7 ـ دریافت آمارهای اسناد رسمی و ازدواج و طلاق که از مراکز ثبتی میرسد و تنظیم خلاصه آنها در دفتر خاص
8 ـ مراقبت در ثبت شرکتها و علائم صنعتی و تجارتی طبق مقررات و قوانین مربوط بانها.


ماده 6 ـ تکالیف حسابداری و کارپردازی عبارت است از:

الف ـ دائرة حسابداری بهفت شعبه منقسم میگردد. (دفتر و بایگانی – شعبه کل در آمد عمومی ـ شعبه هزینه ‌های مقدماتی – اعتبارات و حوالجات- شعبه مرکزی صندوق ثبت کل ـ شعبه تمبر و اوراق ـ شعبه حسابداری اجراء) و وظائف آنها بقرار ذیل است:
1ـ نظارت در اجرای قوانین و نظامات مالی.
2ـ نظارت در جمع آوری درآمد کلیة مراکز ثبت کشور و ایصال آن در مواعد مقرر بخزانه‌ داری کل و ادارات مالیه و نگاهداری دفاتر لازمه بجهت ثبت آنها.
3 ـ تنظیم بودجه سالیانه ثبت کل کشور.
4ـ مواظبت در تطبیق مصارف با بودجه ثابت و اعتبارات مصوبه.
5 ـ تهیة اسناد هزینه مثبته و صدور حوالجات در حدود قوانین و اعتبارات و پرداخت آنها بر طبق اجازات و درخواستهای تسجیل شده از دیوان محاسبات.
6 ـ تهیه صورت حساب درآمد و هزینه ثبت کل برای فرستادن و رسیدگی در دیوان محاسبات.
7ـ تطبیق احکام و ابلاغات صادره با بودجه کارکنان ثبت و اعتبارات مصوبه و صدور اوراق معرفی آنها به ادارات مربوطه.
8 ـ نظارت در جمع ‌آوری وجوه هزینه مقدماتی و تهیه بودجه و پرداخت مصارف‌لازمه از این محل بر طبق مقررات و تعلیمات فرستاده.
9ـ نظارت در کار صاحبان جمع و حسابداران و رسیدگی بموجودیهای صندوقهای مرکز و ولایات و ایالات و صدور اعتراض نسبت به تخلف آن ها از مقررات مالی.
10ـ تهیه نامه‌ ها و دستورات و بخش‌ نامه‌ های راجعه به درآمد و هزینه کلیه دوائر و ادارات مرکز و مراکز ثبت کشور و فرستادن پاسخ مربوطه بامور مذکوره.

ب ـ دائره کارپردازی و اموال که بدو شعبه منقسم میگردد (شعبه بازرسی و اموال ـ شعبه کارپردازی) وظائف آن دایره بقرار ذیل است:
1ـ تهیه دفاتر لازمه برای کلیه اموال منقول و غیرمنقول ثبت مرکز و مراکز ثبت کشور بر طبق نظامنامه اموال و تهیه صورت حساب و رسیدگی در دیوان محاسبات.
2ـ نظارت در خرید اثاثیه لازمه برای اداره ثبت و الصاق برچسب بتمامی اموال موجوده و جلوگیری از اتلاف و حیف و میل اموال مزبوره و نظارت در خرید کلیه ملزومات.
3ـ کلیه اثاثیه و اشیاء لازمه اداری که دستور تهیه آنها از مقدمات مربوطه فرستاده میشود با رعایت تشریفات قانونی و فرستادن آگهی‌ های مناقصه و غیره.
4ـ فروش اثاثیه و ملزومات فرسوده مطابق مقررات با رعایت مزایده و بر طبق تعلیمات فرستاده از مبادی مربوطه.


ماده 7 ـ تکالیف بازرسی عبارتست از:
1ـ بازرسی و نظارت در انتظامات امور داخلی ثبت کل و حضور و غیاب مستخدمین.
2ـ بجریان انداختن امور محاکماتی مستخدمین اداره کل ثبت و نظارت در تشکیل محکمه طبق مقررات مربوطه.
3ـ رسیدگی به کلیه شکایات مربوط به تخلفات مأمورین ثبت.
4ـ تعیین بازرس برای بازرسی ادارات و دوائر ثبتی طهران و ولایات متناوباً بنحوی که همه ساله لااقل دو مرتبه نسبت بهر یک از مراکز ثبتی بازرسی بعمل آید و این بازرسی نسبت به دوائر ثبت ایالتی طهران بالاخص باید بیشتر باشد.
5 ـ اقدام نسبت به گزارشهای بازرسهای مأمور به مراکز ثبتی و تقدیم پیشنهاد برای اصلاحات لازمه به مقامات بالاتر.

وزیر عدلیه – دکتر متین دفتری