برنامه سرود و موسیقی دبستانها

تاریخ انتشار: ۱۳۱۶/۰۶/۱۶

برنامه سرود و موسیقی دبستانها که در ضمیمه پیشنهاد شماره 3349 اداره پیش آهنگی و تربیت بدنی مورخ ۱۳۱۶/۶/۷ ارسال شده بود در جلسه 354 مورخ ۱۳۱۶/۶/۱۶ شورای عالی معارف مطرح و با اصلاحاتی به شرح ذیل به تصویب رسید:


از ابتدای سال تحصیلی 1316 هفته‌ای یک الی دو ساعت تعلیم سرود و موسیقی به ترتیب ذیل به برنامه کلاسهای چهارم و پنجم و ششم دوره ابتدایی کلیه دبستانها اضافه می شود و امتحانات داخلی و نهایی آن هم مانند سایر دروس دوره ابتدایی خواهد بود ولی مؤثر در رد و قبول دانش آموزان نخواهد بود.


برنامه کلاس چهارم:
نوتها، حامل، خطوط اضافه، کلید، گام، شکل نوتها، سکوت، سه بر دو، نقطه معمولترین میزان های ساده ده درس سرایش، (سلفژ) به اضافه پنج شماره سرود که ابتدای هر سال تحصیلی مخصوص این کلاس از طرف وزارت معارف تعیین و ابلاغ می شود.


برنامه کلاس پنجم:
معمولترین میزانهای ترکیبی، دو بر سه، خط اتحاد، خط اتصال، ضربهای قوی و ضعیف، ضد ضرب، نازش، حروف کوچک، قلاب (گروپتو) غلت (تری)، مردان ایست، برگشت، مسافت بین نوتها، علامات گرداننده، شناختن گام بزرگ بطور اختصار، ده درس سرایش (سلفژ) به علاوه پنج شماره سرود که ابتدای هر سال تحصیلی مخصوص این کلاس تعیین و ابلاغ می‌شود.


برنامه کلاس ششم:
شناختن گام کوچک بطور اختصار، گام کرماتیک، نیم پرده های کرماتیک و دیاتونیک، نوتهای هم آهنگ، فاصله ها خیلی به اختصار، ده درس سرایش (سلفژ) به علاوه پنج سرود مخصوص این کلاس که ابتدای هر سال تحصیلی تعیین و ابلاغ می شود.

تبصره- در کلاسهای اول و دوم و سوم دبستانها سرودهایی که جنبه تفریح و بازی جهت کودکان داشته باشند و اشعار آن هم با فهم اطفال نزدیک باشد خارج از برنامه ممکن است آموخته شود.