اصلاح آیین‌نامه اسناد رسمی لازم الاجراء

تاریخ انتشار: ۱۳۱۷/۰۸/۲۶

۳۵۰۰۱ – 1317/08/18


نظر به ماده 58 قانون دفاتر اسناد رسمی تبصره ماده 42 آیین‌نامه مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا نسخ و مواد 13 و 14 و 110 و 114 آیین‌نامه مذکور بطریق ذیل اصلاح میشود:

ماده 13 ـ هرگاه متعهد قبل از زندانی شدن مالی که وافی برای استیفاء طلب دائن باشد از خود نشان دهد بعد از تشخیص آنکه بلامعارض است در مورد مال غیرمنقول دو ماه و مال منقول یکماه از زندانی شدن مصون خواهد بود تا آنکه در ظرف مدت مقرره تحت نظر اجراء نسبت به اموال مذکوره به طور آزاد معامله نماید والا با گذشتن موعد و درخواست دائن از مال رفع توقیف شده و متعهد تا پرداخت دین زندانی خواهد شد.

ماده 14 ـ هرگاه متعهدله تقاضای خلاصی متعهد را بکند و یا بمتعهدی که تقاضای توقیف او را نموده مهلت بدهد میتواند مجدداً تقاضای توقیف او را نماید.

ماده 110 ـ هرگاه کسی نسبت بمالی که به مزایده فروخته میشود تا 24 ساعت قبل از نخستین موعدی که برای مزایده تعیین شده ادعای حقی نماید که با فروش مال منافات داشته باشد مزایده توقیف و مدعی حق صالحه رجوع کند.

ماده 114 ـ در تمام مواردی که مزایده توقیف می‌شود متعهدله میتواند با صرف نظرکردن از مال مورد مزایده اعم از وثیقه یا غیر آن تقاضای توقیف شخص متعهد یا دارائی دیگر او را بنماید.

وزیر دادگستری -دکتر متین دفتری