تعرفه مسافرت و حمل بار بوسیله وسایط نقلیه راه‌آهنهای دولتی ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۱۷/۱۱/۳۰

۱۳۸۹۶ – 1317/10/28 بنگاه راه‌آهن دولتی ایران


مسافرت و حمل بار بوسیله وسایط نقلیه راه‌آهنهای دولتی ایران از اول فروردین 1318 بر طبق مقررات و نظامات و نرخهای مندرجه در این تعرفه بعمل خواهد آمد.


فصل اول – مسافر

ماده 1 – اشخاصی که با وسایط نقلیه راه‌آهنهای ایران مسافرت مینمایند باید از دفتر بلیط ‌فروشی ایستگاه مبدء یا نماینده رسمی فروش بلیط بلیط مسافرت تحصیل نمایند. بلیط فقط برای مسافرت بین ایستگاهها و در درجة که روی آن قید شده یا درجات پائین‌تر (در صورت میل مسافر و بودن جا) اعتبار دارد.

تبصره 1 ـ مسافرت مأمورین و کارکنان راه‌آهن مشمول آئین‌نامه مخصوصی است که با تصویب وزارت راه به موقع اجراء گذارده خواهد شد.

تبصره 2 ـ معافیت از پرداخت بهای بلیط در مورد مسافرینی که از طرف دولت پذیرائی میشوند و همچنین مسافرینی که نسبت به انها باید اصول متقابله رعایت شود با تصویب هیئت‌وزیران معتبر خواهند بود.


ماده 2 ـ قیمت بلیط مسافرت براساس نرخ‌بندی ذیل خواهد بود:
درجه اول نفر کیلومتر 35/0 ریال
درجه دوم نفر کیلومتر 25/0 ریال
درجه سوم نفر کیلومتر 15/0 ریال
(حداقل قیمت بلیط یکریال است و راه‌آهن میتواند برای میزان‌کردن قیمتها حداکثر تا چهل و نه دینار
بهر بلیط اضافه نماید)

تبصره 1 ـ راه‌آهن میتواند برای امکان مسافرت عملجات و روستائیان و این قبیل اشخاص ترتیب مسافرت آنها را با واگن درجه چهارم داده و کرایه را از قرار هر نفر در یک کیلومتر ده دینار دریافت نماید.

تبصره 2 ـ راه‌آهن می‌تواند در مواقع مخصوص من جمله در مورد فروش بلیط دوسره و غیره با تصویب وزارت راه نسبت به هریک از درجات و همچنین نسبت به یک یا چند یا کلیه ایستگاهها تخفیفی تا میزان بیست درصد قائل شود.


ماده 3‌ـ اطفالی که سن آنها از شش سال تجاوز نکند و در معیت اولیاء خود مسافرت نمایند بلیط لازم ندارند


ماده 4 ـ اطفالی که سن آنها از شش ببالا تا دوازده سال باشد بلیط نصف قیمت باید داشته باشد


ماده 5 ـ اشخاص ذیل برای مسافرت با راه‌آهن بلیط نصف بهاء خواهند داشت:
1ـ افسران و افراد ارتش شاهنشاهی و امنیه با لباس رسمی یا معرفی‌نامه مخصوص.
2ـ پایه ‌وران و پاسبانان و مأمورین شهربانی با لباس رسمی یا معرفی‌نامه مخصوص.
3ـ دانش‌آموزان مدارس در صورتی که کارنامه یا معرفی ‌نامه ارائه دهند.


ماده 6 ـ اشخاصی که بدون بلیط یا با بلیط بی‌اعتبار بقطار سوار شوند در اولین ایستگاه برای گرفتن بلیط توسط بازرس قطار پیاده میشوند و باید دو برابر قیمت بلیط از مبدء تا آن ایستگاه را نیز بپردازند.


ماده 7 ـ مسافرین باید بلیط خود را در تمام مدت مسافرت همراه داشته و در مواقع بازرسی مأمورین ارائه دهند و آن را در ایستگاه مقصد بمتصدی ذیربط تحویل نمایند.


ماده 8 ـ مسافر در مقابل هر بلیط بیش از جای یک نفر را نمیتواند اشغال کند.


ماده 9 ـ هر خسارتی که از طرف مسافر بوسایط نقلیه و اموال راه‌آهن وارد آید باید آن را جبران کند.


ماده 10ـ حفظ اشیاء و اثاثیة که مسافرین با خود درواگن مسافری میبرند بعهده خود ایشان است و چنانچه اشیائی از ایشان در طی مسافرت مفقود و یا در واگن بماند میتوانند فورا رئیس قطار و یا رئیس اولین ایستگاه را مطلع نمایند که در پیدا کردن اشیاء مساعدت شود.


ماده 11 ـ مسافرین موظفند رعایت مقررات راه‌آهن را بنمایند.


فصل دوم – توشه و اشیاء مسافر

ماده 12 ـ هر مسافر مجاز است در مقابل بلیطی که دارد (اعم از تمام بهاء یا نیم‌ بهاء) تا سی کیلوگرم توشه و بنه که عبارت از جامه‌ دان و رختخواب و لوازمی باشد که در طی مسافرت برای او لازم میشود بدون پرداخت کرایه با خود حمل نماید.


ماده 13 ـ اشیائی که با مسافرین در واگن مسافری حمل میشود فقط جامه ‌دانها و کیفها و بسته‌های کوچکی خواهد بود که حمل و نقل آنها در واگن مسافری باعث زحمت مسافرین و یا تنگ‌ کردن جا و معیوب کردن واگن نباشد سایر اشیاء باید در واگن مخصوص توشه گذارده شود.


ماده 14 ـ کرایه توشه اضافی و اشیائی که با مسافر حمل می‌شود از قرار هر تن کیلومتر دو ریال دریافت میشود.


ماده 15 ـ در مقابل توشه و اشیاء مسافر که براه‌آهن تحویل میشود قبض صادر و تسلیم میگردد و اشیاء متعلقه بمسافر در مقصد به ارائه ‌دهنده قبض تسلیم می‌شود.


ماده 16 ـ حداقل کرایه که برای توشه و اشیاء مسافر بموجب هر قبض دریافت میشود یک ریال خواهد بود.


ماده 17ـ اشیاء و بسته‌هائی که حمل آنها در واگن توشه باعث خرابی سایر اشیاء یا وسایط نقلیه یا موجب وقوع خطر باشد قبول نخواهد شد.


ماده 18ـ چنانچه در ظرف بیست و چهار ساعت پس از ورود قطار به مقصد صاحب توشه حاضر نشد توشه خود را تحویل گیرد از قرار هر تیکه روزی بیست و پنج دینار حق انبارداری اخذ می‌شود.


ماده 19ـ اگر تا شش ماه پس از تاریخ ورود توشه به مقصد صاحب آن برای تحویل گرفتن توشه خودحاضر نشود راه‌‌آهن میتواند آن را بطور مزایده بفروش رسانیده انبارداری و سایر هزینه‌ها را موضوع و بقیه را در موقع مطالبه به ارائه‌دهنده قبض بپردازد و بعد از پنج سال در صورت عدم رجوع صاحب توشه مازاد وجه را به درآمد راه‌آهن منظور دارد.
چنانچه اشیاء فاسدشدنی باشد راه‌آهن میتواند آنها را بفوریت به معرض حراج بگذارد.


ماده 20 ـ هرگونه خساراتی که از نقص لفاف و عدم استحکام بسته‌ها و یا تأخیر در تحویل و یا فقدان قبض توشه به محمولات توشه وارد شود مسئولیت آن متوجه راه‌آهن نیست.


فصل سوم – کالا و بار

ماده 21 ـ در مقابل کالا و باری که برای حمل ونقل به مأمورین راه‌آهن تحویل میشود باید بارنامه دریافت گردد.


ماده 22 ـ راه‌آهن مسئولیت خسارات تضییع و کسر آمد کالا و بارهائی را که بموجب بارنامه تحویل گرفته باستثناء موارد ذیل برعهده میگیرد.

الف ـ هرگاه موجب تضییع و کسر آمد قضایای آسمانی (فورس ماژور) «قوه قانون» خطا و دخالت صاحب بار تاخیر در تحویل از طرف گیرنده و خشکیدن و ریخت وپاش و فساد داخلی و طبیعی محمولات باشد.

تبصره ـ میزان معتدل کسری که در نتیجه خشکیدن و ریخت وپاش محمولات ممکن است روی دهد بقرار ذیل خواهد بود:
قند و شکر و غله و حبوبات و آرد و سیمان و خشکبار و این قبیل اجناس از قرار صدی یک.
پوست و پشم و پنبه و اشیاء از این قبیل از قرار صدی یک‌ و نیم.
توتون و نفت و بنزین و میوه‌جات تر و مایعات و این قبیل از قرار صدی دو.
چوب، الیاف، سوخت، کاه، علف، یونجه و این قبیل از قرار صدی سه.
مواد معدنی و ارضی مثل ذغال سنگ خاک و شن و غیره از قرار صدی چهار.

ب ـ خسارتی که در نتیجه اجرای مقررات بهداری و قرنطینه وارد آید.

ج ـ هرگاه صدمه و خسارت در نتیجه نقص لفاف و عدم استحکام جعبه و صندوق و یا عدم تناسب باربندی وارد آید.

تبصره ـ برگهای بهادار، مسکوکات، اسکناس، جواهرات – تمبر – فلزات بهادار و مصنوعات آنها یا اشیاء با استانی باید قبل از حمل توسط صاحبان آنها بیمه شده باشد.


ماده 23 ـ چنانچه کالا و بار مطابق بارنامه بگیرنده تحویل نشود مشارالیه می‌تواند از مامور راه‌آهن تقاضای تدوین صورت نشست نموده و مامور راه‌آهن صورت نشست دایر بوضع و وزن و سایر مشخصات و خصوصیات بار در موقع تحویل بگیرنده در سه برگ تدوین و یک برگ را پس از دریافت کرایه و سایر هزینه‌ها با برگ اصل بارنامه که بامضای گیرنده رسیده باشد به مشارالیه تسلیم مینماید.


ماده 24 ـ در صورتی که بین مامورین ایستگاهها و گیرنده بار نسبت بمفاد صورت نشست که دایر به خسارت یا کسر آمد بار باید تدوین شود موافقت حاصل نگردد هر دو طرف باید فوراً مراتب را برئیس ناحیه راه‌آهن اطلاع داده و تقاضا کنند مأمور مخصوص اعزام گردد که با حضور مشارالیه صورت نشست تنظیم شود و پس از تهیه این صورت نشست چنانچه گیرنده از پرداخت کرایه و سایر هزینه‌ها و خارج کردن جنس خود از انبار راه‌آهن استنکاف نماید هر خسارتی که بعد از تاریخ تنظیم صورت نشست ببار وارد شود مسئولیت آن بر عهده راه‌آهن نخواهد بود.


ماده 25 ـ درخواست جبران خسارت و کسرآمد بار باید کتباً در ظرف یک ماه پس از تحویل گرفتن محمول بضمیمه عین یا رونوشت صورت‌نشست مذکور در مواد 23 و 24 به مرکز ناحیه راه‌آهن یا برؤساء ایستگاهها تسلیم و رسید دریافت گردد.


ماده 26 ـ هرگاه شخص یا شرکت و بنگاه یا نمایندگان و کارکنان آنها عامدا و از روی اطلاع (چه با رضایت و چه بدون رضایت مامورین راه‌آهن) بمنظور پرداخت کرایه کمتر از میزانی که تعرفه معین میکند یا بنظر دیگری اظهار خلاف حقیقی نسبت بجنس و وزن باری که برای حمل تحویل میدهند بنمایند مسئول بوده و کرایه در مقابل کرایه حقیقی دریافت و تحت تعقیب قانونی نیز قرار خواهند گرفت.


ماده 27 ـ هرگاه مامورین راه‌آهن و اشخاصی که عهده‌دار قبول یا تحویل محمولات هستند لازم بدانند محتویات بسته‌ها و صندوقها و بطور کلی جنس بارها را معاینه نمایند صاحب بار مکلف است وسائل انجام این منظور را فراهم نموده و یا مدارک کافیه برای تعیین و خصوصیات نوع و جنس بارها ارائه دهد.


ماده 28 ـ هرگاه در وضع ظاهری بارها تغییری حاصل نشده باشد و در وزن تفاوتی که حاکی از دست‌خوردگی بار در طی مدت حمل و نقل باشد روی نداده باشد راه‌آهن مسئولیتی نسبت به محتوی بارها ندارد.


ماده 29 ـ کالا و بارهائی که برای حمل تحویل راه‌آهن میشود یا بطور استحکام در صندوق ـ جعبه ـ کیسه ـ لفاف و غیره گذارده و پیچیده شده و محفوظ باشد و حتی‌الامکان حمل آنها صعوبت نداشته باشد.


ماده 30 ـ اشیاء و بارهائی که باعث خرابی و ضایع‌کردن سایر محمولات و یا وسایط بارکش و یا موجب وقوع خطر است برای حمل قبول نمیشوند مگر اینکه وسائل مخصوص حمل آنها موجود باشد.


ماده 31 ـ بارهائی که کمتر از یک واگن را اشغال کنند حتی‌الامکان باید بوسیله علامت مخصوص در روی هر بسته ممتاز شوند.


ماده 32 ـ مواد قابل انفجار و خطرناک با رعایت مدلول ماده 38 و مقررات مربوطه حمل این قبیل مواد وقتی برای حمل قبول میشوند که اولا وسائل مختص حمل آنها را راه‌آهن مهیا داشته باشد و ثانیا طوری پیچیده و بسته شده باشد که از احتراق و مخاطره محفوظ بمانند و در عین اینکه راه‌آهن کمال احتیاط را نسبت به حمل و نقل این اشیاء مرعی میدارد چنانچه احتراق و مخاطره روی داد و مواد قابل انفجار و اشیاء خطرناک از بین رفت مسئولیت جبران خسارت برعهده راه‌آهن نیست.


ماده 33 ـ کرایه همیشه برحسب وزن غیرخاص محمولات و اشیاء دریافت می‌گردد.


ماده 34 ـ کرایه کالا و بار در راه‌آهنهای ایران بر اساس نرخ‌بندی ذیل دریافت خواهت شد.
اجناس طبقه اول از قرار تن کیلومتر 70/0 ریال
اجناس طبقه دوم از قرار تن کیلومتر 60/0 ریال
اجناس طبقه سوم از قرار تن کیلومتر 50/0 ریال
اجناس طبقه چهارم از قرار تن کیلومتر 40/0 ریال
اجناس طبقه پنجم از قرار تن کیلومتر 30/0 ریال


ماده 35 ـ هر گاه اجناس محتوی یک جعبه یا صندوق یا بسته یا ظرف مختلف باشند کرایه جنس طبقه بالاتر بهمه اجناس آن تعلق میگیرد.


ماده 36 ـ از بارهـای متعلق به ارتش شاهنشاهی نصف کرایه دریافت میشود.


ماده 37 ـ برای صدور هر بارنامه پنجاه دینار بعنوان بهاء بارنامه اخذ خواهد شد و حداکثر وزنی که برای آن یک بارنامه صادر میشود ظرفیت یک واگن خواهد بود.


ماده 38 ـ چنانچه مقدار مواد قابل انفجار و خطرناک که برای حمل تسلیم میشود کمتر از پانزده تن باشد باید کرایه پانزده تن (ظرفیت عادی یک واگن) پرداخت شود بعلاوه مقررات ماده 32 در این مورد باید رعایت گردد.


ماده 39 ـ حداقل مبلغی که برای محمول یک بارنامه گرفته میشود پنج ریال است یعنی در صورتی که بموجب تعرفه کرایه باری که برای آن یک بارنامه صادر میشود کمتر از پنج ریال بشود همان پنج ریال دریافت خواهد شد و بارهای مذکور در ماده سی و شش نیز همین پنج ریال را خواهند پرداخت.


ماده 40 ـ هزینه باربندی و اصلاحات لازمه در باربندی بارها که در ضمن حمل ونقل پیش آید چنانچه بواسطه اهمال و مسامحه و غفلت مامورین راه‌آهن پیش نیامده باشد برعهده صاحب بار خواهد بود.


ماده 41 ـ هزینه بارگیری و تخلیه واگن‌ها و هزینه انتقال اجناس از انبار بواگن یا بالعکس برعهده راه‌آهن خواهد بود و برای هر یک از این دوعمل از قرار هر صد کیلو گرام [کیلوگرم] یا کسر آن 50 دینار مقطوعا دریافت میشود.


ماده 42 ـ از اجناس و بارهائی که نقل و انتقال آنها محتاج باستعمال جرثقیل باشد (به تشخیص راه‌آهن) برای هر پنج تن یا کسر آن که بوسیله جرثقیل راه‌آهن بارگیری یا تخلیه یا نقل و انتقال داده شود هفتاد و پنج ریال بابت کرایه جرثقیل دریافت میشود.


ماده 43 ـ از هر تن بار و کالا صرف‌نظر از نوع جنس که از اسکله بندرشاه به ایستگاه یا انبار گمرک بندرشاه یا بالعکس حمل ونقل میشود دو ریال و همچنین از هر تن بار و کالا که از اسکله بندر شاهپور بایستگاه یا انبار گمرک بندرشاهپور یا بالعکس یا وسایط بارکشی راه‌آهن حمل ونقل شود یک ریال بابت کرایه دریافت میشود و نیز از هر تن بار که از پل ارس عبور داده شود سی و پنج ریال بعنوان کرایه پل اخذ و در مقابل بارنامه صادر میشود و کسر یک تن در محاسبه یک تن تمام محسوب میشود.


ماده 44 ـ از هر واگن بار و کالا که بین ایستگاه اهواز و ایستگاه کارون نقل و انتقال داده شود بیست ریال بابت کرایه دریافت میشود (در صورتی که محمولات کمتر از چهار تن باشد از قرار هر تن پنج ریال کرایه دریافت خواهد شد).


ماده 45 ـ برای حمل ونقل واگن در خطوط فرعی شرکتها و بنگاهها و کارخانجات مبالغ ذیل دریافت خواهد شد.
1ـ برای گذاشتن و برداشتن هر واگن در خطوط فرعی که طول آنها از یک کیلومتر تجاوز نکند. 10 ریال
2ـ برای گذاشتن و برداشتن هر واگن در خطوط فرعی که طول آنها از یک کیلومتر متجاوز و از دو کیلومتر تجاوز نکند. 15 ریال
3ـ برای گذاشتن و برداشتن هر واگن در خطوط فرعی که طول آنها از دو کیلومتر متجاوز و از سه کیلومتر تجاوز نکند . 20 ریال
4ـ برای گذاشتن و برداشتن یک واگن در خطوط فرعی که از سه ‌کیلومتر تجاوز کند برای هر واگن کیلومتر شش ریال، کسر کیلومتر یک کیلومتر تمام محسوب میشود.


ماده 46 ـ اگر در ظرف ده روز از تاریخ ورود بار بمقصد گیرنده برای تحویل گرفتن بار خود حاضر نشود راه‌آهن مراتب را بفرستنده (در صورت معلوم بودن محل او) اطلاع داده و چنانچه شش ماه از تاریخ ورود بار به مقصد بگذرد و از طرف فرستنده یا گیرنده اقدامی در تحویل گرفتن بار نشود راه‌آهن می‌تواند بار مزبور را بطور مزایده بفروش رسانیده کرایه و سایر هزینه‌ها را موضوع و باقیمانده آن را در موقع مطالبه بصاحب بار بپردازد و بعد از پنج سال در صورت عدم رجوع صاحب کالا مازاد وجه بحساب درآمد راه‌آهن منظور میشود.


ماده 47 ـ بارهائی که زود فاسد میشوند و فساد آنها از لحاظ وصول ‌نشدن کرایه یا علل دیگر موجب خسارت راه‌آهن میگردد مشمول موعد مقرر در ماده 46 نبوده و چنانچه فرستنده یا گیرنده باقتضای نوع جنس از 24 ساعت تا 5 روز پس از ورود بار بمقصد اقدام بتحویل ‌گرفتن بار خود ننماید راه‌آهن حق دارد بار مزبور را فروخته و کرایه و سایر هزینه‌ها را موضوع و بقیه را طبق ماده 46 بصاحب بار بپردازد ولی اجناسی که تولید عفونت نماید چنانچه قبل از مدت مقرر ضایع و عفن شوند بموجب صورت نشست از بین برده خواهند شد.


ماده 48 ـ هرگاه از طرف صاحب بار تقاضا شود بار او با ترازوی واگنی وزن شود برای حق توزین هر واگن بیست ریال دریافت خواهد شد نسبت به بارهای کمتر از یک واگن چنانچه در مقصد از طرف گیرنده تقاضای وزن آنها بشود اگر وزن مقصد بآنچه در بارنامه قید شده پس از وضع افت مندرجه در ماده 22 اختلاف پیدا کند توزین مجانا بعمل میاید ولی اگر مطابق باشد از قرار تنی پنج ریال حق توزین دریافت می‌شود.


ماده 49 ـ واگنهائی که در اثر مسامحه و تعلل صاحب بار یا بعللی که متوجه فرستنده یا گیرنده است زیاده از 24 ساعت (با رعایت ماده 66) برای بارگیری یا تخلیه معطل شوند برای هر 24 ساعت یا کسر آن پنجاه ریال حق توقف واگن دریافت میشود و چنانچه توقف واگن از 72 ساعت زیادتر شد از روز چهارم به بعد برای هر 24 ساعت یا کسر آن یک‌صد ریال حق توقف محسوب میشود.


ماده 50 ـ محمولات وارده تا سه روز(با رعایت ماده 66) از پرداخت انبارداری معاف و از روز چهارم انبارداری بقرار ذیل اخذ خواهد شد:
در محلهای سرپوشیده برای هر صد کیلوگرم[کیلوگرام] یا کسر آن روزی 5 دینار
در محلهای روباز برای هر صد کیلوگرم[کیلوگرام] یا کسر آن روزی دو دینار و نیم.


فصل چهارم – حیوانات و وسائط بارکشی سوارشده

ماده 51 ـ حیوانات زنده و وسائط بارکشی سوارشده وقتی برای حمل قبول میشوند که ایستگاه مبدأ وسائل حمل آنها را موجود داشته باشد والا چنانچه فرستنده بخواهد حیوانات و یا وسائط بارکشی او فوری حمل شود باید کرایه ظرفیت واگن را برحسب نرخ بارهای طبقه سوم بپردازد.


ماده 52 ـ کرایه حیوانات زنده و وسائط بارکشی سوارکرده بر اساس نرخ‌بندی ذیل خواهد شد:
1ـ گوسفـند – بز – میـش – بزغاله هـر عدد در پنجاه کیلومتر یا کـسر آن 50/2 ریال.
2ـ گاو ـ کاومیش ـ شتر ـ الاغ ـ قاطر ـ اسب ـ خرگوش ـ آهو ـ خوک – بزکوهی ـ سگ ـ گربه و میمون (سگ باید دارای پوزه‌بند و گربه و میمون و خرگوش در قفس باشند) هر عدد در 50 کیلومتر یا کسر آن 5 ریال.
3ـ سایر دامها و ددها هر عدد در پنجاه کیلومتر یا کسر آن 10 ریال.
4ـ وسایط بارکشی سبک (آنهائی که وزنشان از یک تن تجاوز نکند) هر عدد در پنجاه کیلومتر یا کسر آن 50 ریال.
5 ـ وسایط بارکشی سنگین (آنهائی که وزنشان از یک تن بیشتر بوده و از پنج تن زیادتر باشد) هر عدد در پنجاه کیلومتر یا کسر آن 75 ریال.
6 ـ وسایط بارکشی که وزنشان ازپنج تن تجاوز کند تا ده 10 تن هر عدد در پنجاه کیلومتر یا کسر آن یکصد ریال و از ده تن به بالا بر حسب وزن کرایه اجناس طبقه اول خواهند داشت.
7 ـ موتورسیکلت و دوچرخه موتوری هر عدد در پنجاه کیلومتر یا کسر آن 10 ریال.
8 ـ دوچرخه پائی هر عدد در پنجاه کیلومتر یا کسر آن 3 ریال.


ماده 53 ـ هزینه و مسئولیت و عمل بارگیری و تخلیه حیوانات و وسایط بارکشی به واگن و از واگن برعهده فرستنده یا گیرنده است.


ماده 54 ـ مواظبت و خوراک حیوانات در طی حمل ونقل بر عهده صاحبان آنها خواهد بود و حیوانات زنده برای حمل قبول نمیشوند مگر اینکه حداقل یک نفر نگهبان با آنها اعزام گردد.


ماده 55 ـ راه‌آهن مسئولیت تلف ‌شدن و هر نوع خسارت و صدمه که در طی حمل ونقل به حیوانات زنده وارد شود برعهده نمیگیرد.


ماده 56 ـ خسارتی که از حیوانات زنده بوسائط بارکشی راه‌آهن وارد شود باید از طرف گیرنده جبران شود.


ماده 57 ـ شوفرها و رانندگان وسایط بارکشی میتوانند در طی حمل ونقل در وسایط بارکشی خود جاگرفته کرایه مسافر درجه سوم را بپردازند.


ماده 58 ـ نگهبان حیوانات زنده میتوانند در طی حمل ونقل در واگن حامل حیوانات مسافرت کرده نصف کرایه مسافر درجه سوم را بپردازند.


ماده 59 ـ به کالا و محمولاتی که در وسایط بارکشی باشد کرایه علیحده بر طبق تعرفه تعلق خواهد گرفت.


ماده 60 ـ صاحبان حیوانات زنده باید بمحض ورود قطار حیوانات خود را تحویل گرفته از محوطه راه‌آهن خارج نمایند و چنانچه تأخیر روی داد هزینه‌ که برای نگاهداری آنها بشود باید بپردازند و هر خسارتی که از تاخیر در تحویل حیوانات روی دهد راه‌آهن مسئول نخواهد بود.


فصل پنجم – مواد متفرقه

ماده 61 ـ اجناس ذیل: برگ و خاشاک ـ پوست درخت و پوست بادام و پوست گردو و نی و این قبیل (ذغال چوب) علوفه و کاه و یونجه که وزن آنها نسبت به‌ حجمشان کم است طبقه چهارم محسوب میشوند مگر در صورتی که برای آنها واگن دربست تقاضا شود که در آن مورد حداقل کرایه واگن دربست برای حمل اجناس فوق‌الذکر و ثلث ظرفیت واگن بر حسب نرخ طبقه پنجم محسوب خواهد شد.


ماده 62 ـ اجناس مندرجه در ماده 61 و غلات و حبوبات «آهک» و «خاک» خاکستر و جرم فلزات «ریگ» سنگ شن و ماسه «زغال سنگ» شوره و نمک و کود، گچ پخته یا نپخته و از این قبیل در صورتی بدون ظرف برای حمل قبول میشوند که کمتر از یک واگن نباشند و در غیر این صورت باید دارای ظرف باشند.


ماده 63 ـ طیور در قفس برای حمل قبول میشوند و کرایه آنها برحسب وزن در مقابل کرایه اجناس طبقه اول خواهد بود.


ماده 64 ـ در محاسبه کرایه و سایر هزینه‌های حمل و نقل کسر پنج دینار پنج دینار تمام بنفع راه‌آهن محسوب خواهد شد.


ماده 65 ـ در محاسبه کرایه توشه کسر ده کیلو گرام ده کیلو گرام تمام و محاسبه کرایه بار کسر کیلو گرام کیلو گرام تمام محسوب خواهد شد.


ماده 66 ـ برای تعیین مدت انبارداری و حق توقف واگن از ساعت 24 روز واگذاری واگن یا ورود قطار محاسبه شروع میشود.


ماده 67 ـ برحسب ضرورت تقلیل هر یک از نرخ‌های معین در این تعرفه در موارد مقتضیه به موجب پیشنهاد بنگاه راه‌آهن و تصویب وزارت راه حداکثر تا میزان 25 درصد اجازه داده میشود و نیز پس از برطرف شدن موجباتی که سبب منظور داشتن تقلیل نرخ کرایه شده برحسب پیشنهاد بنگاه راه‌آهن و تصویب وزارت راه کرایه تقلیل داده شده بمیزان منظوره در تعرفه برمیگردد.

اجناس طبقه اول اجناس و آفتابه و این قبیل ـ ابریشم و مصنوعات آن ـ احجار کریمه (جواهرات) و سنگهای قیمتی ـ اسلحه گرم و سرد و قطعات منفصله آن – اسفنج و ابر لاستیکی ـ اسکناس ـ اسیدهای قوی در ظروف مخصوص ـ استوانه و دیگهای ماشین ـ اسباب‌بازی و اسباب آتش‌بازی و انواع آن ـ استخوان حیوانات ساخته و مصنوعات قیمتی آن و اشیاء ظریفی که از استخوان ساخته شده است ـ اشیاء باستانی و صنایع ظریفه ـ اشیاء خانه (باستثناء فرش ( افسار و دهنه وزین و برگ و این قبیل ـ آلات موسیقی ـ آلابوم ـ الکل طبی و انواع آن در ظروف محفوظ آلامینیوم و مصنوعات آن ـ النگو و دست‌بند و طوق و این قبیل ـ الک از هر قبیل ـ البسه و پارچه‌های دوخته و مهیا ـ انبه ـ انگشتانه ـ آهن‌ربا ـ آئینه از هر قبیل ـ بادبان قایق و کشتی ـ بادبزن از هر قبیل ـ بارانی و البسه چرمی و مشمعی و انواع آن ـ باروت و سایر مواد محترقه در ظروف محفوظ (با رعایت مواد 32 و 38) باطری و پیل الکتریکی خشک یا تر در صندوق‌های محکم ـ بالش از هر قبیل ـ بدل‌چینی ـ برق‌گیر و لوازم آن ـ بشقاب از هر جنس ـ بطری بازکن و سربطری و این قبیل ـ بخاری و انواع آن ـ بلورآلات از هر قبیل ـ بند جوراب و بند شلوار و بند ساعت و این قبیل ـ پاکت و سایر نوشت‌افزار ـ پاشنه‌های لاستیکی کفش و پوتین ـ پست (محمولات در صورتی که قرارداد مخصوص نباشد) پشتی ـ پودر و سایر مواد برای آرایش  ـ پونز و میخ هائی از جنس آن ـ پولهای فلزی از هر قبیل ـ پولک ـ پیاله از هر قبیل ـ پیل الکتریک ـ پیراهن ـ پیانو در صندوقهای محکم قابل حمل ـ تابلو نقاشی و اعلان و مانند آن ـ تریاک در صندوقهای محکم ـ ترمس و بطری هائی که آب را سرد یا گرم نگاه میدارد ـ تخم ماهی (خاویار) تخم نوغان در قوطی‌های محفوظ ـ تکمه و گل کلاه و گل کمر و این قبیل ـ تلگراف دستگاه و آلات و ادوات متعلقه به آن ـ تلفن دستگاه و آلات و ادوات متعلقه بان ـ تمبر از هر قبیل ـ تنگ بلور و این قبیل ـ توپهای بازی و توپ‌های فوتبال و لاستیکی و این قبیل ـ توری چراغ ـ توشک و انواع آن ـ تیغ برای تراش ـ جاروب از هر قبیل ـ جام شیشه و بلور در صندوق‌های محفوظ ـ جامه‌دان ـ جعبه و حلبی و چلیک خالی و این قبیل ـ جلد کتاب و دفتر و این قبیل ـ جلد عینک واین قبیل جنازه (درصندوق های محکم و محفوظ مطابق مقررات بهداری) جیر ـ جیوه ـ زنبق ـ چاقو و کارد از هر قبیل ـ چاشنی (با رعایت مواد 32 و 38) چسب از هر قبیل ـ چای ـ چتر از هر قبیل ـ چتکه [چرتکه] و ماشین‌های حساب ـ چراغ از هر قبیل ـ چکمه ـ چلیک بزرگ و کوچک فلزی و چوبی خالی ـ چوب‌پنبه و مصنوعات آن ـ چوب صنعتی از قبیل گردو و شمشاد ـ چوب پرده و چوب لباس و عصا و این قبیل از هر جنسی که باشد ـ چینی‌آلات – حلقه‌های آهنی و برنجی ظریف و امثال آن ـ حلبی و دله و چلیک خالی ـ حوضهای فلزی یا بدل چینی و غیره جهت استحمام ـ خاویار ـ خرازی از هر قبیل ـ خرچنگ و جانوران دریائی از قبیل میگو و غیره ـ خردل ـ خز و سنجاب و این قبیل ـ پوست ـ دسته چاقو و کارد و این قبیل ـ دست‌بند ـ دفتر و انواع آن ـ دلو ـ و سطل فلزی و غیر آن ـ دواجات طبی محصول خارجی ـ دوات بلوری و فلزی و غیرآن ـ دوربین و ذره‌بین و تلسکوپ و این قبیل ـ دینامیت ( با رعایت مواد 32 و 38) ذره‌بین و میکروسکوپ ‌ـ رادیو و آلات یدکی و قطعات منفصله آن ـ رنگهای ساخته و نساخته خشک ـ روبان از هر قبیل ـ زعفران ـ زنگهای فلزی یا الکتریکی و غیره ـ زنجیر ساعت ـ کلید و این قبیل ـ زیرسیگار از هر قبیل (باستثنای زیرسیگار گلی با لعاب یا بدون لعاب) ـ زیرپیراهن ـ زیرشلوار ـ ساعت از هر قبیل ـ سبد سیمی یا غیر آن ـ سماور از هر قبیل ـ سنگ تیغ و سنگهای ظریف و سنگ چاپ ـ سوزن و سنجاق از هر قبیل ـ سوزن‌دوزی و قلاب دوزی ـ سینما (دستگاه و آلات و ادوات و فیلم آن در صندوقهای محکم). شاخ مصنوعات و اشیاء ظریفی که از آن ساخته میشود – شانه از هر قبیل ـ شراب محصول خارجی ـ شمشیر ـ شمعدان ـ شیشه عکاسی – شیپور و هر رقم آلات موسیقی ـ شیرهای غلیظ که از خارجه وارد می شود. شیرینی ‌جات و شکلات ساخت خارجه ـ صدف و مصنوعات آن ـ صفحه گرامافون ـ صندلی و انواع آن ـ طپانچه ـ طلا و مصنوعات و مسکوکات آن ـ عاج و مصنوعات آن ـ عدسی و شیشه‌های ذره‌بینی دوربین و عینک ـ عرق و مشروبات الکلی که از تقطیر بدست آمده باشد ـ عروسک ـ و هر قسم اسباب‌بازی – عطریات و عطرپاش و هرگونه لوازم آرایش ـ عکس یا کارت ‌پستالهای عکس ـ عینک و ذره‌بین و دوربین و این قبیل غربال ـ فانوس از هر قبیل ـ فتیله ـ چراغ ـ فسفر (با رعایت مواد 32 و 38) – فلزات قیمتی که در این تعرفه نامبرده نشده ـ فشنگ و انواع آن (با رعایت مواد 32 و 38) فندک ـ فنر مبل و فنر ساعت و فنرهای ظریف ـ فنجان از هر قبیل ـ فیلم سینما و عکاسی و غیره ـ قارچ و قالب کلاه و کفش و غیره ـ قاشق از هر قبیل ـ قدح از هر قبیل ـ قرقره نخ (انواع آن) قرع و انبیق ـ قفسه کتاب و غیره ـ قفس خالی ـ قلمتراش ـ قلم از هر قبیل ـ قلابدوزی ـ قوطی های خالی از هر قبیل ـ قهوه – قیچی – قیطان – کارت پستال و هر نوع کارت – کارد از هر قبیل – کاغذ تحریر و کپیه و خشک‌کن عکاسی و این قبیل ـ کاغذ سیگار ـ کافور ـ کاکائو ـ کاربن و مصنوعات آن (ذغالهای قوه) کاشی ساخت خارجه ـ کالسکه‌های کوچک بچگانه ـ کائوچو و مصنوعات آن (باستثنای رزین اتومبیل) ـ کتابخانه و قفسه‌های کوچک جهت کتاب ـ کره جغرافیائی ـ کرسی ـ کفهای چرمی و غیرچرمی برای کفش ـ کفش ) انواع آن) کف دریا و نباتات دریائی ـ کلاه مردانه و زنانه ـ کمربند از هر قبیل ـ کندر ـ کهربا و مصنوعات آن ـ کیف از هر قبیل ـ گالش ـ گتر ـ گردگیر پری یا کاغذی یا غیر آن ـ گرامافون و ادوات و صفحات آن ـ گرافیت ـ گل مصنوعی و طبیعی ـ گنجه‌های آهنی ـ گوشت ـ کنسرو و گوشتهائی که از خارجه وارد میشود – گهواره با چرخ یا بدون چرخ ـ سس گیره کاغذ (انواع آن) لامپا و هر نوع چراغ و اسبابهای یدکی آن ـ لاستیک از هر قبیل و مصنوعات لاستیکی ـ لاله ـ لاک ـ لباس از هر قبیل ـ لحاف ـ لکوموتیو و قطعات منفصله آن ـ لگنهای مسی و حلبی و چینی و غیر آن ـ لوله‌های لاستیکی ـ لیوان (باستثنای لیوانهای گلی یا لعاب و یا بدون لعاب) لیکور ـ ماهی کنسرو که از خارجه وارد میشود ـ ماهوت‌پاک‌کن ـ ماسک از هر قبیل ـ مبل و انواع آن ـ متکا و بالش ـ مجسمه فلزی و چینی و این قبیل اشیاء ـ مچ‌پیچ و زنگار ـ محمولات پست (در صورتی که قرارداد مخصوص نباشد( مداد (انواع آن) مدال ـ مداد پاک‌کن ـ مرکب و جوهر خشک یا تر ـ مرباجات و کنسرو که از خارجه میاید ـ مصنوعات مرمر ـ میکروسکوپ ـ منبت‌کاری (جعبه و قوطی و اشیاء) – منقل ـ مواد منفجره (با رعایت مواد 32 و 38) مهمیز ـ میوه‌جات کنسرو که از خارجه میاید ـ میز و انواع آن ـ میزان‌الحراره و میزان‌الهوا و آلات طبی و جراحی ـ نارگیل ـ نخ خیاطی و این قبیل ـ نقشه از هر قسم و وسائل نقشه‌کشی نقره (مسکوک و مصنوعات آن) – نمک میوه و سایر املاح طبی ـ نوشابه‌های الکلی (به استثنای شراب و آب‌جو محصول داخلی) – نیمکت از هر قبیل ـ نیل ـ نیکل (مصنوعات آن) هاون چینی ـ واگون (انواع آن) ـ ورق‌بازی ـ ویسکی ـ یقه (انواع آن).

اجناس طبقه دوم
اتومبیل سوارنشده و قطعات منفصله آن (در صندوق‌های محکم) ادویه‌جات که در این تعرفه نامبرده نشده ـ الکل صنعتی در ظروف محفوظ ـ بالنگ ـ بطری خالی ـ پارچه پشمی و پشم و نخ ـ پر و انواع آن ـ پرده از هر قبیل ـ پوست حیوانات که عمل آمده باشد ـ پیله ابریشم ـ ترشیجات در ظروف شکستنی ـ ترازو از هر قبیل ـ تراموای و قطعات منفصله آن ـ تخم گل و سبزیجات ـ تمرهندی و کجرانی ـ تمبوشه و انواع آن ـ توری (باستثنای توری چراغ ) تورسیمی ـ جاده صاف‌کن ـ جوراب ـ چادر و کرباسهای مشمعی ( برزنت) چرخ خیاطی ـ چرم ـ چفت و یراق در و پنجره ـ خمره بزرگ و کوچک گلی و سایر کالاهای سفالی ـ خمیرهای مأکول ـ رشته و این قبیل ـ دارچین ـ در ساخته چوبی و فلزی از هر قبیل ـ دستگیره و لولای در و این قبیل ـ دیگ آشپزی از هر قبیل ـ رزین اتومبیل و غیره ـ رشته‌فرنگی و این قبیل ـ روغنهای معدنی برای استعمال ماشین در ظروف محفوظ (باستثنای نفت و مازوت) رشته‌های نخی ابریشمی و ملیله و غیره ـ زرنیخ ـ زنجبیل زورق و این قبیل ـ سود و سایر مواد شیمیائی صنعتی ـ سیم روکش‌دار و سیمهای ظریف برای الکتریک و سیمهای نازک ـ سیگار و سیگارت در قوطیهای محفوظ ـ شربت‌آلات ـ شیشه‌آلات ( باستثنای جام شیشه) ـ صابون عطری ـ صمغ عربی ـ صندوقهای آهنی ـ طناب نازک و تورهای بافته شده از آن و سایر طنابها (قطر کمتر از یک سانتیمتر) طیور کشته ـ فاستونی ـ و اقسام آن ـ قایق و اشیاء متعلقه به آن ـ قلعی ـ کبریت ـ کوزه سفالی و انواع آن ـ گلسیرین ـ گوگرد ـ در ظروف مخصوص (با رعایت مواد 32 و 38) گوش‌ماهی ـ گیوه ـ ماشین‌آلات و اسباب‌های یدکی آنها که در این تعرفه نامبرده نشده ـ ماهی تازه ـ منگنه و ادوات آن ـ موتور (انواع آن) موتورسیکلت در جعبه ـ مهمات ارتش (با رعایت مواد 32 و 38) ناوچه ناودان فلزی یا غیر آن ـ نردبام ـ وازلین ـ وانیل ـ هل.

اجناس طبقه سوم
آب‌جو محصول داخلی (در ظروف محکم) آب ‌لیمو و نارنج و غوره و این قبیل (در ظروف محکم) آب‌ معدنی (در ظرف محکم) اتو و اقسام آن ـ آجرنسوزـ آجیل اره از هر قبیل ـ افزار دست از قبیل بیل و کلنگ و این قبیل ـ الوار و چوب ـ آهن میله و صفحه و تیر و قطعات آن ـ برگ و خاشاک فشرده شده (با رعایت ماده 61) بنزل و بنزین و گازوئیل در چلیک یا دیگهای محفوظ ـ بیل ـ پارچه‌ها (باستثناء پارچه ابریشمی و پشمی و پشم و نخ) پاروب ـ پالان ـ پسته مغز ـ پتوی پشمی ـ پوست نرم ـ پوست گاو و گاومیش و گوسفند و بز ـ پیچ و مهره ـ پیه در ظروف محفوظ ـ تبر ـ ترشیجات در ظروف غیرشکستنی ـ تخته از هر قبیل که هنوز نازک‌کاری نشده باشد ـ تراورس آهنی ـ تلمبه از هر قبیل ـ توت و توت فرنگی در ظروف محفوظ ـ توتون و اجناس دخانیاتی و مصنوعات آنها (باستثنای کاغذ سیگار) تیغ و تیغه برای رنده ـ ماشین‌آلات ـ تیرچوبی ـ تیرآهنی ـ جراثقال ـ چادر مسافرت و سایه ‌بان کرباسی و اقسام آن ـ چرخ‌گوشت و آسیاب خانگی و این قبیل ـ چرم خام که دباغی آن تمام نیست ـ چدن ـ میله و شمش یا قطعات آن ـ چکش از هر قبیل ـ چوب حاضر برای نجاری (باستثنای چوب برای سوخت) حروف سربی و کلیشه چاپ ـ حصیر و عدل پیچ علفی ـ حلبی صفحه و تنکه یا ورق محلویات داخلی ـ خاک‌انداز و این قبیل ـ خاک‌اره فشرده (با رعایت ماده 61) خورجین ـ داس و دواجات طبی محصول داخلی ـ دوچرخه و سه‌چرخه سوارنشده و قطعات منفصله آنها در صندوق ـ دوشاب و شیره در ظروف محفوظ ـ دیلم ـ ریل ـ روغنهای خوراکی و نباتی از هر قبیل در ظروف محفوظ ـ روی میله یا شمش یا قطعات آن ـ ریسمان از هر قبیل ـ زاج ـ زردچوبه ـ زنجیرهای درشت و محکم (برای کشتی و جراثقال و این قبیل) ـ زیلو ـ ساچمه ـ سایه‌بان کرباسی و امثال آن ـ سرب ـ میله و شمش یا قطعات آن ـ سریشم ـ سقز و مصطکی ـ سماق ـ سندان ـ سیم تلگراف و تلفن و سیم‌خاردار و کابل ـ سه‌چرخه در صندوق ـ شراب محصول داخلی ـ شکر در کیسه و گونیهای محکم ـ شمع ـ شیره نباتات و میوه‌جات و غیر آن در ظروف محکم ـ شیرینجات ساخت داخله ـ عسل ـ علف و علوفه فشرده شده (با رعایت ماده 61) – غوره خشک ـ فلفل ـ فنر اتومبیل و وسائل بارکشی ـ فرش از هر قبیل ـ فولاد صفحه و میله و شمش یا قطعات ـ قپان ـ قفل و انواع آن ـ قند ـ قطران ـ کاغذهای روزنامه و بسته‌بندی و این قبیل ـ کاه فشرده باشد (با رعایت ماده 61) ـ کتان و پارچه کتانی ـ کره در ظروف محفوظ ـ کرباس ـ کلید ـ کلیشه ـ گراورچاپ ـ کوره‌های حدادی و این قبیل ـ کیسه از هر قبیل ـ گل سفید ـ گودرن ـ گوشت ـ لولا و لوله‌های چدنی و فلزی و غیره ـ لیموناد ـ ماست در ظروف محکم ـ مدقال ـ مرباجات ساخت داخله ـ مس ـ ورق و صفحه تنگه ـ مقوا ـ موم ـ میله‌های آهنی ـ میخ و انواع آن ـ مل (گل سفید) نباتات دوائی محصول داخلی ـ نخ کلاف و بقچه و اقسام آن ـ نشاسته ـ نعل کفش و اسب و غیره (فلزی) ـ نی جهت بامها و بنائی و غیره (با رعایت ماده 61) – نی (مصنوعات آن) – حوله بزرگ و کوچک از هر قبیل ـ واکس ـ یراق درب

اجناس طبقه چهارم
آجر همه قسم (به استثنای آجرنسوز) ـ آرد و انواع آن الیاف نباتات که جزو مواد خام محسوب است ـ آلو و آلبالو ـ انار با ظرف ـ انجیر با ظرف ـ آهک با ظرف یا بدون ظرف (در صورتی که کمتر از یک واگن نباشد) ـ طبق ماده 62 بادام مغز ـ بادنجان با ظرف ـ باقلای خشک یا تر بلوط (میوه) ـ پتوی پنبه ـ پرتقال با ظرف ـ پسته با پوست ـ پشم مو ـ پنبه فشرده شده و پنبه فشرده نشده ـ پنیر در کیسه و جعبه در ظروف محکم ـ پوست خام ـ پوست درخت فشرده شده از هر قبیل (با رعایت ماده 61) پوستین ـ پوشال ـ پیاز و سیر و سیب‌زمینی با ظرف تراورس چوبی ـ تنباکو ـ توبره و منسوجاتی که جهت توبره یا جوال یا گونی استعمال میشود.
تیماج ـ خرما ـ خربزه با ظرف یا بدون ظرف (در صورتی که کمتر از یک واگن نباشد) نارنگی یا ظرف یا بدون ظرف (در صورتی که کمتر از یک واگن نباشد.) ذغال چوب (با رعایت ماده 61) روده در جعبه و قوطی‌های محفوظ زردآلو ـ زیتون (دانه) ـ زیره و سیاهدانه ـ سبزیجات بستانی و صحرائی ـ سبوس ـ سرکه در ظروف محفوظ ـ سنگ تراش شده و سنگ آسیاب ـ سیمان و ساروج در چلیک چوبی و کیسه و این قبیل ـ سیب با ظرف یا بدون ظرف ـ سیب‌زمینی با ظرف یا بدون ظرف در صورتی که کمتر از یک واگن نباشد)
شیر و سرشیر و آغز و دوغ در ظرف غیرشکستنی ـ صابون معمولی ـ طلای مخلوط با سنگ و مواد ارضی که از معدن استخراج شده باشد. طناب درشت و تورهای بافته شده از آن (قطر از یک سانتیمتر ببالا) ـ عدس ـ عرق غیرالکلی غوره تازه ـ فندق ـ قالی و قالیچه و گلیم ـ کاشی ساخت داخلی ـ کتاب و مجله و مطبوعات ـ کتیرای مفتولی ـ کدو با ظرف یا بدون ظرف (در صورتی که کمتر از یک واگن نباشد) ـ کشـک ـ کشمش ـ کلم ـ کرچک ـ گردو ـ گلابی با ظرف یا بدون ظرف (در صورتی که کمتر از یک واگون نباشد). لیمو با ظرف یا بدون ظرف (در صورتی که کمتر از یک واگون نباشد). ماهی دودی و نمک سود ـ سنگ مرمر که برای بنائی بکار میرود ـ مرکبات ـ مطبوعات ـ مازوج ـ مغز گردو ـ نارنج با ظرف یا بدون ظرف (در صورتی که کمتر از یک واگون نباشد) – نارنگی با ظرف یا بدون ظرف (در صورتی که کمتر از یک واگن نباشد) – نفت لامپا و نفت موتور در چلیک یا دیگهای محفوظ ـ هاون یا سنگی یا فلزی ـ هلو ـ هندوانه با ظرف یا بدون ظرف (در صورتی که کمتر از یک واگن نباشد) – یونجه فشرده شده (با رعایت ماده 61).

اجناس طبقه پنجم
آب معمولی (در دیگهای حمل مایعات). ارزن – استخوان حیوانات که ساخته و آماده نباشد – آسفالت ـ انگم ـ انگور ـ انقوزه ـ بادام با پوست ـ برنج خوراکی ـ برف ـ به دانه ـ پنبه دانه و لواش ـ تخم پنبه ـ تخم پنبه و کتان نباتات و اشجار و تخم هندوانه و خربزه و تخم خشخاش و این قبیل ـ تخم‌مرغ در ظروف محفوظ ـ جو ـ جوال و گونی ـ چغندر ـ چوب برای سوخت (هیزم) ـ حنا ـ خاک رست [رس] (برای بنائی و کوزه‌سازی و غیره) و خاک‌های دیگر (با رعایت ماده 62) خاکستر و جرم فلزات (با رعایت ماده 63) خشت ـ خشکبار (باستثنای مغز بادام و مغز پسته ) ذرت ـ ذغال‌سنگ باظرف یا بدون ظرف (در صورتی که کمتر از یک واگن نباشد) روناس ـ ریگ و سنگ (با رعایت ماده 62) – زدووانکم ـ سبزه و کشمش و برگه ـ سنگ برای بنائی ـ شاخ حیوانات که ساخته و آماده نباشد ـ سم حیوانات ـ شن (با رعایت ماده 62) شوره و نمک (با رعایت ماده 62) غلات ـ و فلزات در حالت طبیعی (باستثنای طلا) و به همان حالتی که از معدن خارج می‌شود – قلمه اشجار و ریشه‌های ان ها ـ قیر ـ کتیرای اره‌بر ـ کنف ـ کودـ (با رعایت ماده 62) کنجد ـ کاودانه ـ کج [گچ] پخته یا نپخته (با رعایت ماده 62) گندم ـ لاس و فضولات ابریشم ـ لوبیا ـ مازوت ـ نان ـ نخود ـ نمد ـ نفت سیاه ـ نمک معدنی یا دریائی ( با رعایت ماده 62) هسته میوه‌جات ـ هیزم یخ.

چنانچه اشیاء و اجناسی برای حمل تحویل شود که طبقه آن ها در این تعرفه مصرح نشده باشد و یا از شباهت و جنسیتی که با اشیاء و اجناس مصرحه دارند نتوان طبقه‌بندی آن را تشخیص داد جزو اجناس سوم محسوب خواهد شد.