آیین‌نامه بنگاه ماشین‌نویسی

تاریخ انتشار: ۱۳۱۸/۱۱/۰۱

ماده ۱ـ بدون پروانه شهربانی تاسیس کلاس آموزش ماشین ‌نویسی ممنوع است.


ماده ۲ـ درخواست کنندگان تأسیس کلاس نامبرده اعم از خانمها و آقایان باید دارای گواهی نامه پیشینه خوب از شهربانی بوده و معروف به فساد اخلاق نباشند.


ماده ۳- سن درخواست کنندگان نباید کمتر از ۲۵سال باشد.


ماده ۴ـ درخواست کنندگان باید قبلا سه قطعه عکس خود را با رونوشت گواهی شده شناسنامه پیوست اظهارنامه نموده با تعیین محل اقامت و جایگاه کلاس و نام بنگاه و تعداد و شماره و سیستم ماشین‌های خود را با نمونه خطوط آنها بشهربانی تسلیم نمایند.


ماده ۵ ـ درخواست کننده اقلاً باید دارای سه دستگاه ماشین باشد.


ماده ۶ ـ بنگاه نامبرده بعلاوه اطلاق آموزش باید دارای اطاق مدیر و اطاق انتظار باشد.


ماده ۷ـ بنگاه باید فقط برای آموزش ماشین ‌نویسی بوده فروش اشیاء و معاملات ملکی و غیره در آنجا ممنوع است.


ماده ۸ ـ مدیربنگاه اگر بخواهد در آن محل کلاس دیگری از قبیل آموختن دفترداری و حسابداری و خیاطی و زبان خارجه و غیره تاسیس نماید باید قبلا مراتب را با تعیین محل کلاس و برنامه آن به شهربانی اطلاع داده و پس از تحصیل پروانه اقدام کند.


ماده ۹ـ بنگاه باید دارای دو دفتر زیر باشد:
۱ـ دفتر نام نویسی و نام و نشان و محل اقامت هنرآموزان و سایر خدمتکاران بنگاه.
۲ـ دفتر نام نویسی هنرجویان نام. نام پدر. نام خانواده و محل اقامت و ساعات تعلیم آنها و دستمزد ماهانه یا مدت قرارداد نیز در آن دفتر قید و بامضای مدیربنگاه و هنرجویان خواهد رسید.


ماده ۱۰ـ ورقه تحصیلی یا قراردادی که از طرف مدیربنگاه به هنرجویان داده خواهد شد باید دارای عکس هنرجو و به مهر بنگاه رسیده باشد.

تبصره ـ هنرجویان موقع آمدن به‏ بنگاه باید ورقه تحصیلی و یا قرارداد خود را همراه داشته باشند.


ماده ۱۱ـ مدیربنگاه باید شماره ماشین و عده هنرجویان و ساعات تعلیم آنها را طوری تقسیم نماید که با دفتر مربوطه تطبیق و هنرجویان به ورود بنگاه در ساعات مقرره بدون معطلی مشغول تحصیل باشند.


ماده ۱۲ـ مذاکرات خارج از نزاکت و مخالف اخلاق در کلاس و اطاق انتظار اکیداً ممنوع است.


ماده ۱۳ـ مدیر بنگاه در مواقعی که بخواهد بر شماره ماشین‌ها بیفزاید یا بالعکس از ماشین های موجودی بفروشد و یا محل بنگاه را عوض نماید باید شهربانی را مطلع سازد.


ماده ۱۴ـ آموزش ماشین‌ نویسی از ساعت ۸ شروع و ساعت ۱۸ خاتمه خواهد یافت.


ماده ۱۵ـ مدیر بنگاه در موقع استخدام هنرآموزان و مستخدم جزء یا اخراج آنها با فرستادن خط ماشین هنرآموزان باید شهربانی را مستحضر نماید.


ماده ۱۶ـ قبول هنرجویانی که به حد رشد نرسیده‌اند بدون معرفی کتبی اولیاء آنها ممنوع است.


ماده ۱۷ـ مدیر بنگاه موظف است در آخر هر ماه نمونه خطوط ماشین‌های بنگاه را با تعیین شماره و سیستم ماشین مربوطه به شهربانی تسلیم نماید.


ماده ۱۸ – مدیر بنگاه باید مراجعه کنندگان را به اطاق خود قبول نماید و ورود اشخاص خارج به کلاس آموزش و اطاق انتظار هنرجویان اکیداً ممنوع است.


ماده ۱۹ـ مدیر بنگاه و هنرآموزان و هنرجویان بهیچوجه مجاز نخواهند بود برگها و مکاتبات اشخاص را مجانا یا با اخذ دست مزد با ماشین بنگاه تحریر نمایند نوشتجات آنها فقط برای آموختن ماشین ‌نویسی و از روی مطالب روزنامه ها خواهد بود.


ماده ۲۰ـ هنرآموزان بنگاه باید دارای گواهی نامه پیشینه خوب بوده و معروف به فساد اخلاق نباشند.


ماده ۲۱ـ سن هنرآموزان نباید کمتر از ۱۸ سال باشد.


ماده ۲۲ـ هنرآموزان باید دارای معلومات کافی در فن ماشین ‌نویسی بوده و در هر دقیقه اقلاً ۱۶۰ حرف فارسی با کمال نظافت بدون غلط ماشین کنند (یک غلط معاف) و همچنین در هر دقیقه دویست حرف از کلمات لاتین بدون غلط ماشین کنند (یک غلط معاف) و نسبتا تخصص در بستن و باز کردن ماشین داشته باشند.


ماده ۲۳ـ مدیربنگاه از هر حیث مسئول انتظامات و اجرای مواد آئین‏ نامه بوده و در غیبت خود نیز یکنفر از هنرآموزان را مسئول بنگاه معرفی خواهد نمود.


ماده ۲۴ـ مستخدمین جزء بنگاه باید دارای پروانه دایره اماکن عمومی شهربانی باشند.


ماده ۲۵ـ متخلفین از مواد آئین ‏نامه ماشین ‌نویسی از سه روز الی یک هفته زندانی و ازسی ریال الی پنجاه ریال غرامت مجازات خواهند شد.


ماده ۲۶ـ سه مرتبه محکومیت در یک سال بواسطه تخلف از هریک از مواد این آئین‏ نامه مستلزم استرداد پروانه بنگاه ماشین ‌نویسی برای مدت یک الی سه ماه خواهد بود.

کفیل وزارت دادگستری ـ از طرف وزیر کشور
سروری         – فریدونی