آیین‌نامه آسیابانی

تاریخ انتشار: ۱۳۱۸/۰۶/۲۸

15098/47729 – 1318/06/25


فصل اول

ماده ۱ـ دایرکردن آسیا اعم از آبی یا بخاری و غیره برای آرد کردن غلات منوط به تحصیل پروانه از شهرداری است.
مقصود از آسیاء نامبرده آسیائی است که مورد احتیاج و مراجعه شهرداریها یا اهالی شهر باشد.


ماده ۲ـ از تاریخ ابلاغ این آئین ‏نامه کلیه شهرداریها و بخشداریهائی که عهده‌ دار وظائف شهرداری هستند باید یک نسخه از این آئین‏ نامه را به هر یک از متصدیان آسیاهای مندرج در ماده یک تسلیم نموده رسید دریافت دارند.


ماده ۳ـ متصدی هر آسیا موظف است از تاریخ وصول این آیین‌نامه تا یک ماه برای گرفتن پروانه به شهرداری محل رجوع و طبق دستور اداره مزبور درخواستی مبنی بر تقاضای پروانه دایر کردن آسیا تهیه نموده بضمیمه دو قطعه عکس خود تسلیم نماید و نیز کسانی که پس از تصویب این آئین ‏نامه میخواهند آسیا دایر کنند باید قبلا مقررات فوق را انجام و پروانه تحصیل نمایند.


ماده ۴ـ مسئول آسیا کسی است که تقاضای صدور پروانه نموده و پروانه بنام او صادر شده است صدور پروانه مجانی است.


ماده ۵ ـ آسیابان باید در اسفندماه هر سال پروانه خود را به ‏شهرداری محل برده درخواست تجدید آن را برای سال بعد بنماید شهرداری نیز مکلف است در صورت رعایت مقرات این آئین‏ نامه از طرف درخواست کننده پروانه او را منتها تا آخر فروردین سال مزبور تجدید نماید.


فصل دوم

ماده ۶ ـ محل آسیا باید با مصالح محکم ساخته شده باشد که رطوبت یا موش و غیره نفوذ و رخنه ننماید.


ماده ۷ـ محوطه داخل آسیا باید با گچ یا مواد مشابه آن سفیدکاری شود.


ماده ۸ ـ محل نصب سنگ آسیا باید از سطح زمین آنجا بقدر لزوم بلندتر بوده و اطراف آن با تخته یا آهن سفید محصور باشد.


ماده ۹ـ محل آرد (طشتک) باید از آهن سفید یا چوب یا هرگونه مصالح دیگر ساخته شود که محکم بوده و ریزش نداشته باشد.


ماده ۱۰ـ داخل آسیا باید همیشه تمیز باشد.


ماده ۱۱ـ استعمال چراغ نفتی بدون لوله در داخل آسیا ممنوع است.


ماده ۱۲ـ طویله و محل بارانداز از آسیا باید مجزا بوده و از ورود دامها (حیوانات) و پرنده‌های اهلی در محوطه آسیا جلوگیری شود.


ماده ۱۳ـ شهرداری باید ماهی یکمرتبه آسیاها را مورد معاینه قرارداده و در صورتی که نقص و بی‌ترتیبی در حدود آئین ‏نامه مشاهده شود کتباً به آسیابان اخطار نماید که در مدت متناسب برفع آن اقدام کند.


فصل سوم

ماده ۱۴ـ شهرداری هر محل به تناسب احتیاج حوزه خود میتواند یک یا چند آسیا را برای آرد کردن گندم جهت مصرف نان عمومی تخصیص دهد در این مورد آسیابان حق ندارد مادام که جنس شهرداری آرد نشده جنس اشخاص متفرقه را آرد نماید.


ماده ۱۵ـ آسیابان باید گندم و جو و سایر حبوباتی که برای آرد کردن به او داده میشود بدون اینکه چیز دیگری بانها مخلوط نماید عیناً آرد نموده تسلیم کند.


ماده ۱۶ـ آرد باید از هر حیث خبره (کارشناس) پسند بوده و بیش از اندازه متعارف نباید زبر و یا دارای سبوس باشد.

تبصره ـ جنس اشخاص متفرقه را آسیابان باید بهر نحو که صاحب آن میخواهد آرد نموده تحویل دهد.


ماده ۱۷ـ شهرداری هر محل میتواند با موافقت انجمن شهرداری دستمزد آسیابانی را با رعایت موقعیت محل و اقتضای فصل در هر سال تعیین نماید و در این صورت آسیابانها حق تجاوز از نرخ مقرر نخواهند داشت.


ماده ۱۸ـ آسیابان مکلف است جنس هائی را که برای آرد کردن تحویل میگیرد بنوبت آرد نموده و مراقبت نماید که جنس ها با هم مخلوط و یا عوض نشود.


ماده ۱۹ـ آسیابانهائی که طرف قرارداد با شهرداری برای آرد کردن گندم شهر هستند باید معادل پانصد ریال بعنوان سپرده (ودیعه) به صندوق شهرداری بسپارند تا چنانچه گندمی که تحویل آنها میشود تفریط نمایند از وجه سپرده جبران شود.


ماده ۲۰ـ آسیابانی که بخواهد از شغل خود کناره‌گیری کند باید مراتب را به شهرداری اطلاع داده و پروانه خود را مسترد دارد.


ماده ۲۱ـ یک نفر آسیابان میتواند عهده‌دار گرداندن از یک تا سه آسیا باشد ولی باید برای هر آسیا پروانه جداگانه تحصیل نماید.


ماده ۲۲ـ متخلفین از مواد یک ـ ۵ ـ ۶ ـ ۷ـ ۸ ـ ۹ـ ۱۰ـ ۱۱ـ ۱۲ـ ۵- ۱۶ – قسمت اخیر ماده ۱۷ – ماده ۱۸ـ ۲۰- و ماده ۲۱ این آیین‌نامه غیر از مواردی که تخلف آنان طبق قوانین جزائی مستلزم مجازات شدیدتری است به حبس تکدیری از ۲۴ ساعت تا هفت روز و پرداخت غرامت از سه تا پنجاه ریال محکوم خواهد شد.

وزیر دادگستری- دکتر متین دفتری
از طرف وزیر کشور – فریدونی