آیین‌نامه کیفر متخلفین از قوانین و آیین‌نامه‌های سرشماری

تاریخ انتشار: ۱۳۱۸/۱۲/۰۱

مصوب 1318,11,23


ماده اول – اشخاص مذکور در این ماده متخلف از قوانین و آئین‌نامه‌های سرشماری شناخته شده به زندان از یک تا هفت روز و غرامت از پنج تا پنجاه ریال و یا‌ به یکی از این دو کیفر محکوم میشوند:

‌الف – کسانی که در موقع سرشماری وظائف مربوط را انجام نداده و یا از دادن پاسخ مطابق واقع به پرسشهای مندرج در برگها به مأمور سرشمار‌ خودداری نمایند.

ب – رئیس یا بزرگتر خانه که به مأمور سرشمار اطلاع ندهد اشخاصی که تحت سرپرستی او زندگی مینمایند از انجام مقررات سرشماری و یا پاسخ به پرسشها خودداری نموده‌اند.

ج – کدخدای دهی که اطلاع پیدا نماید یکی از ساکنین آن ده وظائف خود را در مورد سرشماری انجام نداده و مراتب را به مأمورین سرشمار گذارش‌ ننماید.

‌د – کسانی که روز تعطیل معین برای سرشماری بدون رعایت مقررات از مسکن خود خارج گردند.

ه – کارمندان ادارات و شهرداریها و بنگاههای کشوری و استادان – دانشیاران – دبیران – آموزگاران – دانشجویان – دانش‌آموزان دبیرستانها و دانشکده‌ها‌ و همچنین کارکنان بنگاههای غیر دولتی و هر فرد دیگری که متصدی اجرای امر سرشماری شده و وظائف محوله را انجام ندهد.


ماده دوم – اشخاص مذکور در این ماده بزندان از هشت روز تا پانزده روز و از 51 ریال تا 200 ریال و‌ یا به یکی از این دو کیفر محکوم میشوند:

‌الف – هر کس بواسطه اقدامات خود در اجرای کارهای سرشماری ایجاد اشکال نماید.

ب – کسانی که برای فرار از انجام قوانین و آئین‌نامه‌های سرشماری به هر نوع و عنوانی از نظر مأمور سرشماری خود را غائب سازند.

ج – مأمورین سرشماری که علاوه بر پرسش های مقرر در برگهای مربوط پرسشهای دیگری از افراد نموده یا از وظائف مقرر در آئین‌نامه تجاوز نمایند.

‌د – کدخدا و دهبان هر ده که نسبت به توزیع و تنظیم و تکمیل برگهای سرشماری و پرسش نامه‌ها با مأمور سرشماری همراهی نکند.

ه – کسانی که پیش از پایان سرشماری در هر منطقه علائم سرشماری و شماره اماکن را پاک و یا لوحه نام کوچه و خیابانها را از بین ببرند.

‌و – کسانی که ارقام و نمودارهای سرشماری را قبل آگهی رسمی و بدون اجازه مقامات صلاحیت دار اشاعه دهند و یا آنکه پیش و یا بعد از آگهی رسمی‌ اطلاعات برخلاف واقع منتشر نمایند مگر آنکه عمل آنها مشمول مواد دیگری از قانون کیفر گردد.

‌ز – کسانی که پس از پایان سرشماری کشور و گذشتن مهلتی که اداره کل آمار و ثبت احوال آگهی خواهند داد طبق آگهی عمل ننموده و شناسنامه آنها‌ نشانه سرشماری نداشته باشد.

ح – کسانی که برای انجام خدمات عمومی در روز سرشماری تعیین شده مانند پزشک – داروفروش – و امثال آنها و وظائف محوله را طبق دستور انجام‌ ندهند.

ط – کسانی که پروانه‌های فردی را که مقامات مربوط برای خروج از مساکن صادر مینمایند به دیگری انتقال دهند یا قبول انتقال نمایند.


ماده سوم – کارمندان اداره‌ها و بنگاههای کشوری و مأمورین شهرداری که متصدی اجرای امر سرشماری بوده و یا در روز سرشماری برای انجام یکی از‌ خدمات عمومی مأمور میشوند در صورت تخلف از اجرای وظائف محوله با نظر وزارتخانه یا اداره مربوط به دادگاه اداری نیز جلب و بیکی از‌ کیفرهای مقرر در بند 1 یا 2 یا 3 یا 4 ماده 38 قانون استخدام کشوری خواهند رسید.


ماده چهارم – هر گاه عمل مأمورین سرشمار اعم از کارمندان دولتی یا غیر آن بر حسب قوانین دیگر مستوجب کیفر شدیدتری باشند به آن کیفر خواهند رسید.


آیین‌نامه کیفر متخلفین از قوانین و آیین‌نامه‌های سرشماری که مشتمل بر چهار ماده است بشرح بالا در تاریخ بیست و سوم بهمن ماه یکهزار و سیصد‌ و هیجده به تصویب کمیسیونهای کشور و دادگستری مجلس شورای ملی رسیده و بموجب ماده پنجم قانون سرشماری مصوب 10 خرداد ماه 1318‌ قابل اجراست.

رئیس مجلس شورای ملی – حسن اسفندیاری