قانون اصلاح قانون تأسیس دانشگاه راجع به دانشکده پزشکی

تاریخ تصویب: ۱۳۱۹/۰۸/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۱۹/۰۹/۱۲

ماده اول – از تاریخ اول فروردین ماه 1319 بیمارستان های طهران ضمیمه دانشکده پزشکی میشود و در این قانون هر جا دانشکده پزشکی نوشته‌ میشود منظور دانشکده پزشکی و داروسازی و دندان سازی و بیمارستان‌های ضمیمه آن میباشد.


ماده دوم – کلیه کارمندان فنی دانشکده پزشکی به سه دسته به شرح زیر تقسیم میشوند:
‌الف – استادان و دانشیاران.
ب – پزشکان بیمارستانهای ضمیمه دانشکده پزشکی.
ج – دستیاران
که انتخاب و استخدام آنها بموجب مقررات این قانون خواهد بود.


فصل اول‌- استادان و دانشیاران

ماده سوم – در دانشکده پزشکی پایه‌های استادی و دانشیاری بدین قرار است:
‌از پایه 1 تا 6 دانشیاری و از پایه 7 تا 10 استادی.


ماده چهارم – حقوق پایه یک دانشیاری در دانشکده پزشکی ماهیانه 1250 ریال است.


ماده پنجم – افزایش حقوق دانشیاران و استادان دانشکده پزشکی در پایه‌های 1 تا 8 یک هشتم حقوق پایه ماقبل و برای رسیدن به پایه‌های 9 و 10 یک‌ پنجم حقوق ماقبل میباشد.


ماده ششم – حداقل مدت توقف در پایه‌های 1 و 2 و 3 یک سال و در پایه‌های 4 و 5 و 6 دو سال و در پایه‌های 7 و 8 و 9 سه سال خواهد بود.


ماده هفتم – دانشکده پزشکی 40 کرسی استادی بشرح زیر خواهد داشت:
28 کرسی پزشکی
8 کرسی داروسازی
4 کرسی دندانسازی.


ماده هشتم – دانشیارانی که برای تصدی کرسی بدون استاد انتخاب میشوند دارای سمت استادی بوده و تفاوت حقوق پایه خود را تا حقوق پایه 7‌ استادی از محلی که تصدی نموده‌اند بنام حق مقام دریافت خواهند داشت.

تبصره – طرز انتخاب دانشیار برای تصدی کرسی استادی طبق آئین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب شورای دانشگاه رسیده باشد.


ماده نهم – ترفیع از پایه 6 به پایه 7 یعنی از دانشیاری به استادی علاوه بر رعایت ماده 6 منوط به خالی بودن کرسی استادی خواهد بود مگر در 19‌رشته زیر که جنبه علمی و آزمایشگاهی دارند که بدون خالی بودن کرسی استادی و با رعایت سایر مقررات این قانون ممکن است از پایه 6 به 7 و بالاتر‌ ترفیع یابند.
‌کالبدشناسی، فیزیولوژی – شیمی – فیزیک – تشریح مرضی – میکروب‌شناسی – انگل‌شناسی – بهداشت – پزشکی قانونی – بافت‌شناسی – رویان‌شناسی – بیماریهای عمومی و آزمایشی و کرسیهای داروسازی.


ماده دهم – عده دانشیاران هر کرسی را شورای دانشکده پزشکی تعیین و به تصویب شورای دانشگاه خواهد رسانید ولی کلیه دانشیاران دانشکده ‌پزشکی نباید از پنجاه تن تجاوز نماید.


ماده یازدهم – رئیس و معاون دانشکده و مدیران فنی داروسازی و دندان سازی و بازرس کل بیمارستان ها و بازرس داروئی از میان استادان انتخاب و باید ‌در تمام اوقات رسمی اداری خدمت نمایند و یک چهارم حقوق را بعنوان فوق‌العاده دریافت خواهند نمود.

تبصره 1 – شورای دانشکده پزشکی یک نفر از استادان را برای ریاست دانشکده تعیین نموده و پس از تصویب رئیس دانشگاه طبق تبصره 1 در‌ ماده 3 قانون تاسیس دانشگاه از طرف وزیر فرهنگ منصوب میشود. معاون دانشکده و مدیران فنی داروسازی و دندانسازی و بازرس کل بیمارستانها و‌ بازرس داروئی از طرف رئیس دانشکده تعیین و پس از تصویب رئیس دانشگاه به وزیر فرهنگ پیشنهاد میشوند.

تبصره 2 – رئیس و معاون دانشکده و مدیران فنی داروسازی و دندان سازی و بازرس کل بیمارستانها و بازرس داروئی و استادان دانشکده پزشکی و‌رؤسای بخشهای بیمارستان‌ها مجاز نیستند در وزارتخانه‌ها و ادارات و بنگاهها خدمت موظف قبول نمایند.

تبصره 3 – دانشیاران و پزشکان مشمول این قانون میتوانند در وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی و بنگاهها با موافقت دانشکده پزشکی و اجازه کتبی ‌وزارت فرهنگ قبول خدمت نمایند مشروط بر اینکه کلیه حقوق آنها از حقوق پایه 7 استادی تجاوز ننماید.

تبصره 4 – ساعت کار استادان و دانشیاران و پزشکان در دانشکده پزشکی نصف روز خواهد بود و علاوه بر ساعات مقرر موظف خواهند بود. سایر‌ تکالیف مربوط بدانشکده را طبق دستور رئیس دانشکده در موقع لزوم انجام دهند.

تبصره 5 – دانشیاران و استادان کرسی‌های منظوره در ماده 9 در صورتی که در تمام اوقات رسمی اداری مشغول خدمت شوند ممکنست تا میزان ‌نصف حقوق مأخوذی خود را بعنوان فوق‌العاده دریافت نمایند و در این صورت حق داشتن پزشک‌ خانه یا داروخانه و یا آزمایشگاه شخصی نخواهند‌ داشت و در صورت تخلف طبق مقررات آئین‌نامه که در این باب به تصویب شورای دانشگاه خواهد رسید با آنها رفتار خواهد شد.


فصل دوم‌- پزشکان بیمارستان ها


ماده دوازدهم – پزشکان بیمارستانهای ضمیمه دانشکده پزشکی بموجب آئین‌نامه که به تصویب شورای دانشگاه خواهد رسید انتخاب و استخدام ‌میشوند و دارای 10 پایه خواهند بود که به سه طبقه تقسیم میشوند:
‌الف – رئیس درمانگاه از پایه 1 تا 4.
ب – رئیس درمانگاه با حق آموزش و رئیس آزمایشگاه پایه 5 و 6.
ج – رئیس بخش از پایه 7 تا پایه 10.


ماده سیزدهم – میزان حقوق و مدت توقف و ترفیع پزشکان بیمارستانها در هر یک از پایه‌های طبقات سه‌گانه مانند پایه‌های دانشیاری و استادی خواهد ‌بود ولی ترفیع از طبقه یک به دو یا از طبقه 2 به 3 (‌ترفیع از پایه 4 به 5 و از پایه 6 به 7) علاوه بر خالی بودن محل طبق آئین‌نامه‌ای خواهد بود که از‌ تصویب شورای دانشگاه خواهد گذشت.


ماده چهاردهم – هر گاه یکی از پزشکان طبقه 1 عهده‌دار یکی از محلهای طبقه 2 و یا یکی از پزشکان طبقه 2 عهده‌دار یکی از محلهای طبقه 3 شود‌ تفاوت حقوق پایه خود و پایه یک آن طبقه را بعنوان حق مقام دریافت خواهد داشت.

تبصره – پزشکان طبقات 2 و 3 بیمارستانهای ضمیمه نیز میتوانند در صورت خالی بودن کرسی استادی انتخاب گردند و در این صورت طبق ماده 8 با آنها رفتار خواهد شد مگر اینکه پایه او از پایه 7 بالاتر باشد که در این صورت حقوق پایه خود را دریافت خواهند نمود.


ماده پانزدهم – علاوه بر استادان و دانشیاران و پزشکان بیمارستانها ممکنست پزشکانی را بعنوان دستیار در دانشکده پزشکی استخدام نمود.


ماده شانزدهم – دستیاران طبق آئین‌نامه که به تصویب شورای دانشکده پزشکی و شورای دانشگاه رسیده باشد از بین پزشکان فارغ‌التحصیل که خدمت‌ نظام وظیفه را انجام داده باشند انتخاب و طبق قانون استخدام پزشکان استخدام و ترفیع آنها طبق همان قانون بعمل خواهد آمد.


ماده هفدهم – مدت خدمت دستیاران در دانشکده پزشکی 4 سال است که پس از دو سال اول ممکنست بسمت تصدی کارهای عملی و یا بالینی ‌انتخاب شوند.


ماده هجدهم – دستیاران پس از 2 یا 4 سال خدمت در صورتی که بوجود آنها در دانشکده پزشکی احتیاج نباشد برای خدمات بهداری بوزارت کشور‌ معرفی میشوند.

تبصره – ادامه خدمت دستیاران در دانشکده پزشکی پس از طی دوره خدمت 4 ساله بر طبق مقررات این قانون و قانون دانشگاه خواهد بود.


فصل چهارم – مواد مخصوصه

ماده نوزدهم – وزارت فرهنگ می‌تواند استادان و دانشیاران و پزشکان و دستیارانی را که رئیس دانشکده پزشکی در سازمان دانشکده پزشکی برای هر‌قسمتی پیشنهاد نموده و قبل از مهر ماه 1319 طبق ابلاغ وزارتی برای آن سمت تعیین شده‌اند بدان سمت منصوب و حکم لازم برای آنان صادر نماید.


ماده بیستم – پایه پزشکان و داروسازان و دندان سازان مشمول ماده 19 که دارای پایه‌های استادی و دانش یاری نباشند از روی حقوقی که در فروردین ماه 319 [1319] دریافت داشته‌اند باضافه یکی از وجوهی که بعنوان حق تدریس در دانشکده پزشکی و یا حق تعلیم و یا دستمزد در بیمارستان ها داده شده‌ تعیین میگردد.


ماده بیست و یکم – در صورتی که مجموع حقوق و حق تدریس یا حق تعلیم و یا دستمزد از حقوق پایه‌ تجاوز نمود پایه بالاتر و اگر از حقوق پایه 1 کمتر‌ باشد پایه 1 و اگر از حقوق پایه 10 تجاوز نمود پایه 10 تشخیص و فقط حقوق این پایه قابل پرداخت است.

تبصره 1 – پایه‌هائی که بر طبق ماده 20 و 21 تشخیص و تعیین میشود نباید از حداکثر پایه که برای هر دسته یا طبقه تعیین شده است تجاوز‌ نماید.

تبصره 2 – دانشیاران دانشکده پزشکی که دارای پایه 7 ببالا میباشند پایه دانشیاری آنها به همان پایه استادی تبدیل و پایه‌های استادی کمتر از پایه 7 به دانشیاری تبدیل می‌گردد.

تبصره 3 – مشمولین ماده 14 قانون تأسیس دانشگاه و مشمولین تبصره 2 ماده 21 این قانون مدت توقف در پایه دانشیاری آن ها برای ترفیع به پایه استادی بالاتر منظور خواهد گردید.


ماده بیست و دوم – از تاریخ اول مهر ماه 1319 حق تدریس در دانشکده پزشکی به هیچیک از کارمندان کشوری داده نخواهد شد.


ماده بیست و سوم – مشمولین این قانون اعم از کسانی که در سازمان نخستین دانشکده پزشکی انتخاب و یا بعداً انتخاب می‌گردند مشمول ماده 4 قانون استخدام ‌پزشکان نخواهد بود.


ماده بیست و چهارم – هر یک از مواد قانون تاسیس دانشگاه که با مواد این قانون مغایرت دارد نسبت به دانشکده پزشکی از درجه اعتبار ساقط و سایر مواد‌ قانون دانشگاه بقوت خود باقی خواهد بود.


ماده بیست و پنجم – این قانون از تاریخ اول مهر ماه 1319 بموقع اجراء گذاشته خواهد شد.


این قانون که مشتمل بر بیست و پنج ماده است در جلسه 12 آبانماه 319 [1319] به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – حسن اسفندیاری