آیین‌نامه امتحانات نهایی ابتدایی

تاریخ انتشار: ۱۳۱۹/۰۹/۱۲

مصوب 1319,09,12


نسخی از آیین‌نامه امتحانات نهایی ابتدایی که در ضمیمه نامه شماره 6250 مورخ 22 /8 / 1319 اداره امتحانات و برنامه ها فرستاده شده بود برای مطالعه بین آقایان اعضاء شوری توزیع گردید تا در جلسه آینده مورد شور و بحث قرار گیرد.
در جلسه 417 مورخ 12 آذر 1319 آیین‌نامه امتحانات نهایی ابتدایی مطرح و پس از مذاکرات با اصلاحاتی به شرح زیر به تصویب رسید:


ماده اول : امتحانات نهایی امتحاناتی است که در پایان هر یک از دوره های تحصیلی ابتدایی و متوسطه از طرف وزارت فرهنگ به عمل آمده به وسیله گواهی نامه مخصوص تصدیق می شود.


ماده دوم : مواد امتحانات نهایی طبق برنامه رسمی تحصیلات بوده و قوه ایست و در تمام کشور در یک تاریخ و در خرداد ماه انجام می گیرد.

تبصره- امتحانات ابتدایی فقط در خرداد ماه انجام می گیرد.


ماده سوم : شرکت کنندگان در امتحانات به دو دسته تقسیم می شوند:

الف – داوطلبان رسمی
داوطلب رسمی دانش آموزی است که:
1- در دبستان یا دبیرستان های رمسی روزانه کلاسهای تحصیلی را برطبق آیین‌نامه پیموده مدارک امتحانات سالهای ماقبل یا در دست داشته باشد.
2- در امتحانات داخلی کلاس نهایی شرکت کرده و معدل نمرات سه گانه او از هشت پایین تر نباشد.

ب – داوطلبان متفرقه
سایر داوطلبان بعنوان متفرقه نام برده می شوند.


ماده چهارم : داوطلبان متفرقه در صورتی برای شرکت در امتحانات نهایی پذیرفته می شوند که واحد شرایط ذیل باشند:
در امتحانات ابتدایی
شرط پذیرفته شدن در امتحانات ابتدایی بعنوان متفرقه داشتن سن از 17 سال به بالا است.

تبصره- در نقاطی که دبستان دایر نیست اداره فرهنگ می تواند با کسب اجازه از وزارت فرهنگ داوطلبانی که سنشان از سیزده سال کمتر نباشد بعنوان منتفرقه در امتحانات ابتدایی شرکت دهد.


ماده پنجم : کلیه داوطلبان باید در موقع نام نویسی مدارک مصرّح در ماده های 32-4 و رونوشت مصدق شناسنامه و سه قطعه عکس و پول تمبر و حق الثبت (مطابق تصدیقنامه هیئت وزیران) به دفتر نام نویسی تسلیم کنند.


ماده ششم : مواد امتحانات امتحان نهایی ابتدایی و مدت و ضرایب آن به قراریست که در جدول تصریح شده است.


ماده هفتم : حداقل نمرات صفر و حداکثر بیست است و نمره صفر مردود کننده و سایر نمرات جمع می شود.


ماده هشتم: داوطلبانی باخذ گواهینامه نایل می شوند که اولاً معدل نمرات امتحانات کتبی آنها به تنای به ده رسیده باشد ثانیاً معدل نمرات کتبی و شفاهی نیز از ده به بالا باشد.


ماده نهم:


ماده دهم: غیبت در جلسه امتحان هر یک از مواد به منزله داشتن صفر در آن ماده بخصوص است.


ماده یازدهم: داوطلبان مقیم محلی که در آن محل حوزه امتحانیه تشکیل می شود نمی توانند بدون اجازه وزارت فرهنگ در حوزه دیگر امتحان دهند.


ماده دوازدهم: هر کس در امتحانات تقلب کند از جلسه امتحان خارج شده نمره درس مربوط او صفر خواهد بود محصلین حق ندارند با یکدیگر صحبت کند یا با خود کتاب و یادداشت به جلسه امتحان بیاورند کشف مدارک مذکور نزد محصل ولو بدون استفاده هم باشد به منزله تقلب محسوب است و هر داوطلبی که برای اضافه کردن به نمرات امتحانات خود ثبت کرده و یا بعنوان ممتحنین و کارکنان توصیه و سفارش صادر کنند عمل آنها در حکم تقلب محسوب و از امتحانات محروم خواهند شد.

تبصره- (الحاقی جلسه 457 مورخ 16 /1 / 1322)
هر دانش آموزی که به جای دیگری امتحان بدهد تا یک سال از تعقیب تحصیلات خود محروم خواهد بود و در آن سال به هیچ وجه حق شرکت در امتحانات نهایی خرداد یا شهریور را نخواهد داشت و اگر باید به او گواهینامه یا دانشنامه رسمی داده شود آن تصدیق در مدت مذکور توقیف خواهد شد. هرگاه داوطلبانی که شغل آنها تحصیل نیست مرتکب این عمل بشوند پرونده آنان بعنوان جعل در اسناد غیررسمی به دادسرا احاله خواهد شد. همین مجازات درباره داوطلبانی که دیگران را به جای خود به امتحانات فرستاده اند مجری است.


ماده سیزدهم : موضوعهای امتحان کتبی از طرف وزارت فرهنگ قبلاً بطور محرمانه تهیه شده و در پاکت لاک و مهر شده بوسیله ررسای امتحانات یا رؤسای فرهنگ به حوزه های امتحانیه توزیع می شود همچنین حق تغییر و تصرف در موضوعهای مذکور را ندارند.


ماده چهاردهم : در نقاطی که رسماً کلاسهای نهایی دوره دایر نیست نمی توان بدون اجازه وزارت فرهنگ جلسه امتحانیه برای داوطلبان دوره مذکور تشیکل داد.


ماده پانزدهم : اداره امتحانات موظف است برای مطالب مربوط به امتحانات در این آیین‌نامه تصریح نشده مانند جریان اداری و انتظامی کارهای امتحانای، شراط و وظایف ممتحنین – ترتیب تصحیح برگها، نمره گذاری، و نقل نمرات و غیره، آیین‌نامه مخصوص تنظیم و پس از تصویب وزارت فرهنگ به موقع اجرا بگذارد.


ماده شانزدهم : کلیه آیین‌نامه ها و مقررات سابق مربوط به امتحانات نهایی ابتدایی و …. از درجه اعتبار ساقط است.

جدول 1 دوره ابتدایی پسران و دختران

موادی که در هر جلسه امتحان می­شود
مدت جلسه امتحان
ضریب
الف- کتبی
انشاء
ساعت
5 / 1
دیکته
5 /1 ساعت
5/1
حساب و هندسه
5 / 1 ساعت
2
خط
5 / 1 ساعت
1
ب- شفاهی
(با ضریب یک) فارسی، تاریخ و جغرافیا (یک نمره) علم‌­الاشیاء، حساب و هندسه (یک نمره)، سرود و موسیقی، ورزش، خیاطی (برای دختران).

تبصره- از داوطلبان دبستانهای کشاورزی بعلاوه مواد فوق از مواد اختصاصی کلیات کشاورزی و گیاه­شناسی، پرورش دامها، طیور و زنبور عسل نیز امتحان شفاهی به عمل می­آید.