آیین‌نامه شورای عالی آمار و سرشماری

تاریخ انتشار: ۱۳۲۰/۰۲/۱۰

هیئت وزیران در جلسه 22 اردیبهشت ماه 1320 آیین‌نامه شورای عالی آمار و سرشماری را بشرح زیر…:


قسمت اول ـ سازمان

ماده 1 ـ شورای عالی آمار و سرشماری از نمایندگان وزارتخانه‌ها واردات مستقل دولتی و بانک ملی و بانک رهنی و بانک کشاورزی و پیشه و هنر ایران تشکیل میشود.

تبصره ـ شورا میتواند از سایر بنگاههای دولتی و یا وابسته بدولت که فعلا موجود و یا بعداً تأسیس میشوند نیز دعوت نماید.


ماده 2 ـ هر وزارتخانه و اداره و بنگاه نمایندگان خود را بوزارت کشور معرفی مینماید تا از طرف آن وزارت بهیئت وزیران پیشنهاد شود پذیرفته شدن کارمندی آنها در شورا منوط به تصویب هیئت وزیران است.


ماده 3 ـ شماره کارمندان شورا حداقل پانزده و حداکثر 25 تن و مدت کارمندی هر یک دو سال خواهد بود و تجدید انتخاب و تعیین آنها پس از دو سال نیز ممکن است.

تبصره ـ وزارتخانه‌ها و ادارات مستقل و بانکها میتوانند در موقع لزوم نمایندگان خود را تغییر دهند در آن صورت جانشین آنها بر طبق ماده 2 تعیین خواهد شد.


ماده 4 ـ ریاست عالی شورا با وزیر کشور و ریاست فنی آن با رئیس اداره کل آمار و ثبت احوال است شورا دارای دو نایب رئیس نیز خواهدبود که به رای مخفی برای مدت 2 سال انتخاب میشوند و تجدید انتخاب آنها پس از دو سال هم ممکن است.


ماده 5 ـ شورا از کارمندان خود کمیسیونهای فرعی برای انجام وظائف مختلف خود تشکیل میدهد و کمیسونها میتوانند در صورت لزوم اشخاص مطلع و بصیر را با موافقت شورا بطور موقت بکارمندی دعوت نمایند.


ماده 6 ـ شورای عالی آمار و سرشماری در پانزدهم هر ماه تشکیل جلسه عادی خواهد داد و اگر پانزدهم ماه مصادف با روز تعطیل باشد جلسه روز بعد از تعطیل خواهد بود.


ماده 7 ـ رئیس شورا در موقع لزوم میتواند شورای عالی آمار را برای جلسه فوق‏العاده دعوت کند.


ماده 8ـ محل شورای عالی آمار و سرشماری در مرکز اداره کل آمار و ثبت احوال خواهد بود.


ماده 9ـ جلسه شوری با حضور دوسوم کارمندان رسمیت خواهد داشت و کلیه تصمیمات با کثریت آراء عده حاضر قاطع خواهد بود و در صورت تساوی آراء رائی که رئیس شوری[شورا] با آن موافق باشد قاطع خواهد بود.


ماده 10 ـ شورای عالی آمار داری دبیرخانه و کتابخانه خواهد بود و بقدر کافی کارمند دفتری خواهد داشت.


ماده 11 ـ صورت جلسات شوری[شورا] که متضمن خلاصه تصمیمات شوری[شورا] خواهد بود با ذکر رای اقلیت در دفتر مخصوص ثبت میشود و بامضای رئیس و منشی شوری[شورا] میرسد.


ماده 12 ـ شورای عالی آمار و سرشماری هر سه ماه یکبار صورت خلاصه از عملیات خود را به وزارتخانه‌ها و اداره‌های مستقل و بنگاههای دولتی خواهد فرستاد.


قسمت دوم ـ وظائف

ماده 13 ـ‌ وظائف شورای عالی آمار و سرشماری عبارت است از:

الف ـ تعیین طرز تحصیل و گردآوردن اطلاعات آمار کشور.

ب ـ بررسی و ایجاد وسائل لازم برای اینکه مبانی جدولهای مربوط به ‌آمار مطابق اصول و اسلوب فنی باشد.

ج ـ رسیدگی بمبانی و مبادی پیکر آمار و تصحیح آنها.

د ـ تنظیم جدولهای آمار مطابق مقررات بین‌المللی و دادن دستورهای لازم بادارات مختلف آمار تا اطلاعات خود را بر طبق آن جدولها و با موافقت شوری[شورا] تنظیم کنند.

هـ ـ تحصیل و اخذ اطلاعات مربوط به آمار از وزارتخانه‌ها و اداره‌های مستقل و بنگاهها (باستثناء مواردیکه با مقتضیات اداری منافات داشته ‏باشد) و تمرکز خلاصه اطلاعات در اداره کل آمار.

تبصره ـ اداره‌های آمار وزارت خانه‌ها و اداره‌های مستقل و بنگاهها موظفند دستورهای شورای عالی آمار را در این خصوص مجری دارند.

و ـ رسیدگی بسالنامه‌ها و مجله‌های آمار وزارتخانها و اداره‌ها و بنگاهها که مطابق اصول فنی و مقررات بین‌المللی تنظیم و چاپ و نشر شود.

تبصره ـ هر وزارت خانه و اداره و بنگاه باید سالنامه‌ها و مجله‌های آمار خود را بشورای آمار بفرستد و شورای آمار در ظرف مدتی که بیش از یک ماه نباشد نظر خود را نسبت بدان اعلام میداد که بر طبق آن چاپ و منتشر شود و در صورتی که اعلام شوری[شورا] از موقع مقرر بتأخیر افتد وزارت و اداره مربوطه حق دارد سالنامه یا مجله خود را چاپ و منتشر نمایند.

ز ـ وضع مقررات و تصویب برگها و آئین‌نامه‌ها و بررسی فنی در امور سرشماری.

ح ـ تنظیم برنامه‌های سرشماری و پیش‌بینی هزینه آن.

ط ـ نشرسالنامه کل آمار مشتمل بر خلاصه معلومات و اطلاعات آمار کلیه وزارتخانه‌ها و اداره‌ها و بنگاهها و قسمتهای مختلف مربوط به رشته‌های اجتماعی کشور از اقتصاد و فرهنگ و نفوس و غیره.

ی ـ سعی در نشر معلومات آمار و تشویق دانشمندان بترجمه و تألیف کتابهای مربوط بدین رشته.

ک ـ اظهارنظر در برنامه آموزشگاه مخصوص در مرکز و دیگر نقاط کشور برای تعلیمات مربوط بآمار.

ل ـ نوشتن آئین‌نامه داخلی شورای عالی آمار و سرشماری و پیشنهاد آن به وزارت کشور برای تصویب.


قسمت سوم ـ بودجه

ماده 14ـ بودجه شورای عالی آمار و سرشماری ضمن بودجه اداره کل آمار و ثبت احوال منظور میشود.


ماده 15ـ شورای عالی آمار و سرشماری در هر حال تا اول آبانماه بودجه سال آینده خود را تهیه نموده و برای اداره کل آمار و ثبت احوال میفرستند.


ماده 16ـ این آئین‌نامه بموجب ماده 6 قانون آمار و سرشماری پس از تصویب هیئت وزیران بموقع اجراء گذارده میشود.