آییننامه راجع به اصلاح ماده 13 آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی و نسخ دو تبصره آن

تاریخ انتشار: ۱۳۲۰/۱۰/۲۸

ماده 13 آیین‌نامه اجراء مفاد اسناد رسمی و دو تبصره آن نسخ و بجای آن ماده زیر تصویب میشود:

ماده 13 – 

الف همینکه برگ اجرائیه طبق مقررات ابلاغ شد متعهد مکلف است که در ظرف ده روز مفاد آن را بموقع اجرا بگذارد یا با متعهدله قراری برای اجرای موضوع لازم الاجرا داده و رئیس اجرا را از قرار مزبور (که باید بگواهی متعهدله رسیده باشد) مسبوق نماید و یا مالی از خود نشان دهد که با فروش آن مفاد اجرائیه را بتوان بموقع اجرا گذاشت. 

ب – مالی که برای فروش نشان داده میشود باید از حیث بها متناسب با دین و تعلق آن به متعهد محرز باشد 

ج- در صورتی که متعهد مدعی اعسار باشد میتواند در ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ برگ اجرائیه بدادگاه صالح دادخواست اعسار داده و گواهی نامه دفتر دادگاه را که حاکی از تقدیم دادخواست باشد باجرای ثبت تسلیم نماید. 

د – در برگ اجرائی باید قید شود که هرگاه متعهد در ظرف ده روز بهیچ یک از راه های ذکر شده بالا اقدام ننمود و یا اینکه تعلق مال معرفی شده باو محرز نبوده و یا متناسب با موضوع اجرائیه نباشد و یا اینکه متعهدله گواهی دایر بر دنبال نکردن دادرسی اعسار را در مدت یک ماه از طرف متعهد ارائه دهد به درخواست او متعهد بازداشت مشود. 

هـ – متعهدله میتواند حین تقاضای صدور اجرائیه و بعد از آن تقاضای تامین طلب خود را از اموال متعهد بوسیله اجراء ثبت بنماید در صورتی که متعهدله نزد مدیر ثبت اثبات کند که متعهد در صدد فرار است و دسترسی باموال او نیست میتواند از اجراء درخواست کند که از متعهد ضامن یا کفیل خواسته و در صورت امتناع از معرفی ضامن یا کفیل بازداشت شود. 

و – تجدید داخواست اعسار و یا تقدیم آن پس از ده روز از تاریخ ابلاغ برگ اجرائیه مانع بازداشت نخواهد بود و چنانچه متعهد بازداشت شده باشد رهائی او منوط بصدور دادنامه قطعی اعسار است ولی معرفی مال پس از احراز اینکه متعلق ببازداشت شده و متناسب با میزان دین است موجب رهائی از بازداشت میشود.

ز – در موقع اقدام ببازداشت متعهدی که پنهان شده مأمور اجرا باید با نماینده دادسرا یا شهربانی یا امنیه یا دهبان محل وارد منزل متعهد بشود.