قانون متمم بودجه سال ۱۳۲۲ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۲۲/۰۸/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۲۲/۱۰/۱۱

ماده 1 – از تاریخ تصویب این قانون ماده 33 قانون متمم بودجه سال 1313 لغو و فارغ‌التحصیلهای آموزشگاه قضائی که در حین تصویب این قانون ‌با پایه قضائی کارمند وزارت دارائی و سایر وزارتخانه در صورت تمایل خودشان میباشند حقوق دریافتی فعلی آنان با مقرری حداقل پایه‌های اداری ‌تطبیق و بهر میزانی از پایه مزبور نزدیکتر باشد تبدیل به پایه اداری شده و مدت توقف در پایه قبلی آنها اعم از اداری و قضائی جزو ایام توقف در‌ پایه که بموجب این قانون برای آنها تعیین میشود محسوب و از تاریخ استحقاق ترفیع آنها داده خواهد شد.
‌پایه که داده میشود نباید از حداکثر یک پایه اداری بالاتر تجاوز کند و این دسته کارمندان در آتیه از هر حیث مشمول مقررات استخدام کشوری ‌خواهند بود.


ماده 2 – وزارت دارائی مجاز است در حدود مبلغ بیست هزار ریال کسر اعتبار فوق‌العاده بدی آب و هوا موضوع ماده 5 (‌بند الف) بودجه سال 21‌ وزارت بازرگانی و پیشه و هنر را که بواسطه تأسیس ادارات در شهرستانها علاوه بر اعتبار پرداخته شده از محل صرفه‌جوئی بند الف بودجه سال 21‌ همان وزارتخانه بهزینه منظور نماید.


ماده 3 – وزارت دارائی مجاز است مدیونینی که به علت نداشتن توانائی وام خودشان را در موعد معین نپرداخته و خسارت دیرکرد به انها تعلق ‌گرفته است در صورتی که اصل بدهی خودشان را در سررسیدی که معین میشود تادیه نمودند آنها را از پرداخت خسارت دیرکرد معاف نماید.


ماده 4 – ماده ده قانون متمم بودجه سال 21 دائر به بخشودگی زمان دیرکرد مالیاتهای غیر مستقیم بقوت خود باقی است و ضمنا مودیان مالیات ‌درشکه بعلت استیصال نتوانستند مالیات سنوات 21 و 20 بپردازند بخشوده خواهند بود.


ماده 5 – وزارت دارائی مجاز است مالیاتهای مختلفی را که از طرف دولت ایران از تاریخ شروع پیمان استخدامی تا تاریخ معافیت از مالیاتهای ‌نامبرده بموجب قانون 9 تیر ماه 322 بحقوق و فوق‌العاده‌های مستخدمین امریکائی وزارت دارائی تعلق میگیرد از بودجه 22 پرداخت نماید.


ماده 6 – وزارت دارائی مجاز است مبلغ 77ر1152 دولار [دلار] و 8300 ریال برای 83 روز خدمت آقای نلسن بیمن که از 19 بهمن 21 تا 9 اردیبهشت 1322 در اداره کل ژاندارمری مشغول خدمت بوده و پیش از این که قانونی برای استخدام او به تصویب برسد بخدمت او خاتمه داده شده است از‌ اعتبار بودجه سال 322 کل ژاندارمری پرداخت نماید.


ماده 7 – وزارت دارائی مجاز است حقوق ششماهه مجموع مرخصیهای استحقاقی آقای ویلیام هنری رابرتس را طبق قرارداد استخدامی که در تاریخ 23 مرداد 1322 منقضی گردیده و همچنین حقوق پنج ماه و نیم مجموع مرخصیهای استحقاقی آقای هاری هاگلین را طبق قرارداد استخدامی نامبرده که ‌در 24 مرداد 322 پایان یافته و نظر به درخواست دولت بعوض استفاده از مرخصی این مدت نامبردگان در خدمت رسمی باقی مانده‌اند پرداخت ‌نماید.


ماده 8 – دولت مجاز است از محل بودجه اداره کل شهربانی مالیات بر درآمد ایران را که بحقوق و فوق‌العاده‌های آقای ل. س. تیمرمان مدیر کل‌ شهربانی تعلق میگیرد در تمام مدت پیمان استخدامی نامبرده بپردازد.


ماده 9 – وزارت دارائی مجاز است وجوهی را که در سال 20 و 21 از محل تنخواه‌گردان خزانه جهت اعزام نمایندگان سیاسی و اتباع آلمان، ‌لهستان، مجارستان، فرانسه و ژاپن پرداخته شده در حساب اعتبار سالهای 20 و 21 دولت منظور نماید.


ماده 10-
وزارت دارائی مجاز است مبلغ 27000 ریال بابت حقوق سه‌ ماهه مرخصی و هزینه برگشت از ایران به پراگ آقای دکتر ژوزف اسکوازیل‌ جراح پیشین بیمارستان فیروزآبادی را از محل صرفه‌جوئی بودجه سال 22 وزارت بهداری بپردازد.


ماده 11 – وزارت دارائی مجاز است مأخذ حقوق و فوق‌العاده‌های اعضای مختلف مستخدمین امریکائی وزارت دارائی را در حدود مبلغ کلی که در ‌قراردادهای مصوبه مجلس شورای ملی به تصویب رسیده مقرر دارد مبلغ مقرری روزانه آنها در عرض مدت استخدام بمیزان حد متوسط‌ هزینه‌هائی که برای این منظور متحمل میشوند تعیین خواهد گردید.


ماده 12 – وزارت دارائی مجاز است بمیزان کمکی که از بودجه کشور به بنگاههای خیریه و بهداشتی میشود در سال 22 صدی پنجاه افزوده و از ‌صرفه‌جوئی بودجه کل کشور بپردازد.


ماده 13-
بودجه کارگزینی و هزینه اداری بهداشتی و تعمیرات لازمه بیمارستان رضائی که از طرف مرحوم حاج محمدعلی رضائی در دامغان‌ ساخته شده بوزارت بهداری واگذار گردیده است مبلغ 50000 ریال اعتبار تصویب و اجازه داده میشود که از محل صرفه‌جوئی بودجه سال 1322‌ وزارت بهداری پرداخته شود.


ماده 14 –
به وزارت دارائی اجازه داده میشود مبلغ 5240 ریال اصل بقایای مالیات ارضی اهالی رضائیه بعلاوه جریمه دیرکرد آنرا که برابر مبلغ 83485 ریال است بخشوده و بدهی مذکور را از دفاتر مالیاتی آن محل حذف نماید.


ماده 15
وزارت کشاورزی مجاز است که از هر پوست که در کشتارگاه‌ها از طرف مامورین دامپزشکی معاینه و پلمب میشود دو ریال دریافت و‌برای خرید سیم – پلمب – دارو و لوازم دامپزشکی و آزمایشگاه با نظارت وزارت دارائی به مصرف برساند.


ماده 16 – اداره کل آمار و ثبت احوال مجاز است که مبلغ سی و هفت هزار و چهارصد و هشت ریال و سی و پنج دینار مانده وامهای سال 15 و 16‌خود را که از محل اعتبار مربوطه پرداخته و تاکنون برای واریخت آنها اسناد هزینه مثبته از ولایات نرسیده مطابق مدارک موجوده که دلالت بر پرداخت‌ وجه مزبور بدارائی‌های شهرستانها بنماید در دفاتر مربوطه جمع و خرج نموده و حساب وام مزبور را واریخت نماید.


ماده 17-
وزارت فرهنگ میتواند مادام که عده دبیر کافی برای تدریس در کلاسهای کمک‌ آموزگاری موجود نباشد از ساعات فراغت دبیران فعلی در‌مقابل پرداخت حق‌الزحمه استفاده نماید مشروط بر اینکه عده ساعات تدریس هر یک از آنها در مقابل حقوقیکه دریافت مینماید در هفته 10 ساعت‌ کمتر نباشد.


ماده 18 – اجازاتی که در چند مورد از طرف وزارت دارائی برای بخرج پذیرفتن حساب مالیاتی وجوه پرداختی شرکتها بانجمنهای خیریه داده شده‌ نسبت بهمان موارد بخصوص تنفیذ میشود.


ماده 19 – نسبت به پرداخت دو ماه مساعده ببازنشستگان کشوری از محل بودجه کشور موضوع قانون پرداخت دو ماه مساعده بکارمندان دولت ‌مصوب اول آذر ماه 21 و قانون طرز استهلاک آن مصوب اول بهمن ماه 21 عمل وزارت دارائی تایید میشود.


ماده 20 – میزان وظیفه استحقاقی ورثه مرحوم رضا شیبانی سرهنگ پیشین ارتش که مامور خدمت در وزارت راه بوده و در تاریخ 5 مرداد ماه 12 در ‌راه انجام وظیفه مرده است از تاریخ روز بعد از فوت ماهی 900 ریال است که از محل صندوق بازنشستگی حق استفاده داشته و دارند آنچه زائد بر مبلغ ‌مزبور تا تاریخ 29 فروردین ماه 20 بورثه داده شده مسترد نخواهد شد ولی وزارت دارائی مکلف است تفاوت پرداخته شده را از محل درآمد عمومی ‌کشور بصندوق بازنشستگی تحویل نمایند.


ماده 21 – وزارت دارائی مجاز است برای تکمیل دو جناح از ساختمان وزارت دارائی تا میزان پانزده ملیون[میلیون] ریال قرارداد ساختمان منعقد نماید مشروط بر اینکه پرداخت مبلغ این قراردادها را تا سال 23 بتوان بتعویق انداخت.


ماده 22 – از نظر تسهیل امر حساب تاریخ افزایش صدی نیم بر نرخ کسور بازنشستگی از اول مهر ماه مقرر میگردد.


ماده 23-
مبلغ سیصد هزار ریال اعتبار بوزارت بهداری داده میشود که از محل اعتبار بودجه سال 322 برای مدت شش ماه آخر سال 1322 به هفده نقطه ذیل:
1 – بندر جاسک 10 – بندر شاهپور
2 – بندر بوشهر 11 – خاش
3 – دیلم 12 – ایرانشهر
4 – میناب 13 – میرجاوه
5 – چاه‌بهار 14 – سردشت
6 – لنگه 15 – بیله‌سوار
7 – بندر عباس 16 – مهران
8 – هنگام 17 – خداآفرین
9 – قشم
‌که مرز یا بد آب و هوا است علاوه بر حقوق و مزایای قانونی تا حدود ماهی سه هزار ریال بنام فوق‌العاده مخصوص بپزشکان مامور آن نقاط‌ پرداخت نماید.


ماده 24
وزارت فرهنگ اجازه دارد در سال تحصیلی 322 – 323 حقوق آقایان پزشکانی را که فعلا در آموزشگاه عالی بهداشت مشهد مشغول‌ تدریس میباشند بعنوان حق تدریس از اعتبار یک میلیون ریال که در بودجه دانشگاه منظور میباشد طبق مقررات تأدیه نماید.


ماده 25
بدولت اجازه داده میشود مبلغی که از یکصد و سه میلیون ریال تجاوز ننماید به شهرداری تهران بابت مطالبات عقب ‌افتاده‌ای که از‌ اعلیحضرت شاه سابق دارد بپردازد.
‌کلیه این پرداختها باید پس از موافقت نماینده وزارت دارائی صورت گیرد و وزارت دارائی مسئول است مراقبت نماید که کلیه مطالبات از شهرداری و ‌قروض عقب‌افتاده آن تصفیه گردیده و مادامی که این امر انجام نشده از محل یکصد و سه میلیون ریال نامبرده هیچگونه پرداختی برای عملیات جاری‌ شهرداری بعمل نیاید و پرداختهائی که تحت این ماده بعمل میآید پرداخت کامل و قطعی مطالبات شهرداری تهران از دولت (‌بابت هزینه ‌ساختمانهای اختصاصی و غیره) تلقی خواهد شد بدولت اختیار داده میشود که مبلغ نامبرده را از بانک ملی ایران وام بگیرد.


ماده 26
حداقل مقرری ماهیانه هر یک از پایه‌های اول خدمت طبقات کارمندان کشوری بقرار زیر است.
‌اداری 640 ریال
‌آموزگاری 670 //
‌دبیری و هنرآموزی 1360 ریال
‌دانشیاری دانشگاه 2000 //
‌استادی دانشگاه 2150 //
‌دانشیاری و استادی و بیمارستانی
‌دانشکده پزشکی 2370 //
‌پزشک یکمی 1840 //
‌پزشک دومی 1040 //
‌پزشک‌ یاری 640 //
‌قضائی 1000 //


ماده 27 – به وزارت دارائی اجازه داده میشود برای اجرای قانون کمک به کارمندان از مجموع صرفه‌جوئی بودجه 1322 کل کشور استفاده نماید.


ماده 28
وزارت دارائی مجاز است قرارداد استخدامی آقای ویلیام هنری رابرتس تبعه انگلیس را که بعنوان حسابدار متخصص دولت برای نظارت‌ درآمد فرستاده‌ها و فروش محصولات نفتی شرکت سهامی نفت انگلیس و ایران بموجب قانون 17 آذر 1319 استخدام شده است برای مدت 3 ‌سال از 23 مرداد ماه 1322 تمدید نماید.
‌حقوق آقای رابرتس از قرار ماهی 170 لیره مقرر و از پرداخت مالیات بر درآمد در ایران و حقوق و عوارض گمرکی نسبت بمایحتاج شخصی خود و‌هزینه‌های بهداشت معاف خواهد بود.
‌سایر شرایط استخدامی نامبرده طبق قرارداد سابق و هر گاه یکسی از طرفین بخواهند قرارداد را فسخ نمایند باید سه ماه پیش مراتب را کتباً بطرف مقابل ‌اطلاع دهد.


ماده 29 – بدولت اجازه داده میشود برای خرید خانه جهت سفارت ایران در واشنگتن مبلغ ‹‹220000›› دولار[دلار] از بانک ملی ایران وام تحصیل کرده و‌در مدت پنج سال بقرار قسطی 44000 دولار[دلار] باضافه سود یک و نیم درصد مسترد نماید قسط اول در سال 1323 بایستی پرداخت گردد.


ماده 30 – وزارت کشاورزی مجاز است برای کمک بهزینه پانسیون دانشکده کشاورزی از شاگردان با بضاعت مبلغی بابت شهریه دریافت و وجوه ‌حاصله را بدون رعایت مقررات بمصرف پانسیون برساند برای درآمد حاصله از شهریه مزبور حساب مخصوصی نگاهداری و در آخر هر ماه مبلغ آن از‌ جمع کل هزینه پانسیون کسر و بقیه هزینه از محل بودجه پرداخت میشود.


ماده 31 – بوزارت دارائی اجازه داده میشود کمبود مدت خدمت مرحوم عبدالله یاسائی را که برای بازنشستگی وارد احتساب ننموده و حقوق‌ بازنشستگی را در حق وراث قانونی آن مرحوم برقرار نماید.


ماده 32 – به پاس خدمات متمادی و صادقانه آقای حسن اسفندیاری رئیس فعلی مجلس شورای ملی از اول آذر ماه 1322 ماهی ده هزار ریال ‌مادام‌الحیات درباره ایشان برقرار میشود.


این قانون که مشتمل بر سی و دو ماده است در جلسه سی‌ام آبان ماه یکهزار و سیصد و بیست و دو به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – حسن اسفندیاری