تصویبنامه هیئت وزیران راجع به بازرسی بهداشت حیوانات و مواد خوراکی

تاریخ انتشار: ۱۳۲۵/۰۱/۱۸

۳۲۰- ۱۳۲۵/۱/۱۲


هیئت وزیران در جلسه سه شنبه مورخ 28 اسفندماه 1324 نظر به ماده ششم و هفتم قانون تفتیش صحی حیوانات مصوب شهریورماه 1314 مواد زیر را تصویب نمودند.


ماده 1 ـ بازرسی بهداشت گوشت در کشتارگاهها و محلهای فروش و همچنین بازرسی مواد خوراکی گوشتی ـ لبنیات ـ ماهی ـ پرندگان ـ تخم‌ پرندگان ـ کنسروها و سایر فراورده‌های دامی از هر قبیل که باشد در فروشگاهها و محلهای تهیه بعهده دایرة مخصوصی که در اداره کل دامپزشکی و دام پروری وزارت کشاورزی تاسیس میشود واگذار میگردد.

تبصره ـ آزمایشگاه بازرسی مواد خوراکی دانشکده دامپزشکی در آزمایش مواد خوراکی آلوده در این مورد تشریک مساعی خواهد نمود.

ماده 2ـ گوشتهای شکار در مراکز فروش و آنچه بعناوین نذری و غیره در خارج از کشتارگاه در شهرها مصرف میشود مشمول این بازرسی از طرف دامپزشک میباشد.

ماده 3ـ به احشاء و امعاء دامهای کشتار شده پس از معاینه در صورت سلامتی اجازه مصرف داده شده و در غیر این صورت از بین برده میشوند.

ماده 4ـ بازرسی کنسروها از هر قبیل که باشد در کارخانجات و فروشگاهها باید بوسیله متخصصین بازرسی موادغذائی انجام شود.

ماده 5 ـ بازرسی ماهی ـ پرندگان کشته و زنده در محل تهیه و فروش باید انجام گرفته و بآنهائی که سالم تشخیص داده شوند اجازه مصرف داده میشود بازرس این مواد موظف است آنچه غیرقابل مصرف تشخیص دهد از دسترس فروش و استفاده عمومی خارج ساخته با تنظیم صورت مجلس فی‌المجلس معدوم نماید.

ماده 6 ـ بازرسی لبنیات در محلهای پرورشی و نگاهداری دامهای شیری و در کارخانجات و بنگاههائی که به تهیه و یا فروش کره ـ شیر ـ ماست ـ پنیر و سایر فرآورده‌های شیری اشتغال دارند بوسیله بازرسان موادغذائی عملی شده و بمواد قابل مصرف اجازه فروش داده میشود و آنچه غیرقابل مصرف تشخیص داده شود بوسائل مقتضی یا تنظیم صورت مجلس معدوم و از دسترس استفاده عموم خارج میشود.

ماده 7ـ بازرسی تخم پرندگان در محلهای فروش از طرف بازرسان موادغذائی انجام و آنچه فاسد و غیرقابل مصرف است معدوم میگردد.

ماده 8 ـ کلیه دامها و فراورده‌های دامی اعم از غذائی و غیرغذائی، پرندگان زنده و کشته ماهی- کنسروها- تخم‌پرندگان- لبنیات و کلیه مشتقات آنها که از خارجه بکشور وارد میگردد (خواه برای مصارف عمومی و یا اختصاصی بوده باشد) و همچنین فراورده‌های دامی که بخارجه صادر میگردد بایستی گواهینامه بهداشت همراه داشته باشد ادارات گمرک مرزی موظفند پس از رؤیت و ثبت گواهینامه بهداشت مبداء اجازه ورود و خروج این قبیل فرآورده‌ها را صادر نمایند.

از طرف نخست وزیر