اصلاح آیین‌نامه ورود و صدور کالا و معامله ارز

تاریخ انتشار: ۱۳۲۶/۰۵/۱۵

۹۶۹۸ – 1326/05/07


هیئت وزیران در جلسه ۵ مرداد ماه ۱۳۲۶ بنا بر پیشنهاد شماره ۲۴۸۷۵/۲ وزارت دارائی تصویب نمودند در مواد ۷۲ و ۱۰۶ آیین‌نامه ورود و صدور کالا و معامله ارز مصوب فروردین ماه ۱۳۲۰ اصلاحات ذیل بعمل آید:


الف ـ مدت مجاز برای توقف کالا در اماکن گمرکی اعم از انبارهای بسته یا سرپوشیده یا محوطه یا مخزن عمومی گمرک هشت ماه و در مخزن خصوصی صاحب کالا یک سال است.
ب ـ مدت اخطار بصاحب کالا قبل از اقدام بحراج کالا ۳۰ روز خواهد بود.
ج ـ نرخ عوارض مختلفی که بابت اظهارنامه و مهر فلزی یا لاکی و انبارداری و نظارت انبار خصوصی و اضافه کار و غیره علاوه بر حقوق و عوارض ورودی کالا در گمرکخانه دریافت میشود بشرح ذیل تثبیت میشود:
۱ـ بهای تمبر اظهارنامه و تقاضانامه گمرکی ده ریال و در مورد قبول اظهار شفاهی نسبت بکالاهائی که حقوق گمرکی آنها از صد ریال تجاوز نکند یک ریال.
۲ـ بهای مهر فلزی گمرکی یک ریال و مهر لاکی گمرک پنجاه دینار.
۳ـ از کالاهائی که در انبارهای بسته یا سرپوشیده و یا در محوطه گمرک گذارده میشود عوارض انبارداری در مرزهای دریائی از روز شانزدهم پس از تسلیم بارنامه کشتی (مانیفست) و در مرزهای خشکی از روز ششم از تاریخ تسلیم اظهارنامه عمومی بگمرک تا روز خرج کالا از گمرک بشرح زیر گرفته میشود.
برای سی روز اول ورود کالا پس از وضع مدت معافیت مندرج در قسمت بالا یعنی در مرزهای دریائی جهت پانزده روز اول و در مرزهای خشکی جهت ۲۵ روزه اول برای هر ۱۰ کیلو یا اجزاء آن ۵ دینار در روز ـ برای مدت بیش از ۱۰ روز و کمتر از ۹۰ روز اول برای هر ده کیلو یا اجزاء آن ۵/۷ دینار در روز برای مدت بیش از ۹۰ روز و کمتر از ۱۲۰ روز اول برای هر ده کیلو یا اجزاء آن ۱۰ دینار در روز.
برای مدت بیش از ۱۲۰ روز و کمتر ۱۵۰ روز است اول برای هر ده کیلو یا اجزاء آن ۱۰ دینار در روز.
برای مدت بیش از ۱۵۰ روز ببالا برای هر ده کیلو یا اجزاء آن ۲۵ دینار در روز.
۴ـ بکالاهائی که در محوطه‌های سرباز نگاهداری میشود پنجاه درصد نرخهای فوق عوارض انبارداری تعلق میگیرد.
۵ ـ نرخ عوارض انبارداری کالاهای صادراتی با توجه بمحل نگاهداری کالا نصف نرخی خواهد بود که از کالای ورود اخذ میشود.
د ـ مدت توقف کالاهای صادراتی در مخازن و اماکن گمرکی با معافیت از پرداخت عوارض انبارداری ۵ روز میباشد.
هـ ـ اداره کل گمرک میتواند با نشر آگهی میزان عوارض انبارداری را در هر یک از گمرکخانه‎ها که مقتضی بداند تا میزان ۲۵ در صد تقلیل یا افزایش دهد.
و ـ هزینه انجام عملیات گمرکی در مخازن خصوصی و سایر نقاط خارج از گمرک‌خانه‌ها هر دفعه ۵۰ ریال علاوه بر هزینه رفت و آمد و فوق‎العاده روزانه مأمورین خواهد بود.
ز ـ هزینه انجام عملیات گمرکی در غیر ساعات رسمی کار گمرک‌خانه‌‎ها ۵۰ ریال برای هر ساعت کار یک دسته ۳ نفری یا کمتر خواهد بود.


این تصویب‌نامه از تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۲۶ توسط اداره کل گمرک نسبت بکالاهائی که در آن تاریخ در گمرک خانه‌ها موجود میباشد یا بعد از آن تاریخ وارد یا صادر شود بموقع اجراء گذارده میشود.

از طرف نخست‌وزیر