آیین‌نامه در مورد کیفر بزه‌های راه آهن

تاریخ انتشار: ۱۳۲۸/۰۶/۲۰

[به موجب تصویبنامه تشکیل کمیسیون عالی سوانح راه آهن، مصوب ۱۳۳۲/۱۱/۲۸ لغو شده است.]

3879/797 – ۱۳۲۸/۶/۷


هیئت وزیران در جلسه 5 شهریورماه 1328 بنا بپیشنهاد شماره 6853 /3855 وزارت راه و بموجب ماده 4 قانون سازمان راه آهن مصوب 1314 و ماده 24 قانون کیفر بزه‌های راه آهن آیین‌نامه زیر را که مشتمل بر هفت ماده است تصویب نمودند:


ماده 1- به تخلفات کارمندان راه آهن در امور سوانح و حوادث و یا غفلتهای ناشی از عمل فنی در هیئتی مرکب از معاون فنی وروسای خط و جریه و بهره برداری و سوانح بنگاه راه آهن بنام کمیسیون عالی سوانح رسیدگی میشود.


ماده 2- کمیسیون عالی سوانح به تخلفات مشروحه در زیر رسیدگی خواهد نمود:
1- غفلت.
2- تاخیر در انجام وظیفه.
3- تمرد و سرپیچی.
4- تخلف از انجام وظایف و مقررات و دستورات یا تبعیض در اجرای آنها.
5- غفلت در نگهداری وسائل فنی.
6- ارتکاب و یا خودداری از انجام هر عملی در امور فنی که احتراز از آن و یا رعایت آن معمول و متبع است.


ماده 3- کمیسیون عالی سوانح میتواند نسبت بکارمندان مقصر یکی از تنبیهات انضباطی زیر را مورد حکم و اجرا قرار دهد.
الف- کسر ربع حقوق ثابت از یک ماه تا یک سال.
ب- محرومیت از ترفیع از یک تا سه سال.
ج- تنزیل یک درجه با محرومیت از حقوق از سه ماه تا یک سال.
د- انفصال موقت از شش ماه تا یک سال.
هـ- انفصال دائم از خدمت بنگاه.

تبصره – در صورت اختلاف بین کمیسیون عالی سوانح و دادگاه اداری باین معنی که یکی دیگری را صالح برای رسیدگی تشخیص ندهد رفع اختلاف بعهده مدیر کل بنگاه راه آهن خواهد بود.


ماده 4- رای کمیسیون عالی سوانح نسبت باحکام مجازات های فقرات الف و ب و ج قطعی بوده و بلافاصله قابل اجرا میباشد و نسبت باحکام مجازات های بندهای د و هـ کارمند محکوم میتواند در ظرف سه روز پس از دیدار اصل یا رونوشت رای کمیسیون عالی سوانح ضمن تقدیم اعتراض و مدارک خود بوسیله رئیس واحد یا رئیس ناحیه مربوطه تقاضای تجدید رسیدگی نماید و این تقاضاها و مدارک بدفتر سوانح بنگاه فرستاده میشود رئیس سوانح بنگاه نظریه خود را ضمن شرح جریان امر بمدیرکل بنگاه یا قائم مقام او گزارش میدهد و مدیرکل بنگاه یا قائم مقام او دستور تجدید رسیدگی را صادر مینماید.

تبصره – در صورتی که دادخواست اعتراض بعد از مدت مقرر تقدیم شود حکم مجازات بلافاصله درباره محکوم اجرا خواهد شد.


ماده 5- هیئت تجدید نظر مرکب خواهد بود از دو نفر از اعضاء کمیسیون عالی سوانح که مدیرکل یا قائم مقام او انتخاب مینماید و دادستان و یکی از اعضاء دادگاه ثابت اداری و رایزن حقوقی بنگاه راه آهن و رأی این هیئت قطعی و لازم الاجراء است.


ماده 6- نسبت به سایر انواع تخلفات جزئی کارمندان در امور فنی و غیر فنی که در بالا ذکر نشده روسای واحدهای مربوطه و یا قائم مقام آنان میتوانند بدون هیچگونه تشریفاتی کارمند متخلف را به کسر یک تا پنج روز حقوق ثابت جریمه نمایند و همچنین بنا به پیشنهاد روسای مربوطه مدیرکل بنگاه و یا قائم مقام او میتواند کارمند مقصر را بکسر حقوق از پنج روز تا یک ماه جریمه نماید و این احکام جریمه قابل اعتراض نمیباشد.


ماده 7- هرگونه مقررات و تصویبنامه های موجوده که با این تصویبنامه مغایرت داشته باشد از این تاریخ لغو بوده و قابل اجرا نخواهد بود.

از طرف نخست وزیر