آیین‌نامه واردات و صادرات موقت

تاریخ انتشار: ۱۳۲۹/۰۴/۱۰

شماره 2885/374


هیئت وزیران درجلسه دهم تیرماه 1329 بموجب پیشنهاد شماره 9627 مورخ 27 /2 /1329 وزارت دارائی و به استناد ماده هشتم و فقره 12 از ماده سوم قانون اصلاح قانون تعرفه گمرکی و مالیات راه مصوب 22 تیرماه 1320 آیین‌نامه واردات و صادرات موقت را که مشتمل بر 12 ماده و 5 تبصره بشرح زیر است تصویب نمودند.


ماده 1- واردات موقت عبارت از اجناس و اشیائی است که بمنظور تعمیر یا تکمیل یا شرکت در نمایشگاهها موقتا بکشور وارد و پس از انجام منظور دوباره خارج گردد. صادرات موقت عبارت از اجناس و اشیائی است که بمنظور تعمیر یا تکمیل یا شرکت در نمایشگاهها موقتا از کشور خارج و پس از انجام منظور دوباره بکشور باز گردد.


ماده 2- کالاها و اشیائی که بشرح بالا موقتا وارد یا خارج میشود جزو واردات و صادرات قطعی کشور محسوب نبوده و از پرداخت حقوق گمرکی در ورود و خروج نیز معاف میباشد لیکن عوارض مقرره دیگر از قبیل بهای تمبر اظهارنامه و درخواست و حق انبار داری و غیره بشرحی که در ماده 106 آیین‌نامه صدور و ورود کالا و معامله ارز مصوب فروردین 1320 مذکور است دریافت میگردد.


ماده 3- از کالاهای مشمول این آیین‌نامه آنچه که ورود قطعی آنها به کشور طبق سهمیه های اقتصادی سالیانه ممنوع یا محدود میگردد اداره کل گمرک میتواند اجازه ورود آنها را تحت رژیم واردات موقت صادر نماید.


ماده 4- نسبت بکالاها و اشیائی که ورود قطعی آنها به کشور یا صدور قطعی آنها از کشور بموجب قوانین مخصوص ممنوع است اجازه ورود یا صدور تحت عنوان واردات یا صادرات موقت جز با اجازه مخصوص دولت داده نمیشود.


ماده 5- صاحبان کالاها و اشیائی که بعنوان واردات موقت بکشور وارد و یا بعنوان صادرات موقت از کشور خارج میگردد باید اظهارنامه در سه نسخه تنظیم و امضا نموده به گمرکخانه ورودی یا خروجی تسلیم و سپرده نقدی بشرح زیر پرداخته و قبض رسید آن را ضمیمه اظهارنامه نمایند.
میزان سپرده در مورد واردات موقت نسبت بکالاها و اشیاء مجاز عبارت از مبلغی معادل بهای سیف آنها بعلاوه حقوق ورودی که بواردات قطعی آنها تعلق میگیرد خواهد بود و در مورد صادرات موقت نسبت باشیاء و کالاهای مجاز عبارت از مبلغی معادل حقوق خروجی متعلقه بصادرات قطعی آنها خواهد بود- در مورد صادرات- موقت علاوه بر سپرده مزبور صاحب کالا باید پیمان نامه فروش ارز معادل مبلغ بهای فب کالای خود در پنج نسخه بگمرکخانه خروجی تسلیم نماید.

تبصره 1- سپرده معادل حقوق ورودی یا خروجی نقدا دریافت میگردد در مواردی که اداره گمرک مقتضی بداند میتواند معادل 25٪ از بهای سیف کالا را نقداً وصول نموده و برای 75٪ بهای مزبور تعهدنامه معتبر یا ضامن معتبر بگیرد.

تبصره 2- میزان سپرده نسبت بکالاهای ممنوع الورود یا ممنوع الصدور در هر مورد ضمن ابلاغ اجازه قبول رژیم واردات و یا صادرات موقت از طرف اداره مرکزی کل گمرک تعیین میگردد.


ماده 6- اداره گمرک کالاها و اشیائی را که بعنوان واردات موقت یا صادرات موقت اظهار میشود مورد معاینه و بازرسی قرار داده و پس از احراز مطابقت مشخصات آنها یا مندرجات اظهارنامه به بسته ها یا به محتویات بسته ها مهر سربی گمرکی یا هر نوع علامت دیگری که برای تشخیص کالا در موقع بازگشت لازم بداند الصاق و سپس پروانه واردات موقت یا صادرات موقت صادر و در آن مدتی را که در عرض آن باید کالا یا اشیاء دوباره برگردد تعیین و پروانه را با کالا یا اشیاء موضوع آن باختیار صاحبمال میگذارد.


ماده 7- در مورد واردات موقت هرگاه عملیات تکمیل یا تعمیر نوعا طوری باشد که مستلزم تغییر شکل کالا و از بین رفتن مهرهای سربی یا علامتهای الصاقی دیگر بوده و بالنتیجه تشخیص کالا را در حین بازگشت مشکل یا غیر ممکن سازد اداره گمرک میتواند از قبول آن کالا بعنوان واردات موقت خودداری نموده و یا در صورتی که مقتضی بداند عملیات صنعتی مبنی بر تکمیل و تعمیر را توسط مامورین مخصوص در هر مورد تحت نظارت مستمر خود قرار دهد.
هزینه این نظارت بعهده صاحبان کالا خواهد بود.

تبصره – در مورد صادرات موقت هرگاه عملیات تعمیر و تکمیل علائم گمرکی را از بین ببرد صاحب کالا باید از کارخانه ای که عملیات تعمیر یا تکمیل را انجام داده است گواهینامه مخصوصی مبنی براینکه از بین رفتن مهرهای سربی یا علائم دیگر گمرکی بر اثر عملیات تعمیر یا تکمیل وقوع یافته تحصیل و بسته ها را بمهر سربی کارخانه مزبور ممهور نموده و در حین بازگشت کالا بگمرک ورودی ارائه دهد.
صحت امضای کارخانه مباشر تعمیر یا تکمیل کالا باید بتصدیق مامورین کنسولی دولت شاهنشاهی در کشور مقصد رسیده باشد.


ماده 8- هرگاه منظور صاحب مال از واردات موقت یا صادرات موقت در عرض مدت معینه در پروانه انجام نیابد میتواند تمدید مدت از گمرکخانه مربوطه تقاضا نماید.
درخواست تمدید باید کتبی و تمبر ده ریالی گمرکی بآن الصاق شده و موجبات تقاضای تمدید در آن صریحا ذکر و قبل از انقضاء مدت اصلی به اداره گمرک رسیده باشد.
گمرکخانه مربوطه با ملاحظه درخواست و بررسی بر دلائل موجبات آن میتواند مدت معینه را تا مدت سه ماه تمدید نماید.

تبصره – در مواردی که تمدید سه ماهه برای انجام منظور کافی شمرده نشود ممکن است تمدید مجددی نیز طبق درخواست جدید داده شود ولی این تمدید باید با موافقت قبلی اداره مرکزی کل گمرک صورت بگیرد.


ماده 9- هرگاه کالاها و اشیائی که بعنوان واردات یا صادرات موقت اظهار شده است در عرض مدت مقرره بازگشت داده نشود و درخواست تمدید هم در عرض آن مدت نرسیده باشد سپردة که تودیع شده است بدرآمد قطعی دولت منظور میگردد.
در مورد صادرات موقت پیمان نامه ارزی نیز بمنظور تعقیب واریز آن بکمیسیون ارز فرستاده میشود.


ماده 10- هرگاه صاحبان مال بخواهند کالاها و اشیائی را که بعنوان واردات موقت اظهار نموده اند در داخله کشور بمصرف قطعی برسانند باید قبل از انقضاء مدت مقرره درخواست کتبی مبنی بر ابطال پروانه ورود موقت بگمرکخانه مربوطه داده و اظهارنامه وارداتی تنظیم و با پروانه ورود وزارت اقتصاد ملی تسلیم گمرک نمایند.
در این صورت حقوق گمرکی ورودی آن اجناس که قبلا بطور سپرده پرداخت شده است با تنظیم پروانه ورودی گمرکی بدرآمد قطعی منظور و سپرده ای که بابت بهای سیف کالا تودیع شده است مسترد میگردد.


ماده 11- هرگاه در موقع بازگشت اجناس تغییری در وزن یا بهای آنها بر اثر تعمیر یا تکمیل مشاهده شود (باستثناء هواپیما و قطعات یدکی و قطعات منفصله آن) بتفاوت وزن مالیات راه تعلق خواهد گرفت و از تفاوت بهاء صدی پانزده حقوق گمرکی دریافت خواهد شد.


ماده 12- در موقع اعاده اجناس هرگاه مهرهای سربی گمرکی با علائم دیگری که از طرف گمرک روی بسته ها یا محتویات بسته ها گذاشته شده از بین رفته باشد و مورد هم از موارد مشمول ماده 7 بالا نباشد اجناس مورد بحث مانند اجناس عادی که از کشور صادر و یا بکشور وارد میگردد محسوب و کلیه حقوق و عوارض متعلقه صدوری یا ورودی دریافت میگردد.