قانون اجازه مبادله قرارداد بازرگانی بین دولتین ایران و جمهوری فرانسه

تاریخ انتشار: ۱۳۲۹/۱۱/۳۰

مصوب ۱۳۲۹/۱۰/۳۰


ماده واحده – مجلس شورای ملی قرارداد بازرگانی ایران و فرانسه مشتمل بر هفت ماده و دو فهرست و یک ضمیمه را که در تاریخ 21 تیر ماه 1328‌ در پاریس امضاء شده است تصویب می‌نماید.

این قانون که مشتمل بر یک ماده و متن قرارداد ضمیمه است در جلسه یکشنبه نوزدهم آذر ماه یکهزار و سیصد و بیست و نه به تصویب مجلس ‌شورای ملی رسید.
رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت



متن قرار داد بازرگانی بین دولتین ایران و فرانسه

ماده 1 – بر طبق قراری که بین ایران و فرانسه در تاریخ 10 می 1929 صورت گرفته دولتین ایران و فرانسه در روش مربوط به معاملات تجارتی فیمابین ‌رویه‌ای هر اندازه مساعدتر در حدود قوانین و مقررات جاریه هر یک از دو کشور نسبت به یکدیگر ملحوظ داشته و متقابلا رویه دولت کاملة ‌الوداد را‌ مراعات خواهند نمود.


ماده 2 – دولت ایران برای کالاهای مذکور در صورت شماره (ب) ضمیمه در حدود مبالغی که برای هر یک از آن کالاها در آن صورت منظور شده ‌پروانه‌های صدور بمقصد فرانسه صادر خواهد کرد. دولت فرانسه در همان حدود تحت شرایط روش عمومی جاریه پروانه ورود مربوطه را خواهد داد.‌
دولت فرانسه برای کالاهای مذکور در صورت (‌ الف) ضمیمه در حدود مبالغی که برای هر یک از آنها در صورت منظور شده اجازه صدور بمقصد‌ ایران خواهد داد . دولت ایران در همان حدود تحت شرایط روش عمومی جاریه پروانه ورود مربوطه را صادر خواهد نمود.


ماده 3 – کالاهائی که در صورتهای ضمیمه الف و ب ذکر نگردیده و مخصوصاً آنهائی که طبق روش عمومی هر یک از دو کشور مشمول‌ محدودیت‌هائی می‌باشند و همچنین کالاهائی که سهمیه پیش‌بینی شده آنها در صورتهای مذکور تمام شده باشد بدیهی است ورود آنها در حدود‌مقررات عمومی و بطوری که در ماده یک پیش‌بینی شده ممکن است اجازه داده شود.


ماده 4 – کمیسیون مختلفی مرکب از نمایندگان دو کشور بنا بتقاضای رئیس هر یک از دو نمایندگی لااقل یکبار در سال تشکیل خواهد گردید و این‌ کمیسیون نتایج حاصله از توسعه مبادلات پیش‌بینی شده در موافقت نامه حاضر را مورد مطالعه قرار داده و به حل مشکلاتی که احیاناً ممکن است در‌ اجرای این موافقت نامه پیش آمد کند مبادرت خواهد نمود کمیسیون مختلط میتواند عندالاقتضاء در صورتهای الف و ب ضمیمه تغییرات و یا اضافاتی‌ را ملحوظ داشته و برای تصویب بدولتهای طرفین تقدیم دارد.


ماده 5 – مادام که موافقت نامه مالی بین ایران و منطقه فرانک منعقد نشده طریقه پرداخت ناشیه از موافقت نامه حاضر بر حسب مقررات عمومی که فعلا در‌هر دو کشور مجری است تعیین خواهد گردید.
‌طرفین معظمین متعاهدین کلیه تدابیر مناسب را بمنظور تسهیل در پرداختهای فوق‌الذکر و مساعدت در توسعه مبادلات بین ایران و منطقه فرانک ‌اتخاذ خواهد نمود.


ماده 6 – معاملات مجازی که در خلال مدت اعتبار موافقت نامه حاضر بعمل آمده و تا موقع انقضاء آن خاتمه نپذیرفته طبق مقررات موافقت نامه حاضر‌ تسویه خواهند شد.


ماده 7 – موافقت نامه حاضر به تصویب مقامات صلاحیتدار دو کشور خواهد رسید و پانزده روز پس از اعلام متقابل مربوط به تصویب مورد ذکر بموقع‌ اجرا گذارده خواهد شد و از آن تاریخ برای مدت یک سال معتبر خواهد بود.
این موافقت نامه بخودی خود برای مدت های یک سال تمدید خواهد شد مگر آنکه ‌بوسیله یکی از طرفین متعاهدین با دو ماه پیش آگهی فسخ آن اعلام گردد.
صورتهای ضمیمه نیز تحت همان شرایط تجدید خواهد شد مگر در مورد تغییراتی که از طرف کمیسیون مختلط پیش‌بینی شده در ماده 4 پیشنهاد شده ‌باشد.

از طرف دولت ایران
‌علی سهیلی – سفیر کبیر ایران
الکساندربارودی -مدیر کل وزارت خارجه


صورت الف . صادرات فرانسه به ایران

اجناس
ارزش بمیلیون فرانک
مواد شیمیائی و رنگی
200
مواد داروئی و اسپسیالیته
170
چوب پنبه
1
روکش چوب و تخته سه لا
10
کاغذ سیگار
40
اشیاء فلزی، آهن آلات، شیر کابل، سیم زنجیر، و افزار دستی، قفل آلات
275
اسباب، افزار شامل، موتور، تلمبه، ماشینهای فلاحتی ماشینهای چاپ، ماشینهای چرمسازی، ماشین   افزار، لوازمات معدن و کارهای عمومی
375
اشیاء و لوازم برقی
50
اثاثیه برقی خانه و رادیو
25
وسایط نقلیه شامل. کامیون و کامیونت
150
اتومبیل سواری
50
واگون ولکومتیو200
400
تراکتور
150
ابزار و لوازم علمی و طبی و بصری
20
کود
5
حروف چاپ
5
حیوانات برای تخم کشی، تخم کرم ابریشم
بذر
20
آلومینوم (نیمه ساخته)
25
چرم آلات دستکش
10
شیشه آلات ، اشیاء بلور، چهلچراغ
50
عطریات، جوهر، عطر، لوسیون، کرم و غیرم [غیره]
10
کتاب، نشریات، فیلم
50
متفرقه
25
جمع
1916

صورت (ب) صادرات ایران به فرانسه

اجناس
ارزش بمیلیون فرانک
دانه های روغنی
350
کتییرا و صمغ
110
کنسرو روغنی ماهی
10
پشم خام
200
خشکبار
150
پنبهه خام
50
ابریشم خام(پیله) و مانده آن
40
موی خوک و غیره
20
پوست خام(گوسفند و بز) و نیمه ساخته
200
شاخ وروده های صنعتی
12
صدف
4
استخوان
8
چوب*
15
چوب گردو*
15
پوست بلوط (برای چرمسازی)
24
پنبه کوهی
20
فلزات غیر آهنی و محصولات معدنی
80
توتون
25
قالی
300
متفرقه
283
جمع
1916

 به شرط رعایت مقررات مربوط به آن ضمیمه، مقررات موافقت نامه حاضر در سرزمین‌های ذیل که جزء منطقة فرانک می‌باشند قابل اجرااست:
‌کشور فرانسه و کرس
‌الجزایر
‌اراضی تحت‌الحمایه مراکش و تونس
‌متصرفات افریقائی غربی فرانسه
‌متصرفات افریقائی استوائی فرانسه
‌ماداگاسکار و توابع آن
‌رئونیون
‌گویان فرانسه
‌آنتیل فرانسه
‌سن پیرومیکلون
‌متصرفات فرانسه در هند
‌هندوچین
‌کالدونی جدید
‌متصرفات فرانسه در اقیانوسیه
‌متصرفات مشترک هبرید جدید
‌اراضی تحت قیومیت کامرون و توکو
‌امارت‌نشین مناکو
‌منطقه سار


اجازه مبادله قرارداد بازرگانی منعقده بین دولتین ایران و جمهوری فرانسه بشرح فوق در جلسه نوزدهم آذر ماه یکهزار و سیصد و بیست و نه از طرف‌ مجلس شورای ملی داده شده و صحیح است.

رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت

قانون بالا در جلسه 30 دی ماه 1329 مجلس سنا به تصویب رسیده است.