مصوبه هیات وزیران در خصوص شرکتهای بیمه خارجی

تاریخ انتشار: ۱۳۳۰/۰۶/۰۶

۸۱۰۴ – ۱۳۳۰/۶/۶


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۴ /۶ /۳۰ بنا بپیشنهاد شماره ۸۷۴۷- ۲۹ /۳ /۳۰ وزارت دارائی و اختیارات حاصله از قانون ارز مصوب سال ۱۳۱۴ تصویب نمودند:

۱- شرکتهای بیمه خارجی موظفند دو شماره حساب ارزی بنام الف و ب در بانکهای مجاز باز نمایند. در حساب الف که (حساب حق بیمه نامیده میشود) کلیه ارزهای دریافتی بابت حق بیمه و در حساب (ب) که (حساب کارمزد نامیده میشود) کلیه وجوهی که بابت کارمزد دریافت میشود منظور خواهد گردید در پایان هر ماه شرکت بیمه خارجی فهرستی از کلیه حق بیمه های دریافتی در آن ماه تهیه و یک نسخه آنرا بکمیسیون ارز و یک نسخه بشرکت بیمه ایران ارسال خواهد داشت در این فهرست سهم اتکائی بیمه ایران و همچنین کارمزد نمایندگی بریز صورت داده خواهد شد. کمیسیون ارز به استناد همین صورت پس از رسیدگی اجازه خواهد داد که سهم شرکت بیمه ایران را از حساب شماره الف برداشت و بحساب بیمه ایران انتقال دهد و همچنین کارمزد نمایندگی را از حساب شماره الف برداشت و بحساب شماره ب منتقل نمایند.

۲- موجودی حساب شماره (ب) بهیچوجه قابل انتقال بخارج نیست ولی شرکت میتواند با اجازه کمیسیون ارز آنرا بمصرف پرداخت کارمزد بیمه های ارزی دلالهای خود رسانیده و یا برای تامین مصارف ریالی خود آنرا ببانک مجاز بفروشد. در هر حال کارمزد اعم از اینکه بدلالها حواله یا ببانک مجاز فروخته شود فققط بنرخ رسمی تسعیر خواهد شد.

۳- کلیه پرداختهای شرکت خواه پرداخت خسارت ارزی و خواه حق بازبینی خسارات و انتقالات بخارجه از محل حساب شماره الف بعمل خواهد آمد. ذخیره ارزی شرکتهای بیمه نیز در این حساب منظور خواهد گردید.

۴- موجودی حساب شماره الف پس از وضع حق بیمه اتکائی و کارمزد نمایندگی نباید در هیچ موقع از مجموع ارقام ۲۰% حق بیمه بیمه نامه های حمل و نقل و ۴۰% حق بیمه های حریق و اتومبیل و ذخیره ریاضی بیمه های عمر که در آخرین دوره و عمل سالیانه بارز صادر شده است کمتر باشد.

۵- شرکتهای بیمه خارجی میتوانند ۵۰% از حق بیمه های خالص ارزی را بمرکز شرکت در خارجه انتقال دهند .حق بیمه خالص عبارت از مبلغی است که پس از وضع کارمزد خسارت حق بیمه اتکائی و کلیه هزینه های مستقیم مربوط بخسارت در حساب ارزی شماره الف باقی میماند. انتقال از این حساب با اجازه کمیسیون ارز خواهد بود کمیسیون ارز در مواردی این اجازه را صادر خواهد کرد که موجودی حساب شماره الف کمتر از میزان ذخیره مذکور در ماده ۴ نباشد.

تبصره ۱- پنجاه درصد باقیمانده از حق بیمه های خالص ممکن است با موافقت کمیسیون ارز بوسیله صدور کالا از کشور بخارجه انتقال داده شود.

تبصره ۲- حق بیمه بیمه نامه های ریالی اصولا قابل تسعیر و انتقال نبوده و فقط ممکن است با موافقت کمیسیون ارز بوسیله صدور کالا از کشور بخارجه انتقال داده شود.

۶- کلیه مقررات مربوط بحسابهای ارزی اعم از تفکیک حساب کارمزد و ذخیره و غیره بایستی در حق بیمه های ریالی نیز رعایت شود ولی برداشت از این حساب محتاج باجازه کمیسیون ارز نخواهد بود.

۷- در صورتی که شرکتهای بیمه مبالغی بعنوان خسارات از شرکتهای حمل و نقل یا سایر شرکتها بابت ترمیم خسارت مربوط به بیمه نامه های صادره در ایران بارز دریافت نمایند موظفند آن مبالغ را بایران انتقال داده و بحساب الف خود منظور نمایند.

۸- شرکتهای بیمه باید هر سه ماه یکمرتبه حساب ارزی خود را بابت بیمه های اتکائی با شرکت بیمه ایران تصفیه کرده و مفاصاحساب مربوط را از شرکت بیمه ایران دریافت نمایند و در ظرف ده روز بکمیسیون ارز تسلیم نمایند. کمیسیون ارز در صورتی با انتقال ارز توسط شرکتها در حدود مقررات فوق موافقت خواهد کرد که مفاصاحساب مربوط باخرین دوره سه ماهه قبل از تاریخ تقاضای انتقال بضمیمه تقاضا بکمسیون ارز ارسال شده باشد.

۹- شرکتهای بیمه خارجی میتوانند کالاهای وارداتی را که با برات وصولی بایران وارد میشود و همچنین کالاهای وارداتی بدون انتقال ارز را بارز بیمه نمایند حق بیمه های مربوط بحسابهای ارزی شرکت منظور خواهد گردید.

۱۰- کلیه مقررات مغایر با مفاد این تصویبنامه از تاریخ اجرا این تصویبنامه ملغی خواهد شد.

۱۱- این تصویبنامه از ۱۵ روز از تاریخ تصویب بموقع اجراء گذارده خواهد شد.