آیین‌نامه طرز تشکیل شورای عالی نخست وزیری

تاریخ انتشار: ۱۳۳۰/۰۷/۰۴

۱۸۳۰۲ – ۱۳۳۰/۷/۴


بمنظور مطالعه در لوایح پیشنهادی دولت به مجلسین و رسیدگی به شکایات ارجاعی از طرف مقام نخست وزیری و همچنین مطالعه و دقت در طرح تصویبنامه هائی که برای تصویب از وزارتخانه ها به نخست وزیری پیشنهاد میشود هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۷ /۶ /۱۳۳۰ برای تکمیل و اصلاح تصویبنامه شماره ۳۴۴۸ مورخ ۲۱ /۲ /۳۰ آیین‌نامه زیر را که مشتمل بر دو فصل و نه ماده است تصویب نمودند.


فصل اول – طرز تشکیل شورای عالی نخست وزیر

ماده ۱- هیئتی بنام شورای عالی نخست وزیری تحت نظر نخست وزیر تشکیل میشود.


ماده ۲- برای تشکیل شورا سه نفر از اعضاء عالیمقام هر وزارتخانه که دارای اطلاعات وسیع و تجربیات کامل در امور اداری و مملکتی باشند به نخست وزیری معرفی میشوند و معرفی شدگان از بین خود ۱۲ نفر را (از هر وزارتخانه یک نفر) برای مخفی عضویت شورای عالی نخست وزیری انتخاب مینمایند و منتخبین از طرف نخست وزیر به این سمت منصوب میگردند و رئیس کل بازرسی نخست وزیر نیز بعنوان نماینده نخست وزیر با حق رای در شورای شرکت خواهند نمود.


ماده ۳- اعضاء شورا در اولین جلسه از بین خود یک نفر رئیس و یکنفر نائب رئیس و دو نفر منشی برای مخفی انتخاب خواهند نمود.


ماده ۴- جلسات شورا لااقل هفته ای سه روز در کاخ نخست وزیری تشکیل و با حضور دو ثلث از اعضاء رسمیت خواهد یافت.


ماده ۵- هرگاه یکی از اعضاء شورا استعفا دهد و یا بیکی از جهات اداری یا غیر آن حضورش در جلسات ممکن نباشد وزارتخانه مربوطه سه نفر از کارمندان عالیمقام واجد شرایط ماده ۲ را معرفی خواهد نمود و شورا یکی از معرفی شدگان را برای مخفی بجای عضو سابق انتخاب و برای صدور حکم انتصاب بنخست وزیر معرفی مینماید.


ماده ۶- هرگاه یکی از اعضاء شورا بیش از یک ماه بدون اطلاع و اعلام عذر موجه غیبت نماید مستعفی محسوب و طبق ماده ۵ اقدام خواهد شد.


ماده 7- امور دفتری شورا تحت نظر شورا اداره میشود و برای اینکار کارمندان لازم ازطرف دفتر نخست وزیری معرفی خواهند شد و تغییر اعضاء دفتری معرفی شده با نظر شورا خواهد بود.


فصل دوم – وظایف

ماده 8- وظایف شورا بقرار ذیل است:

الف- مطالعه و اظهار نظر در لوایح پیشنهادی دولت به مجلسین در صورت ارجاع آنها از طرف نخست وزیری
ب- مشاوره و اظهارنظر نسبت بطرح تصویبنامه های پیشنهادی به نخست وزیری باستثنای موارد فوری و سری به تصویب هئیت دولت و قید در صورت جلسه.
ج- رسیدگی و اظهار نظر نسبت به موضوعاتی که از طرف نخست وزیر به شورا ارجاع میشود.
د- تنظیم و تهیه پیشنهادهای لازم بمنظور بهبود اوضاع اداری و اجتماعی کشور.


ماده ۹- شورا میتواند برای رسیدگی های بیشتری هر نوع اطلاعات و توضیحات را که لازم بداند از وزارتخانه ها و موسسات وابسته به دولت بخواهد.