لایحه قانونی راجع به پرداخت وظیفه به وراث کارمندان و خدمتگزاران کشوری که به سبب انجام وظیفه تلف یا کشته میشوند

تاریخ انتشار: ۱۳۳۱/۱۱/۱۳

مصوب ۱۳۳۱/۱۱/۸


ماده 1) از تاریخ اول فروردین ۱۳۲۸ به بعد به وارث قانونی کارمندان و خدمتگزاران کشوری در موقع انجام وظیفه بسبب آن تلف و یا کشته شده و میشوند تمام آخرین حقوق ثابت و کمک قانونی بعلاوه فوق‌العاده تأهل (موضوع تبصره 1 ماده 2 قانون آموزش و پرورش عمومی) و فوق‌العاده اولاد پرداختی به مورث از روز بعد از فوت بنا به پیشنهاد وزارت مربوطه و موافقت وزارت دارائی و تصویب هیئت وزیران پرداخت خواهد شد.

تبصره ـ تشخیص اینکه مأمورین مذکور در موقع انجام وظیفه و بسبب آن تلف یا کشته شده و میشوند و تعیین سهم هر یک از ورثه بنا‏ به پیشنهاد وزارت مربوطه با هیئت وزیران خواهد بود.


ماده 2) وظیفه که بموجب این لایحه قانونی برقرار میشود در مورد ورثه کارمندان رسمی و خدمتگزاران جزء که بحد بازنشستگی رسیده‌اند تا میزان حقوق ثابت و کمک از صندوق بازنشستگی و مازاد آن از اعتبارات عمومی تادیه میشود ولی به ورثه کارمندانی که بحد بازنشستگی نرسیده‌اند و نیز در مورد ورثه کارمندان غیررسمی بطور کلی آنچه تعلق میگیرد از اعتبارات عمومی داده میشود.

تبصره 1) حق گماشته و فوق‌العاده ثابتی که بپایه‌وران و کارمندان و افراد و ردیف افراد شهربانی کل داده میشود مشمول این لایحه قانونی میباشد ولی آنچه از این بابت تعلق میگیرد از صندوق اختصاصی شهربانی کل کشور (موضوع ماده 6 لایحه قانونی مصوب 6ر8ر31) باید داده شود.

تبصره 2) مقررات این لایحه قانونی شامل سازمان ژاندارمری کل کشور نمیباشد و پرداخت وظیفه به وارث قانونی افسران و درجه‌داران و همردیفان و افراد و سایر مستخدمین ژاندارمری تابع مقررات لایحه قانونی پرداخت مستمری بوارث افسران و درجه‌داران و همردیفان و سایر مستخدمین ارتش مصوب 29 دیماه 1331 خواهد بود.


ماده 3) وزارت دارائی و سایر وزارتخانه‌ها مامور اجرای این لایحه قانونی است.


بر طبق قانون اعطای اختیارات مصوب بیستم مرداد ماه 1331 لایحه قانونی راجع به پرداخت وظیفه بوراث کارمندان و خدمتگزاران کشوری که بسبب انجام وظیفه تلف و یا کشته میشوند مشتمل بر 3 ماده و 3تبصره تصویب میشود.
بتاریخ 8 بهمن‌ماه 1331

نخست وزیر ـ دکتر محمد مصدق