آیین‌نامه لایحه قانونی مالیات بر اراضی مصوب دوازدهم آذر ماه ۱۳۳۱

تاریخ انتشار: ۱۳۳۱/۱۱/۱۸

۳۹۳۴۶ – ۱۳۳۱/۱۱/۱۸


هیئت وزیران در جلسه ۱۳۳۱/۱۱/۱۳ بر طبق پیشنهاد شماره ۶۳۹۴۷ وزارت دارائی در اجرای ماده ۱۱ لایحه قانونی مالیات بر اراضی مصوب ۱۲ آذر ۱۳۳۱ آیین‌نامه زیر را تصویب نمودند:


ماده ۱) اظهارنامه های تسلیمی پس از ثبت در دفاتر مربوطه و ذکر شماره قبض مالیات تادیه شده و مبلغ آن بلافاصله جهت رسیدگی به ارزیاب ارجاع میگردد ارزیاب موظف است ظرف ۱۵ روز با مراجعه بمحل مندرجات اظهارنامه را رسیدگی نموده نظر خود را کتبا گزارش بدهد.

تبصره – ارزیاب از بین کارشناسان رسمی و کارمندان خبره دارائی و دادگستری انتخاب خواهد شد تعداد مامورین ارزیابی در هر شهرستانی به نسبت کار آن شهرستان تعیین و بموجب حکم اداره دارائی مربوطه بسمت ارزیاب منصوب خواهند شد.


ماده ۲) باغات و اراضی واقعه در داخل و یا خارج شهرها در صورت داشتن مالیات جزو جمعی و همچنین زمین هائی که در داخل آنها ساختمان شده است تا میزان ۲۰ برابر سطح زیر بنا مشمول مالیات بر اراضی نخواهند بود مشروط بر آنکه خانه قابل سکونت بوده و برای زندگانی اختصاص داده شده باشد .

تبصره- حد نصاب راجع به اراضی مورد نیاز کارخانجات یا موسسات بهره برداری ده برابر سطح زیر بنا میباشد مساحت مزبور از پرداخت مالیات معاف و مازاد آن مشمول مالیات مقرر در لایحه قانونی خواهد شد.


ماده ۳) اراضی که بعد از اجرای لایحه قانونی مالیات بر اراضی در آنها ساختمان میشود به شرطی از مالیات معاف است که لااقل یک پنجم آن زیر ساختمان قابل سکونت قرار گرفته باشد .

تبصره 1) صاحبان زمین هائی از معافیت بند الف ماده 3 لایحه قانونی استفاده خواهند نمود که جمع مساحت اراضی آنها در داخل شهر از سیصد متر و در خارج شهر از هزار متر تجاوز نکند و در غیر این صورت فقط نسبت به همان قطعه یا قطعاتی که در داخل و یا خارج شهر از حد نصاب تجاوز کرده مشمول مالیات خواهند بود.

تبصره 2) اراضی متعلق بموسسات خیریه و عام المنفعه و امور فرهنگی و امثال آنها در صورتی از پرداخت مالیات معاف هستند که وزارت فرهنگ و یا وزارت بهداری و یا شهرداری (ادارات فرهنگ یا بهداری یا شهرداری محل در شهرستانها) مصرف عواید آنها را بامور خیریه و عام المنفعه گواهی نماید.


ماده 4) معافیت اراضی مشمول مالیات مذکور در لایحه قانونی واقع در دور شهرها موضوع بند (د) ماده سوم لایحه قانونی جز در مواردی که در سند مالکیت یا پرونده ثبتی مزروعی بودن زمین ذکر شده است موکول بگواهی و تصدیق ادارات دارائی است مبنی بر اینکه زمین مزبور شش سال سابقه زراعت داشته و فعلا هم مزروعی میباشد .
چنانچه مامورین مربوطه در رسیدگی و تشخیص خود گزارش خلاف واقع داده باشند مشمول مقررات بند 2 ماده 9 لایحه قانونی خواهند بود .


ماده 5 ) مالک موظف است نشانی صریح محل اقامت خود را در اظهارنامه ذکر نماید و در صورت تغییر محل اقامت در ظرف ده روز دارائی را از محل اقامت جدید خود کتبا مطلع سازد و در غیر این صورت اخطارهای صادره بنشانی محلی که در اظهارنامه ذکر شده الصاق خواهد شد .


ماده ۶) زیان دیرکرد از تاریخی احتساب میگردد که مالیات قطعی شده باشد .


ماده ۷) در مورد املاکی که فروش آنها بواسطه انجام معامله شرطی و یا رهنی و غیره مانع قانونی داشته باشد طلب دولت از سایر اموال منقول و یا غیر منقول مالک استیفا خواهد شد .

تبصره- چنانچه فروش قسمتی از زمین بطور مشاع میسر نباشد اداره دارائی مراتب را کتبا به اداره ثبت اسناد اطلاع داده و درخواست تفکیک آن مقدار از زمین را که برای فروش لازم است خواهد نمود و اداره ثبت اسناد مکلف است با نظر کارشناس در مدت دو ماه آن مقدار زمین را که مورد درخواست دارائی است افراز نموده و صورت تفکیکی آنرا بدارائی ارسال دارد و دفاتر اسناد رسمی مکلفند در این قبیل موارد بر حسب درخواست دارائی اسناد نقل و انتقال را تنظیم نمایند و کلیه هزینه ثبتی آن عهده مالک زمین میباشد و فروش قطعه تفکیک شده از طریق مزایده انجام خواهد گرفت .


ماده ۸) ادارات ثبت و شهرداری و همچنین صاحبان محاضر رسمی مکلفند قبل از صدور پاسخ استعلام و تسلیم پروانه ساختمان و تنظیم هر نوع سند معامله برای اراضی مشمول مالیات گواهینامه مالیاتی از صاحبان اراضی مطالبه و شماره و تاریخ صدور آنرا ذیل پاسخ استعلام و پروانه ساختمان و سند تنظیمی صریحا ذکر نمایند .

تبصره- منظور از قبض مالیات مذکور در ماده (7) لایحه قانونی گواهینامه یا مفاصاحساب مالیاتی است .


ماده ۹) در موقع نقل و انتقال اراضی خریدار مکلف است از فروشنده مطالبه گواهینامه مالیاتی نماید و الا چنانچه زمین مورد معامله بدهی مالیاتی داشته باشد از خریدار زمین مطالبه و وصول خواهد شد .

تبصره – منظور از مالک وقت مندرج در ماده (6) لایحه قانونی شخصی است که در موقع مطالبه مالیات زمین را در تصرف داشته باشد .


ماده ۱۰) چنانچه بعد از انقضاء موعد اظهارنامه اراضی کشف شود که از طرف مالک نسبت به آنها اظهارنامه تسلیم نشده و یا تبدیل به ساختمان شده باشد اراضی مزبور از طرف دارائی ارزیابی شده و مالیات مشخصه با جرائم متعلقه از مالک یا متصرف مطالبه خواهد شد.


ماده ۱۱) در مورد تخلفات منتسب بمتصدیان مربوط محاکم اداری موظفند به اتهامات متصدی رسیدگی کرده و در صورتی که تخلف او اداری باشد خود رای دهند و در غیر این صورت پرونده را به محاکم صالحه قضائی بفرستند.


ماده ۱۲) ادارات ثبت مکلفند هرگونه اطلاعات لازم را در مورد زمین های واقع در شهر و خارج شهر در دسترس مامورین دارائی گذارده و نسبت به اقداماتی که از طرف دارائیها برای وصول مالیات میشود حق تقدم بدهند .


ماده ۱۳) ادارات دارائی موظفند دفاتر لازم را برای این مالیات نگاهداری نموده مقدار زمین و نام مالک و میزان مالیات دریافت شده را در دفتر ثبت کنند و در موقع نقل و انتقال یا تبدیل بخانه و دکان و عمارت مراتب را با قید تاریخ در دفتر توضیح بدهند .

تبصره- مالکینی که اقدام به فورش زمین یا تبدیل آن بساختمان مینمایند بایستی در ظرف یک ماه از تاریخ فروش یا شروع به ساختمان اداره دارائی را کتبا مطلع نمایند در این موارد مالیات نسبت به مدتی که ساختمان نداشته مطالبه وصول خواهد شود .