آیین‌نامه ترتیب فروش دفاتر و اوراق بهادار و وصول درآمد حراج و محل مصرف آن

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۱/۱۱

مصوب ۱۳۳۱/۱۲/۲۱


نظر به ماده 8 قانون اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 27 شهریور 1322 ماده 2 لایحه قانونی مربوط به دفاتر و اوراق اداره کل ثبت مصوب 21-10-31 مقرر می دارد.


ماده 1) اوراق و دفاتر بهادار هر شهرستانی در صورت فراهم بودن وسایل چاپ بتشخیص اداره کل ثبت در همان شهرستان والا در تهران تهیه خواهد شد.


ماده 2) بهای اوراق و شماره نمونه و تاریخ چاپ و اسم چاپخانه و تعداد اوراق چاپ شده روی اوراق باید قید شود.


ماده 3) در مقابل وجوه دریافتی بابت بهای اوراق و دفاتر تمبر الصاق و بدرآمد عمومی منظور می شود.


ماده 4) بانکها و موسساتی که برای تنظیم اسناد رسمی معاملاتی خود اوراق و دفاتر چاپی مخصوص با موافقت اداره کل ثبت تهیه و مورد عمل قرار داده و می دهند مشمول مقررات فوق بوده و بایستی اوراق و دفاتر معاملاتی خود را به وسیله اداره کل ثبت تهیه و بهای آنرا بمأخذ تعرفه قانونی پرداخت کنند.


ماده 5) اداره کل ثبت هر موقع مقتضی بداند در نوع و نمونه اوراق و دفاتر بهادار تغییراتی خواهد داد.


ماده 6) محل فروش برگها و دفاتر فوق الذکر در مرکز باجه مخصوص است که در دایره صندوق اداره حسابداری ثبت کل تشکیل گردیده و در شهرستانها حسابداری ادارات ثبت عهده دار فروش آن ها می باشند.

تبصره – اوراق و دفاتر مذکوره صرفاً بدفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق فروخته خواهد شد.


ماده 7) برای فروش اوراق و دفاتر مربوطه حساب جداگانه نگهداری خواهد شد.


ماده 8) ادارات ثبت مکلفند در آخر هر ماه صورت حساب فروش اوراق و دفاتر خود را در نمونه مخصوص تنظیم و حد اکثر روز پانزدهم ماه بعد با گواهی ادارات دارائی محل به اداره حسابداری ثبت کل ارسال دارند در مرکز این وظیفه را دایره فروش تمبر انجام خواهد داد.


ماده 9) دایره کارپردازی ثبت کل برای نگهداری حساب اوراق و دفاتر مذکوره در این آیین‌نامه دفتری خواهد داشت که کلیه اوراق تهیه شده و ارسالی بشهرستانها در آن منعکس می شود که پس از وصول سیاهه حسابهای شهرستانها با دفتر مذکور تطبیق و گواهی نموده و یک نسخه به اداره ارسال کننده می فرستد.


ماده 10) (اصلاحی 28ˏ12ˏ1373)
حق حراج مطابق تعرفه ذیل گرفته می شود:
از اموال منقول تا ده هزار ریال5×
از ده هزار و یک ریال تا صد هزار ریال 4×
از صد هزار و یکریال ببالا 3×
از اموال غیر منقول تا ده هزار ریال 3×
از ده هزار یکریال ببالا 2×

تبصره – از پرونده هائی که در جریان اجرائی است مطابق این تعرفه حق حراج اخذ و کلیه درآمد حاصله تهران و شهرستان ها در اداره حسابداری ثبت کل متمرکز خواهد شد.


ماده 11) محل مصرف وجوه حاصل از درآمد حراج مذکور در ماده 10 بشرح ذیل است:
الف- تهیه اثاثیه لازمه و کرایه محل و انبار سوخت و روشنائی و دستمزد چوب – زن و مزد انباردار و هزینه های پیش بینی نشده به پیشنهاد اداره ثبت محل و تصویب اداره کل ثبت
ب- فوق العاده و پاداش و کمک به کارمندان فعال ثبت کل و هزینه های متفرقه بتشخیص مدیرکل ثبت و تصویب وزارت دادگستری
ج- حقوق و مزایای کارمندان و مأمورینی که تا بحال از درآمد حراج پرداخت میشده کماکان قابل پرداخت خواهد بود ولی از این تاریخ ببعد استخدام کارمند و خدمتگزار جزء از محل درآمد حراج ممنوع است.


ماده 12) ماده 94 و 95 آیین‌نامه اجراء مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء مصوب 29 /9 /22 ملغی است.

وزیر دادگستری