تصویب مقررات جهت جلوگیری از بیکاری کارگران مطابع

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۸/۰۲

۲۶۵۴۲ – 1332/08/02


هیئت وزیران در جلسه 29/7/32 بنا به پیشنهاد شماره 40892- 29/7 /32 وزارت دارائی بمنظور جلوگیری از بیکاری کارگران مطابع و رفع تبعیضی که نسبت به نحوه ارجاع سفارشات مطبوعاتی دولتی موجود است مقررات ذیل را تصویب نمودند:

1- وزارت دارائی و سایر وزارتخانه‌ها و ادارات مستقل دولتی و همچنین شهرداری و بنگاه مستقل برق بنگاههائی که تمام یا اکثر سهام آنها متعلق بدولت باشد موظفند سفارشات مطبوعاتی خود را (اعم از چاپ و صحافی) که بماخذ تعرفه مصوبه احتساب شده باشد بکمیسیونی که جهت تقسیم کارهای مطبوعاتی و تنظیم تعرفه در وزارت دارائی (اداره کل کارپردازی) تشکیل میشود ارسال دارند تا کمیسیون مزبور سفارشات منظوره را بتناسب سهامی که بفراخور استعداد هر یک از مطابع تعیین میشود توزیع نمایند.

2- اوراق بهادار و قبوض ذیحسابی که بایستی تحت نظر خزانه‌داری کل طبع شود مشمول این تصویبنامه نبوده و کماکان در حدود مقررات جاریه بوسیله چاپخانه مجلس شورای ملی انجام خواهد شد.

3- کمیسیون تقسیم کار از پنج نفر عضو بانتخاب وزارت دارائی تشکیل و موظف است که برای اجرای مدلول این تصویبنامه آیین‌نامه لازم را تنظیم و پس از تصویب وزارت دارائی بموقع اجرا بگذارد.

4- وزارتخانه‌ها و ادارات و موسسات دولتی که دارای چاپخانه اختصاصی هستند کارهای مطبوعاتی خود را بوسیله همان مطابع خصوصی انجام خواهند داد و چنانچه حجم کار آنها زیادتر از استعداد مطیعه باشد و ناگزیر به ارجاع کار بمطابع خارج باشند بایستی مازاد سفارشات خود را از طریق کمیسیون تقسیم کار بوسیله سایر چاپخانه‌ها انجام دهند.

5- چاپخانهای دولتی حق پذیرفتن سفارشات مطبوعات غیردولتی را (باستثنای مطبوعاتی که از نظر فنی دارای جنبه خاص باشند) ندارند.

6- روسای ادارات حسابداری (اعم از اینکه از طرف وزارت دارائی بدین سمت منصوب شده باشند یا بنگاههای دولتی که طبق اساسنامه مربوطه در انتخاب آنها اقدام مینمایند) موظفند که از پرداخت دستمزد چاپ سفارشاتی که بدون اطلاع کمیسیون تقسیم کار به مطابع ارجاع شده و فاقد امضای اکثریت اعضای کمیسیون مزبور باشد خودداری نمایند.

7- چنانچه ممیزین مستقل حسابها (یا قائم مقام آنها) در موقع رسیدگی و واریز حسابهای مطبوعاتی سفارشاتی را که برخلاف مدلول این تصویبنامه بمطابع ارجاع شده باشد مشاهده نمایند علاوه بر اینکه از قبول اسناد مربوطه باید خودداری نمایند بقید فوریت مراتب را از طریق اداره کل رسیدگی و تمرکز حسابها بایستی بوزارت دارائی اعلام دارند.

8- از نظر کمک بمطابع شهرستانها وزارتخانه‌ها و ادارات مستقل دولتی میتوانند با تهیه مطبوعات اختصاصی ادارات و شعب تابعه بوسیله چاپخانه‌های مقیم محل موافقت نمایند مشروط بر اینکه جمع کل هزینه چاپ بانضمام بهای کاغذ پس از وضع مخارج حمل از هزینه تمام شده در مرکز تجاوز ننماید.

نخست وزیر