اصلاح آیین‌نامه مصوب 18/ 2 / 1332 راجع به عزیمت دانشجویان داوطلب تحصیل در خارجه و آیین‌نامه مصوب 26 / 6 / 1329 راجع به استفاده دانشجویان از ارز دولتی

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۸/۲۵

683/23454 – 1332/08/25


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۳۲/۸/۲۳ بنا بپیشنهاد شماره 11410 / 34557 – 14 / 7 / 32 وزارت فرهنگ بمنظور تجدید نظر آیین‌نامه مصوب در جلسه 18 / 2 / 32 هیئت وزیران مربوط به عزیمت دانشجویان داوطلب تحصیل در خارج و آیین‌نامه مصوب 26 / 6 / 29 مربوط به استفاده دانشجویان از ارز دولتی اصلاحات زیر تصویب نمود :


الف – سطح امتحان زبانی که از داوطلبان بعمل میآید به اندازه دوره کامل متوسطه خواهد بود.

ب – از داوطلبانی که با گواهینامه دوره اول متوسطه و برای تحصیل در مدارس حرفه ای و نظائر آن (که در تبصره ماده 4 آیین‌نامه قبلی پیش بینی شده) به خارجه عزیمت میکنند امتحان زبان در حدود دوره اول متوسطه بعمل خواهد آمد ولی میزان قبولی معدل نمرات آنها همان 12 خواهد بود .

ج – قسمت ثانیا از ماده 2 بشرح زیر اصلاح میشود .
معدل نمرات انظباطی دانشجویان در کلاسها متوسطه باید لااقل 12 باشد .
تبصره – داوطلبانی که بعنوان متفرقه در امتحانات شرکت کرده اند مشمول قسمت فوق بند ج نبوده و باید برگ عدم سوءسابقه از مراجع صلاحیت‌دار دریافت و تسلیم دارند .

د – قسمت ثالثا از ماده 2 آیین‌نامه مزبور بشرح زیر تغییر می یابد:
نمره امتحان نهائی رشته زبان فارسی (معدل کتبی و شفاهی) و نیز معدل امتحان نهائی آنان حداقل 12 باشد . داوطلبانی که نمره فارسی و معدل امتحانات نهائی دوره متوسطه آنها از 12 کمتر باشد میتوانند فقط بمنظور داشتن تذکره تحصیلی در امتحانات زبان شرکت کنند .

هـ – ماده 5 آیین‌نامه مورخ 18 / 2 / 32 بطریق زیر اصلاح میشود :
فارغ التحصیلان دانشگاه تهران و یا دانشگاههای ولایات که برای اخذ درجه تخصص با دکترا در رشته های مذکور در ماده 4 این آیین‌نامه و همچنین لیسانسیه های رشته های تاریخ و جغرافی از دانشگاههای ایران که برای اخذ درجه دکتری قصد عزیمت بخارجه را داشته باشند از دادن امتحان مذکور در این آیین‌نامه معاف میباشند . مشروط براینکه زبان خارجه‌ایکه در متوسط تحصیل کرده اند زبان مملکتی باشد که قصد تحصیل در آن را دارند .

و – رشته حقوق که در ماده 4 آیین‌نامه قید شده اعم از حقوق قضائی ، سیاسی و اقتصادی می‌باشد ولی داوطلبان تحصیل در رشته حقوق قضائی پس از اخذ لیسانس از دانشگاه تهران می‌توانند بخارجه عزیمت نمایند.
تبصره – برای تحصیل در رشته‌های مختلفه حقوق کسانی که از ارز تحصیلی استفاده خواهند کرد که تحصیلات آنها بمنظور اخذ درجات لیسانس یا دکترای دولتی باشد .

ذ – تبصره 2 از ماده 1 آیین‌نامه مصوب شهریور 1329 راجع باستفاده دانشجویان از ارز تحصیلی بشرح زیر اصلاح میشود :
باطبائی [به اتباعی] که در یکی از کشورهای خارجه برای اخذ درجه تخصص در پزشکی طبق مقررات مربوطه آن کشور مشغول تحصیل یا کارورزی باشند برای مدتیکه طبق تصدیق دانشگاه مربوطه و ادارات سرپرستی توقف آنان در خارج لازم است ارز داده میشود و در هر صورت مدت استفاده از ارز تحصیلی برای رشته تخصصی منوط برشته مربوط و کشور محل تحصیل می‌باشد ولی بهر حال این مدت نباید از پنج سال تجاوز کند .
برای اخذ درجه دکتری (پس از پایان تحصیلات عالیه) در رشته های حقوق و تاریخ و جغرافیا و نظائر آن سه الی چهار سال و در رشته های علوم و مهندسی حداکثر پنج سال ارز داده خواهد شد .
مشروط براینکه سعی و جدیت دانشجو از طرف دانشگاه و سرپرستی تایید شده باشد . این امر شامل کلیه دانشجویان اعم از فارغ التحصیلان دانشگاههای ایران و خارجه می‌باشد .
در کشور فرانسه مقصود از دکترای رشته های حقوق و تاریخ و جغرافیا دکترای دولتی است .

ح – راجع به ماده 6 تصویب‌نامه مهرماه 1329 تغییر زیر تصویب شد :
محصلین میتوانند برای هر سه سال تحصیلی یک سال عقب افتادگی تحصیلی داشته باشند بعبارت دیگر محصل بهیچ عنوان نمیتواند در سومین سالی که در همان کلاس تحصیل میکرده از ارز تحصیلی استفاده نمایند .
عقب افتادگی بواسطه تغییر رشته تحصیلی کشور محل تحصیل نیز مشمول همین قسمت خواهد بود .

تبصره 1- در مورد دانشجویانی که در سال جاری در امتحان زبان جهت عزیمت به خارجه شرکت نموده اند حداقل معدل امتحان نهائی دوره متوسطه و معدل نمرات انظباط و معدل کتبی و شفاهی نمره فارسی و همچنین معدل امتحان زبان استثنائا نیم نمره کمتر از حداقل مذکور در موارد مذکور در این آیین‌نامه خواهد بود .

تبصره 2- در مورد دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشور امریکا را دارند و در شهریور ماه 32 در امتحان زبان در وزارت فرهنگ شرکت کرده اند چنانچه در امتحاناتی که در اداره همکاری فنی آمریکا بعمل میآید پذیرفته شوند از طرف وزارت فرهنگ نیز با عزیمت آنان موافقت بعمل خواهد آمد.