تصویبنامه راجع به انعقاد قرارداد با کارخانجات فرانسوی جهت تهیه و خرید کارخانجات مولد برق حرارتی و هیدرولیک و لوازم توزیع و تقسیم شبکه‌های نیروی برق تهران و شهرستانها

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۹/۰۳

710/31630 – 1332/09/03


هیئت وزیران در جلسه مورخ 2 / 9 / 32 تصویب نمودند:

1) به استناد بند سوم از ماده ششم قانون برنامه و بمنظور تحصیل اعتبار از کارخانجات سازنده فرانسوی برای تهیه و خرید کارخانجات مولد برق حرارتی و ئیدرولیک و لوازم توزیع و تقسیم شبکه های نیروی برق تهران و شهرستانها و ماشینهای راهسازی و اسفالت کاری و نهرکنی و کارخانجات ریسندگی و بافندگی و وسایل توسعه و بهبود بنادر و ادوات و ماشینهای مربوط به بهره برداری معادن و غیره سازمان برنامه مجاز است قراردادهائی تا میزان پنج میلیارد فرانک فرانسه با کارخانجات فرانسوی سازنده لوازم و ماشین‌آلات فوق‌الذکر منعقد نماید .

2) استفاده از این اعتبار بر طبق این آیین‌نامه‌های مصوب سازمان برنامه خواهد بود و بهای کارخانجات و ماشینها و لوازم مورد احتیاج که از این طریق از کشور فرانسه خریداری خواهد شد نبایستی از قیمت عادلانه بین‌المللی در تاریخ عقد هر یک از قراردادهای خرید تجاوز نماید و سازمان برنامه اقدامات لازم بمنظور مقایسه قیمتهای پیشنهادی و تعیین عادلانه بودن انها بعمل خواهد آورد و در صورت احتیاج و بمنظور حصول اطمینان بیشتر گواهی رسمی وزارت بازرگانی فرانسه و اطاقهای بازرگانی آن کشور را که امضای انها بتصدیق کنسولگری‌های دولت شاهنشاهی در فرانسه رسیده باشد تحصیل خواهد نمود .

تبصره- کارخانجات سازنده فرانسوی مجاز نخواهند بود بیش از میزان یک الی دو درصد حق نمایندگی بموسسات ایرانی که نمایندگان مقیم آنان در ایران هستند بپردازند و پرداخت اینگونه مبالغ از طرف کارخانجات سازنده بنمایندگان مزبور بایستی با اطلاع سازمان برنامه باشد. با این ترتیب قیمت فروش محصول کارخانجات سازنده فرانسوی قیمت خالص فروش باضافه یک الی حداکثر دو درصد خواهد بود.

3) استفاده از این اعتبار در هر یک از اقلام و انواع محدود بمیزان اعتباری خواهد بود که بموجب قانون برنامه هفت ساله مصوب 26 بهمن 27 به تصویب مجلس شورای ملی رسیده و در مورد احتساب بهای ارز نرخ رسمی یعنی 50 / 32 ریال برای هر دلار ملاک خواهد بود .

4) وزارت راه و بنگاههای تابعه – وزارت کشاورزی و بنگاههای تابعه – بنگاه مستقل برق تهران میتوانند تا حدودیکه شورایعالی سازمان برنامه‌ریزی برای هر یک تصویب نماید از تسهیلات اعتبار موضوع این تصویبنامه از طریق سازمان برنامه استفاده نمایند .

5) سازمان برنامه برای امضائ قراردادهای خرید احتیاجات و کسب اعتبار با کارخانجات فرانسوی از طریق دولت نمایندگی خواهد داشت .

تبصره- مدل قراردادها باید قبل از امضاء به تصویب هیئت دولت برسد .

6) چنانچه پیشنهاداتی نظیر پیشنهاد کارخانجات سازنده فرانسوی از سایر کشورها منجمله بلژیک و ژاپن و سوئیس و غیره در خصوص اعطای اعتبار بمنظور خرید وسائل و احتیاجات صنعتی و کشاورزی و غیره برسد سازمان برنامه اختیار خواهد داشت بنمایندگی از طرف دولت و با رعایت مفاد این تصویبنامه با پیشنهاد دهندگان وارد مذاکره شده و قرارداد های مربوطه را تهیه و پس از تصویب هیئت دولت بموقع اجرا گذارد .

تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است.