آیین‌نامه امور مالی بنگاه عمرانی کشور (موضوع ماده 35 لایحه قانونی)

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۹/۱۸

744/26200 – 1332/09/18


هیئت وزیران درجلسه مورخ ۱۳۳۲/۹/۱۶ بنا بر پیشنهاد وزارتین کشور و دارائی آیین‌نامه امور مالی بنگاه عمرانی کشور را که بموجب ماده 35 قانون عمرانی کشور تهیه و تنظیم شده تصویب نموده و برای اجراء به وزارتخانه های کشور- دارائی ابلاغ مینماید:


فصل اول – سازمان

ماده 1)- اداره امورمالی بنگاه عمرانی تشکیل میشود از یک نفر رئیس و یک نفر معاون و دارای دوائر زیر خواهد بود:
الف – دائره دفتر و بایگانی
ب- دائره درآمد
ج – دائره هزینه
د – دائره کارپردازی
هـ – دائره بودجه
و- دائره محاسبه شورای شهرستانها
برای دوایر فوق بتعداد لازم بنابر تصویب هیئت مدیره کارمند از بین کارمندان رسمی دولت تعیین خواهد شد.


فصل دوم – وظایف

ماده 2)- رئیس اداره امور مالی ذیحساب بنگاه و مسئول امور مالی و هریک از صاحب جمعان نیز بموجب مقررات با ذیحساب مسئولیت مشترک خواهد داشت.


ماده 3)- ذیحساب بنگاه حساب وجوهی را که از محل اعتبار بودجه‌های دولتی دریافت میدارد بترتیبی که در قوانین و مقررات مالی مقرر است بدیوان محاسبات تسلیم خواهد کرد و درمقابل اداره رسیدگی و تمرکز حسابها و دیوان محاسبات مسئولیت دارد.


ماده 4)- کلیه مقررات و مصوبات مالی در مورد اعتباراتی که از بودجه کشور عاید شده لازم الاجرا است و ذیحساب مأمور اجرای تصمیمات هیئت مدیره است اعتباراتی که غیر از بودجه کشور واز سایر منابع مندرجه در مواد 10 و 11 لایحه قانونی که عاید بنگاه میشود مصرف آن با رعایت و صرفه و صلاح طبق مقررات اصول بازرگانی با تصویب هیئت مدیره است.


ماده 5)- در مورد وجوهی که از سایر منابع بموجب مواد 10 -11 و سایر مواد لایحه قانونی عاید بنگاه میشود اداره امور مالی موظف است محاسبه درآمد و هزینه آن را روی فرم هائی که در حسابداریهای دولتی مقرر است تنظیم و درآخر هرماه به مدیر تسلیم نماید درباره این قبیل حسابها هیئت مدیره و بازرسان قانونی بنگاه محاسبه درآمد وهزینه سایر منابع را رسیدگی و در صورت تطبیق با مقررات تصدیق و صحت محاسبه را به ذیحساب ابلاغ خواهند کرد.


ماده 6)- ذیحساب بنگاه با تشخیص هیئت مدیره میتواند در هریک از بانکهای دولتی و مجاز حساب جاری باز کند مگر آنچه را که در قانون ازدیاد سهم کشاورزان و قانون عمران تصریح شده که ببانک کشاورزی سپرده میشود.


ماده 7)- استفاده از حساب بانکها با سه امضاء – مدیرعامل – ذیحساب و رئیس دایره هزینه خواهد بود.


ماده 8)- کلیه وجوهی که بموجب لایحه قانونی به بنگاه عمرانی کشور تعلق میگیرد باید در مرکز بحساب بنگاه در بانکها تمرکز داشته باشد و در باره هزینه هائی که باید درخارج از مرکز انجام شود پس از صدور درخواست واجازه هیئت مدیره از طرف اداره امور مالی حواله خواهد شد.


ماده 9)- هریک ازصاحب جمعان اعم از بخشداران یا فرمانداران یا مأمورین مخصوص که وجوهی را طبق ماده 8 دریافت میدارند باید صورتحساب وجوهی که دریافت کرده اند اعم از دریافتی و پرداختی و تعیین موجودی را درآخر هرماه به اداره امورمالی گزارش دهند ولی اسناد هزینه مثبته برای واریز وجوه دریافتی را بعد از انجام کارها بضمیمه صورت حساب نهائی باید بمرکز بفرستند و موجودی حساب را بوسیله بانک مرکز انتقال دهند.


ماده 10)- تفکیک اسناد هزینه که درشهرستانها انجام میشود واحتساب آن بپای اعتبارات مخصوصی بهر یک از اقلام هزینه بعهده امور مالی در مرکز است.


ماده 11)- هزینه سفر و فوق العاده روزانه و سایر مزایای کارمندان از قبیل فوق العاده اعاشه خارج از مرکز و بدی آب وهوا وغیره تابع مقررات سایر دوایر دولتی است مگر در موارد استثنائی که بتشخیص هیئت مدیره تا میزان دو برابر آنچه درآیین‌نامه مزایا در مورد فوق العاده روزانه مقرر است قابل پرداخت خواهد بود و نیز هیئت مدیره میتواند درصورت اقتضاء تا معادل یک ماه حقوق درسال بکارمندان پاداش بدهد و پرداخت اضافه کار تابع مقررات عمومی وزارتخانه ها است.


ماده 12)- مادام که تأسیسات و دوایرو کارمندان واعتبارات بودجه پرسنلی اداره املاک مزروعی از وزارت دارائی منتزع شده حقوق و سایر هزینه های این قبیل کارمندان کماکان از طرف وزارت دارائی درخواست و بوسیله خزانه‌داریکل و ادارات شهرستانها پرداخت شده و حساب آن نیز بعهده اداره املاک مزروعی وزارت دارائی است.
بدیهی است صورت میزان وصولی بابت مالیات املاک مزروعی و تحویلی ببانک مرتبا در آخر هر ماه ازطرف وزارت دارائی به بنگاه فرستاده خواهد شد.


ماده 13)- طبق ماده 9 آیین‌نامه وظایف هیئت مدیره ذیحساب مکلف است محاسبه سالیانه خود را تا اول خرداد سال بعد به هیئت مدیره تسلیم نماید تا هیئت مدیره در ظرف 15 روز رسیدگی و تأئید و برای تصویب بوزارت کشور ارسال دارد ترازنامه و وضع مالی بنگاه تا پانزده روز قبل از اول خرداد در اختیار بازرسان گذارده میشود و بازرسان یک هفته قبل از موعد تسلیم ترازنامه و محاسبه سالیانه به هیئت مدیره باید نظر خود را ضمیمه تراز نامه نمایند.


ماده 14)
در مورد صرف اعتبارات که از سایر منابع عاید بنگاه میشود و بموجب ماده 4 مطابق اصول بازرگانی بمصرف میرسد مسئولیت ذیحساب در مقابل بنگاه از لحاظ اصناف و تعقیب تابع مقررات اداری و قضائی است.


ماده 15) – هریک از شوراها موظف است دربهار هرسال میزان کشت و برآوردی محصول هر قریه را تهیه و دردونسخه آن را به بخشدار بدهد و هر یک از بخشداران بمحض وصول صورت مذکور یک نسخه آن را با مشخصات کامل به اداره امور مالی میفرستد و در دایره آمار و محاسبه شورا تا برای هر یک از شوراهای ده یک فیش مخصوص ترتیب داده میشود و شورای ده هرمبلغ که بابت سهم کشاورزان از مالکین وصول مینماید پس از وضع سهم زارعین آن مبلغ که متعلق به عمران ده است بوسیله بخشدار مربوط به اداره امور مالی بنگاه صورت میدهد بترتیبی که تا آخر خرمن و برداشت محصول دایره آمار محاسبه شوراها صورت جامعی از ….. هر یک از شوراها در اختیار داشته باشد.


ماده 16)- دایره آمار محاسبه شوراها دارای دفاتر مخصوص است که فیش های مندرج درماده 15 را در دفاتر ثبت مینماید دفتر مذکور شامل جزء جمع سپرده و میزان وصولی هر سال خواهد بود.