آیین‌نامه هم آهنگ نمودن تعلیمات کشاورزی و دامپروری با احتیاجات کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۳۳/۰۹/۲۸

23105/1143 – ۱۳۳۳/۹/۲۸


برای هم آهنگ نمودن تعلیمات کشاورزی و دامپزشکی با احتیاجات کشور بموجب پیشنهاد شماره 13694-3/9/33 وزارت کشاورزی و موافقت شماره ………….. دانشگاه تهران هیئت وزیران در جلسه ………… مورخ ۱۳۳۳/۹/۲۴ مواد زیر را تصویب نمودند:


ماده اول – در هر یک از دو دانشکده کشاورزی و دامپزشکی هیئتی بنام هیئت همکاری بشرح زیر تشکیل میگردد:

الف – دانشکده کشاورزی
وزیر با معاون وزارت کشاورزی
وزیر با معاون وزارت فرهنگ
رئیس دانشکده کشاورزی
سه نفر از استادان دانشکده کشاورزی بانتخاب شورای دانشکده .
سه نفر نماینده از طرف وزارت کشاورزی

ب – دانشکده دامپزشکی
وزیر با معاون وزارت کشاورزی
وزیر با معاون وزارت بهداری
رئیس دانشکده دامپزشکی
دو نفر از استادان دانشکده دامپزشکی بانتخاب شورای دانشکده
دو نفر نماینده از طرف وزارت کشاورزیچ
رئیس اداره امور دواب ارتش

تبصره یک – رئیس هر هیئت باکثریت آراء برای مدت یکسال از میان اعضاء هیئت ها انتخاب خواهد شد.

تبصره دو – رئیس هر هیئت موظف است در مواقع ضروری برای موضوع هائی که در دستور است متخصص و استاد مربوط را برای کسب نظر از وزارت کشاورزی و دانشکده دعوت نماید و نیز میتواند از اطلاعات کارشناسان داخلی و خارجی استفاده نماید:


ماده دوم – وظائف هیئت های همکاری عبارتست از :

الف – تجدید نظر در برنامه های تعلیم و تدریس و عملیات دانشکده های کشاورزی و دامپزشکی با توجه به نیازمندیهای کشور و تهیه طرح‌های لازم که تعلیمات فعلی را بصورتی در آورد تا برای کشور از هر حیث مفیدتر و عملیتر باشد.

ب – بررسی و تنظیم برنامه های لازم مطالعاتی و تعلیماتی برای موضوع هائیکه وزارت کشاورزی تقاضا میکند و برآورد اعتبار لازم و رسیدگی و نظارت در اجرای این برنامه ها را از محل بودجه دانشکده ها نتوان تأمین کرد وزارت کشاورزی کسری را در بودجه خود باضمن سایر کمکهای مالی که بوزارت کشاورزی میشود منظور خواهد نمود .

تبصره– برای نظارت بر اجرای برنامه یا از نظر فنی و مالی هیئت یک کمیسیون سه نفری از اعضاء خود تعیین و مامور انجام این وظائف مینماید که ضمن رسیدگی و نظارت فنی و مالی با رئیس دنشکده در اجرای برنامه هیات همکاری نماید.

ج – تعیین تعداد دانشجوهائی که در شروع هر سال تحصیلی یابد در دانشکده های فوق الذکر پذیرفته شوند با در نظر گرفتن نیازمند بهای کشور و با توجه باعتبار دانشکده ها.

د – اظهار نظر درباره لزوم تاسیس دوره های تخصصی و تکمیلی که وزارت کشاورزی برای موضوعهای مورد نیاز در نظر میگیرد و تهیه برنامه و اساسنامه دوره های مزبور.

هـ – تعیین محل و نوع کار آموزی دانشجویان کشاورزی و دامپزشکی در داخله ایران و خارجه بر حسب تقاضای وزارت کشاورزی.

و – مطالعه و پیشنهاد اعزام کارمند فنی و آموزشی از بین کارمندان دو دانشکده به خارجه برای تکمیل مطالعات .

ز – وظائف دیگری که در این تصویبنامه منظور شده و اجرای آنرا هیئت همکاری برای پیشرفت امور دانشکده مربوطه لازم بداند پس از موافقت وزیر کشاوزی و رئیس دانشگاه و تصویب شورای دانشگاه بموقع اجراء گذارده خواهد شد.

تبصره- هیئت های همکاری درباره لزوم دعوت متخصصین خارجی برای تکمیل تعلیمات علمی و عملی نیز اظهار نظر کرده و مراتب را برای تصویب شورای دانشگاه پیشنهاد مینماید. تطبیق برنامه و انتخاب معلم برای پستهای بلامتصدی حداکثر تا 6 ماه پس از صدور تصویبنامه باید تعیین شود.


ماده چهارم – روسای هیئت ها موظفند در موارد فوری و با لااقل سالی دوبار گزارش جامعی از فعالیتهای هیئت همکاری و وضعیت دانشکده مربوط و پیشرفت برنامه ها در سه نسخه تهیه نمایند و یک نسخه آن را بعنوان وزارت کشاورزی و یک نسخه بعنوان رئیس دانشگاه و یک نسخه برای دانشکده مربوطه ارسال دارند .


ماده پنجم – دانشکده های کشاورزی و دامپزشکی موظفند نتیجه تحقیقات و بررسیها و همچنین اصول صحیح کشاورزی و دامپروری را بطوری که قابل استفاده عموم کشاورزان باشد مرتباً تدوین و در اختیار سازمان ترویج وزارت کشاورزی بگذارند.


ماده ششم – وزارت کشاورزی ههه ساله باید اعتبارات اضافی که از طرف هیئت های همکاری دانشکده بمنظور تکمیل این دو دانشکده و تاسیس دوره تخصصی پیشنهاد میشود و برای اجرای این تصویبنامه لازمست با در بودجه خود و با ضمن سایر کمکهای مالی که بوزارت کشاورزی میشود منظور و بتدریج در اختیار دانشکده ها بگذارد.


ماده هفتم – هر یک از هیئت ها آیین‌نامه مربوط بطرز کارو انجام وظیفه خود را تهیه و پس از تصویب وزیر کشاورزی و رئیس دانشگاه بموقع اجراء خواهند گذارد.


ماده هشتم – در صورتی که جریان امور فنی و تعلیم و تربیت دانشکده ها مطابق مطلوب نباشد و تذکرات هیئت های همکاری برای اصلاح آن مفید و موثر واقع نشود موضوع باحضور وزیر معاون وزارت کشاورزی در شورای دانشگاه مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد و همچنین کلیه مصوبات هیئت ها پس از تصویب شورای دانشگاه بموقع اجراء گذارده میشود و در جلسات شورای دانشگاه که مصوبات مزبور مطرح است وزیر یا معاون وزارت کشاورزی باید دعوت شود.