آیین‌نامه شرایط تعیین و اعزام هیئتهای سرپرستی و پزشکی همراه حجاج

تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۰۲/۳۱

257/2720 – 1334/02/31


نظر به اینکه امور مربوط به حجاج باید تحت شرایط و قواعد معینی انجام گردد که هیئتهای مربوطه بتوانند بنحو آبرومندی با حفظ حیثیت ایران و ایرانی در مقابل بیگانگان وسایل آسایش و رفاه و بهداشت حجاج را تهیه نمایند، از لحاظ تعیین وظایف کمیسیون دائمی حج و اعزام هیئتهای سرپرستی و پزشکی هیئت وزیران در جلسه مورخه ۱۳۳۴/۲/۳۰ بنا بر پیشنهاد شماره 540 /الف5142 -13 /2 /34 وزارت امور خارجه تصویب نمودند که هیئتهای سرپرستی و پزشکی همه ساله بشرح زیر تعیین و اعزام گردند:


1- در صورتی که وزیر مختار شاهنشاهی در محل ماموریت خود در کشور عربی سعودی باشد با موافقت دولت امارت حاج به ایشان واگذار می شود و در غیر این صورت دولت میتواند یکی از شخصیتهائی که مقام نخست وزیری یا وزارت یا سفیر کبیری یا وزیر مختاری یا استانداری یا معاونت وزارتخانه را حائز شده باشد برای این سمت انتخاب نماید.

2- همه ساله به تناسب تعداد حجاج عده لازم از کارمندان عربی دان وزارت امور خارجه که نسبت به اوضاع و احوال کشورهای عربی اطلاعاتی داشته باشند با یک نفر ناظر مالی به انتخاب کمسیون دائمی حج جزو هیئت سرپرستی اعزام خواهند شد و این عده تحت نظر کارمند بصیری از وزارت امور خارجه که مقام سرپرستی حجاج یا معاونت امیر الحاج را داشته باشد انجام وظیفه خواهند نمود.

تبصره- انتخاب این اعضاء و تعیین آنها بتناسب احتیاج با نظر کمیسیون دائمی حج خواهد بود.

3- کمیسیون دائمی حج میتواند حداکثر دو نفر از خدمتگذاران جزء وزارت امور خارجه را که آشنائی به مراسم پذیرائی دارند تعیین و در اختیار هیئت سرپرستی بگذارد.

4- وزارت بهداری همه ساله با موافقت کمیسیون دائمی حج یک هیئت پزشکی بتناسب تعداد حجاج و احتیاجات آنان بمنظور تامین بهداشت حجاج و تعیین و به کمسیون دائمی حج معرفی خواهند نمود.

تبصره 1- ارجح است که هیئت پزشکی را از افرادی تعیین نمایند که قبلا مشرف به حج شده و از اوضاع و احوال حجاز اطلاعات کافی داشته باشند.

تبصره 2- کمیسیون دائمی حج موظف است همه ساله قبل از شروع ایام حج تعداد حجاج را به وزارت بهداری اطلاع دهند.

5- همه ساله هیئتی مرکب از یک نفر کارمند عربی دان و یک پزشک و یک پزشکیار یا پرستار با داروهای لازم با نخستین هواپیمای حامل حجاج به جده اعزام خواهند شد و این عده با اولین هواپیما از جده مراجعت خواهند نمود.

6- تمام اعضای هیئتهای سرپرستی و پزشکی باید تا اول ذیحجه وارد حجاز شده باشند و افراد هیئت باید بترتیب تاریخ حرکت به حجاز متدرجا خاک حجاز را ترک نمایند.

7- هیئههای سرپرستی و پزشکی موظفند مطابق دستورات کمیسیون دائمی حج عمل نموده تمام امور مربوط به حجاج را تحت نظر گرفته و همه گونه مراقبت در رفاه و آسایش آنان بنمایند و هر یک از مامورین اعزامی که طبق تشخیص کمیسیون دائمی حج ظایف محوله را بنحو مطلوب انجام نداده باشد طبق مقررات مورد تعقیب قرار خواهد گرفت.

تبصره 1- سفارت شاهنشاهی ایران در جده و رئیس هیئت اعزامی موظفند پس از پایان حج راجع به طرز کار و رفتار اعضاء دو هیئت نظر خود را به کمیسیون دائمی حج گزارش دهند.

تبصره 2- وزارت امور خارجه و وزارت کشور و وزارت بهداری مامور اجرای مواد این آیین‌نامه میباشند.