قانون مربوط به مقررات تحصیلی و استخدامی بهداران [۱۳۳۴]

تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۰۴/۱۸

مصوب ۱۳۳۴/۳/۱۳


ماده 1 – کسانی که تا این تاریخ بآموزشگاه‌های عالی بهداری وارد شده‌اند متعهد خواهند شد که پس از فراغ از تحصیل مدت 12 سال در دهستانها‌ و بخش هائی که وزارت بهداری معین خواهد کرد بخدمت بپردازند این مدت در مورد بهدارانی که بر طبق ماده 2 این قانون به گذرانیدن دوره دانشکده ‌پزشکی موفق شوند در صورتی که با گواهینامه دوره دوم متوسطه بآموزشگاه پذیرفته شده باشند به شش سال و هر گاه با گواهینامه دوره اول وارد‌ آموزشگاه شده باشند به هشت سال تقلیل مییابد بهدارانی که قبل از شش سال خدمت بدانشکده پزشکی وارد شده باشند موظفند پس از فراغ از‌ تحصیل در دانشکده پزشکی کسری شش سال یا هشت سال خدمت مذکور مورد تعهد خود را در بخشها و دهستانهائی که وزارت بهداری معین می‌کند‌ انجام دهند.


ماده 2 – وزارت بهداری میتواند بهداران را با رعایت شرایط زیر:
الف – از بهدارانی که دارای گواهی نامه شش‌ ساله دبیرستان باشند حداقل سه سال تمام خدمت بهداری در بخشها و دهستانها.
ب – از بهدارانی که دارای گواهی نامه 5‌ ساله دبیرستان باشند با حداقل چهار سال تمام خدمت بهداری در بخشها و دهستانها.
ج – از بهدارانی که دارای گواهینامه دوره اول دبیرستان باشند با حداقل شش سال تمام خدمت بهداری در بخشها و دهستانها برای تکمیل‌ تحصیلات به دانشکده‌ های پزشکی معرفی کند. دانشکده‌ های پزشکی این قبیل بهداران را به سال چهارم دانشکده خواهند پذیرفت.

تبصره 1 – تعداد بهدارانی که طبق شق اول این ماده بدانشکده‌ های پزشکی معرفی خواهند شد تا پایان سال تحصیلی 1334 – 1335 هر سال‌ معادل نصف فارغ‌ التحصیل های آموزشگاه‌های عالی بهداری در همان سال میباشد و از سال 1335 – 1336 ببعد با توافق دانشکده پزشکی بر تعداد آنها‌ افزوده خواهد شد.

تبصره 2 – در معرفی بهداران به دانشکده‌ ها کسانی که دارای شرایط زیر باشند حق تقدم خواهند داشت:
1 – سابقه خدمت زیادتر.
2 – خدمت زیادتر در نقاط بد آب و هوا.
3 – مجموع نمرات در مدت تحصیلی در آموزشگاه بیشتر باشد.
4 – اخلاق و طرز رفتار و انضباط در مدت خدمت.

تبصره 3 – عده باقی مانده هر سال برای معرفی به دانشکده‌ های پزشکی در سالهای بعد حق تقدم خواهند داشت.


ماده 3 – بدانشجویان آموزشگاههای بهداری در مدت تحصیل در آموزشگاه هر ماه معادل حقوق و کمک‌ پایه دو پزشکیاری و کمک‌ هزینه تحصیل‌ از طرف وزارت بهداری داده خواهد شد و بهداران مشمول ماده 2 در صورتی که بخواهند در دوره تحصیل در دانشکده‌ های پزشکی هم از کمک‌ هزینه‌ تحصیلی مذکور استفاده کنند باید تعهد نمایند که بعد از پایان تحصیل در دانشکده معادل سنواتی که باین ترتیب در دانشکده پزشکی کمک‌ هزینه‌ تحصیلی دریافت میدارند علاوه بر مدتی که قبلاً تعهد داشته‌ اند در دهستانها و بخشهائی که وزارت بهداری معین خواهد کرد انجام وظیفه کنند.

تبصره – مدت تحصیل بهداران در دانشکده‌ های پزشکی (‌در صورتی که از مأخذ آخرین حقوق دریافتی قبل از ورود به دانشکده کسور بازنشستگی‌ بپردازند) از حیث مقررات مربوط به بازنشستگی جزء خدمت آنان محسوب خواهد شد. ‌


ماده 4 – پایه پزشک یکمی بهداران پس از فراغت تحصیل در دانشکده‌ های پزشکی از روی آخرین حقوق پایه پزشک دومی که در موقع ورود به دانشکده داشته‌ اند و یا با احتساب نصف مدت خدمت پزشک دومی (‌بنفع فارغ‌ التحصیل) تعیین خواهد شد.

تبصره – دانشنامه دکتری و اجازه‌ نامه طبابت آنان که صادر و به وزارت بهداری تسلیم خواهد شد پس از پایان خدمت مورد تعهد در وزارت بهداری‌ به آنها داده شود.


ماده 5 – فارغ‌ التحصیل آموزشگاههای عالی بهداری که پس از فراغت تحصیل از انجام تعهد خدمتی که میبایست بموجب این قانون انجام دهند‌ خودداری کنند و یا آنکه بر حسب تشخیص دادگاه اداری سوء رفتار آنان ثابت شود علاوه بر آنکه دو برابر تمام کمک‌ هزینه‌ هائی که در مدت تحصیل‌ دریافت کرده‌ اند از آنها مسترد خواهد شد از اشتغال بهر گونه فن پزشکی در کشور نیز ممنوع خواهند بود.

تبصره – هرگاه دانشجویان در اثناء تحصیل در آموزشگاه بهداری ترک تحصیل نمایند دو برابر کمک‌ هزینه‌ هائی که در مدت تحصیل دریافت کرده‌ اند‌ از آنها مسترد خواهد شد مگر آنکه ترک تحصیل بعلت بیماری باشد که مانع از ادامه تحصیل بوده و مورد گواهی آموزشگاه واقع شده باشد.


ماده 6 – بهداران پس از انجام خدمت مورد تعهد خود در دهستانها و بخشهائی که وزارت بهداری تعیین میکند بهیچوجه حق اشتغال بامور‌ پزشکی نخواهند داشت مگر در بخشها و دهستانها.


ماده 7 – وزارت بهداری در بودجه خود هر سال اعتبار کافی برای اعطای کمک‌ هزینه تحصیلی به دانشجویان آموزشگاههای بهداری منظور خواهد‌ کرد.


ماده 8 – در صورتی که وجود داوطلب برای آموزشگاههای بهداری بیش از حدود احتیاج و یا گنجایش و وسایل آموزشگاه باشد پذیرفتن داوطلب‌ بطریق مسابقه بعمل خواهد آمد.


ماده 9 – کسانی که از تاریخ تصویب این قانون وارد آموزشگاههای عالی بهداری می‌ شوند لااقل باید دارای گواهی نامه پنج‌ ساله متوسطه باشند و پس‌ از تعهد هفت سال خدمت بهداری در دهستانها و بخشهائی که وزارت بهداری معین خواهد کرد و انجام آن خدمت در سال چهارم دانشکده‌ های پزشکی‌ پذیرفته خواهند شد. ‌


ماده 10 – از تاریخ تصویب این قانون کلیه قوانین و مقرراتی که با مواد این قانون مغایرت داشته باشد لغو و بلااثر است.


ماده 11 – وزارت بهداری و فرهنگ مأمور اجرای این قانون خواهند بود.


چون بموجب قانون تمدید مدت الغاء کلیه لوایح مصوب آقای دکتر مصدق ناشیه از اختیارات لوایحی که ظرف مدت معینه در قانون به تصویب‌ کمیسیونهای مشترک برسد تا تصویب نهائی مجلسین قابل اجرا خواهد بود، بنابراین لایحه قانونی مربوط بمقررات تحصیلی و استخدامی بهداران که‌ در تاریخ سیزدهم خرداد ماه یکهزار و سیصد و سی و چهار به تصویب کمیسیونهای مشترک مجلسین رسیده موقتاً قابل اجرا میباشد.

رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت
رئیس مجلس سنا – سید حسن تقی‌ زاده