قانون استخدام پرستاران [۱۳۳۴]

تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۰۴/۰۳

[به موجب ‌قانون راجع به اجازه استخدام پرستار و ماما و کارمند فنی برای وزارت بهداری، مصوب ۱۳۳۸ لغو شده است.]

مصوب ۱۳۳۴/۳/۱۳


ماده 1 – فارغ‌ التحصیل های آموزشگاههای پرستاری که لااقل با داشتن گواهینامه پنج ساله متوسطه وارد آموزشگاه شده یا بشوند و دوره تحصیل ‌آموزشگاه سه ‌ساله را طی کرده باشند بعنوان پرستار یکم با پایه پنج پزشکیاری استخدام میشوند و در صورتی که لااقل با داشتن گواهینامه سه‌ ساله‌ متوسطه وارد آموزشگاه شده یا بشوند و دوره تحصیلی آموزشگاه سه ‌ساله را طی نموده باشند بعنوان پرستار دوم با پایه چهار پزشکیاری استخدام‌ خواهند شد.

تبصره 1 – مشمولین این ماده که روزی دو ساعت اضافه بر ساعات مقرر خدمت مینمایند در مقابل یک چهارم حقوق و کمک قانونی آنها بعنوان ‌فوق ‌العاده پرداخت خواهد شد.

تبصره 2 – چنانچه مشمولین این ماده در طی سنوات خدمت موافق آئین ‌نامه مخصوصی که به تصویب وزارت بهداری و دانشکده پزشکی توأماً‌ میرسد بمقام نظامت فنی بیمارستان و یا نظامت فنی بخش یا تصدی اطاق عمل یا پرستاری یکی از قسمتهای تخصصی نائل شوند و یا خدمات ‌پرستاری شبانه انجام دهند از یک چهارم تا یک سیم حقوق بعنوان فوق ‌العاده فنی بر حسب اهمیت شغل مرجوع به آنها پرداخت خواهد شد.


ماده 2 – فارغ‌ التحصیل های آموزشگاههای پرستاری (‌پزشکیاری سابق) که شرط ورود آنها به آموزشگاه‌ ها لااقل داشتن گواهینامه دوره اول متوسطه ‌است در صورتی که دوره تحصیلی آنها دو سال باشد با رتبه 3 پزشکیاری و در صورتی که دوره تحصیلی آنها یکسال باشد با رتبه 2 پزشکیاری بعنوان پرستار سوم استخدام میشوند.

تبصره 1 – مدت توقف 3 دسته پرستاران مذکور در ماده اول و دوم اینقانون تا پایه شش دو سال و از پایه ششم تا نهم 3 سال خواهد بود و‌ مقرری پایه هفت پزشکیاری ببالا عبارتست از مقرری پایه مادون باضافه یک ششم بدون کسر.

تبصره 2 – کسانی که تا کنون دارای رتبه پزشکیاری شده‌ اند در صورت داشتن گواهینامه دوره اول متوسطه میتوانند تا پایه 9 پزشکیاری ارتقاء یابند‌ و مدت توقف آنان در هر یک از پایه‌ های پزشکیاری 3 سال خواهد بود.


ماده 3 – کمک ‌پرستاران و مأمورین فنی بهداشتی و درمانی که دارای گواهینامه شش‌ ساله ابتدائی باشند و لااقل 4 سال سابقه خدمت فنی داشته ‌باشند با گذراندن یک دوره تکمیلی که از طرف وزارت بهداری سالی یکمرتبه مرتباً تأسیس میشود و مدت تحصیلی آن کمتر از شش ماه نباشد بعنوان مأمور فنی بپایه یک پزشکیاری نائل میشوند و در صورتی که حقوق و کمک دریافتی آنان از حقوق و کمک پایه یک پزشکیاری تجاوز نماید ‌تفاوت را کماکان دریافت خواهند داشت تا بتدریج در نتیجه ترفیع به آن میزان حقوق برسد ضمناً مادام که باخذ گواهینامه دوره اول متوسطه نائل ‌نشوند ترفیع آنان بپایه شش پزشکیاری محدود خواهد بود.


ماده 4 – پایه پزشکیاری کسانی که لااقل ده سال سابقه خدمت اداری دارند و فاقد مدارک علمی در فنون پزشکی باشند به شرط داشتن تصدیق دوره‌ اول متوسطه مطابق آخرین حقوق پایه پزشکیاری که دارند با پیشنهاد اداره مربوطه و تصویب وزیر بهداری یا رئیس دانشگاه در قسمت مربوط قابل ‌تبدیل به پایه اداری خواهد بود.


ماده 5 – پرستار یکم‌ هائی که دوره تکمیلی از قبیل مامائی – خدمات بهداشتی – خدمات اجتماعی را در ایران و یا در خارجه طی نموده و باخذ ‌گواهینامه مربوط که مورد تصدیق شورای عالی فرهنگ باشد نائل شده‌ اند از مزایای مالی حق لیسانس استفاده خواهند کرد.


ماده 6 – قوانین و مقرراتی که مخالف این قانون باشد ملغی و وزارت بهداری و فرهنگ و دارائی مأمور اجرای این قانون میباشند.


چون بموجب قانون تمدید مدت قانون الغاء کلیه لوایح مصوب آقای دکتر مصدق ناشیه از اختیارات لوایحی که ظرف مدت معینه در قانون تقدیم و به تصویب کمیسیونهای مشترک برسد تا تصویب نهائی مجلسین قابل اجرا خواهد بود بنابراین لایحه قانونی راجع باستخدام پرستاران که به تصویب‌ کمیسیونهای مشترک مجلسین رسیده موقتاً قابل اجرا میباشد.

رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت
رئیس مجلس سنا – سید حسن تقی‌ زاده