آیین‌نامه تشکیلات و وظایف کمیته اجرائی پنبه

تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۰۷/۲۴

مصوب ۱۳۳۴/۳/۳۱


فصل اول ـ تشکیلات

ماده 1 ـ کمیته اجرائی پنبه تشکیل می‌شود از نمایندگان وزارت کشاورزی و وزارت اقتصاد ملی و سازمان برنامه (شرکت سهامی توسعه و اصلاح کشت پنبه).


ماده 2 ـ جلسات کمیته اجرائی پنبه با حضور 3 نفر رسمیت خواهد ‌داشت ولی اتخاذ تصمیمات به اکثریت آراء خواهد بود و عضوی که در اقلیت است در هر حال نظر خود را در ذیل صورتجلسه قید و در صورتی که لازم بداند بشورای‌ عالی امور پنبه نیز گزارش خواهد داد.

تبصره ـ در صورتی که یکی از آقایان اعضاء کمیته اجرائی پنبه (که حضورشان در جلسات کمیته اجرائی پنبه الزام‌آور است) بعلت مسافرت یا عذر موجه دیگر نتواند در جلسات رسمی کمیتة اجرائی پنبه حاضر شود بایستی یک نفر نماینده از طرف خود برای ایام غیبت به کمیتة اجرائی پنبه معرفی نماید و این نماینده دارای همان اختیارات عضو اصلی است و مراتب نیز باطلاع شورایعالی امور پنبه خواهد رسید.


ماده 3ـ کمیته اجرائی پنبه می‌ تواند از متخصصین مربوطه بعنوان مشاور استفاده نماید.


ماده 4 ـ کمیته اجرائی پنبه بطور معمول هر هفته یکبار تشکیل جلسه خواهد داد ولی در مواقع لزوم بدعوت هر یک از اعضاء جلسه کمیته تشکیل خواهد شد.


ماده 5 ـ شعبات شرکت سهامی توسعه و اصلاح کشت پنبه و ادارات تابعه وزارت کشاورزی و وزارت اقتصاد ملی و گمرکات صدوری در سرتاسر ایران موظف هستند که مراجعات کمیته اجرائی پنبه را انجام دهند.


ماده 6 ـ کمیته اجرائی پنبه دارای دبیرخانه و بقدر لزوم کارمندان دفتری مالی و فنی خواهد بود که امور مربوط بشورای عالی امور پنبه و کمیته اجرائی پنبه را انجام دهد.


ماده 7 ـ برای تأمین هزینه‌های مربوط به کمیته اجرائی پنبه و شورای‌ عالی امور پنبه کمیته طرح‌های لازم را تهیه و از تصویب شورایعالی امور پنبه میگذارند. مادام که طرح‌های مزبور تهیه و بمعرض اجراء در نیامده و در هر حال تا زمانی که اعتبار هزینه‌های لازم تأمین نشده است و وزارت کشاورزی و شرکت سهامی توسعه و اصلاح کشت پنبه و وزارت اقتصاد ملی حداقل احتیاجات شورایعالی امور پنبه و کمیته اجرائی پنبه را تأمین خواهند کرد.


ماده 8 ـ محل تشکیل جلسه بطور دائم در شرکت سهامی توسعه و اصلاح کشت پنبه خواهد بود.


فصل دوم

ماده 9 ـ وظائف کمیته اجرائی پنبه به قرار زیر است:
 1ـ تهیه طرح آئین‌نامه‌های لازم در حدود وظائفی که بشورای‌ عالی امور پنبه محول است.
 2ـ اجراء مصوبات و آئین‌نامه‌هائی که از تصویب شورای‌ عالی امور پنبه گذشته است.


ماده 10 ـ کمیته اجرائی پنبه بعنوان عامل فعال شورای عالی امور پنبه شناخته می‌شود و بهمین عنوان نماینده شورای عالی مزبور برای دفاع از منافع و حیثیت پنبه ایران می‌باشد و حق دارد که طرح دعوی نموده و طرف دعوا قرارگیرد.


ماده 11 ـ کلیه اوراق و اسناد بهادار لااقل بامضاء دو نفر از 3 نفر عضو کمیتة اجرای پنبه خواهد بود.


ماده 12 ـ اعضاء کمیته اجرائی پنبه از بین خود یک نفر را برای مدت معینی بسمت دبیر کمیته انتخاب خواهند نمود که جز در موارد پیش ‌بینی شده در ماده 11 و سایر مواد بالا مکاتبات لازم و وظائف محوله از طرف کمیتة اجرائی پنبه را انجام دهد.

از طرف وزیر کشاورزی از طرف مدیرعامل سازمان برنامه کفیل وزارت اقتصاد ملی در جلسه ۱۳۳۴/۳/۳۱ به تصویب رسید.