قانون تأسیس بنگاه اصلاح و تهیه بذر چغندر قند [۱۳۳۴]

تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۰۴/۲۵

مصوب ۱۳۳۴/۴/۶


ماده 1 – بمنظور تهیه بذر چغندر قند و اصلاح و ازدیاد و خرید و فروش و صدور آن بنگاهی بنام بنگاه اصلاح و تهیه بذر چغندر قند تحت نظر‌ وزارت کشاورزی تأسیس میشود که طبق اصول بازرگانی عمل میکند. ‌


ماده 2 – تولید و اصلاح بذر چغندر قند و خرید و فروش و صدور آن و همچنین خرید بذر چغندر قند در صورت لزوم از خارجه در انحصار بنگاه‌ مزبور خواهد بود.


ماده 3 – زراعت انواع چغندر اعم از علوفه یا لبوئی و چغندر قند کارخانه به فاصله شش کیلومتر از حد مزارع چغندر قندی که بمنظور تهیه بذر‌ چغندر قند کشت میشود ممنوع است.


ماده 4 – در صورتی که اشخاص یا مؤسسات به خرید یا فروش بذر چغندر قند در داخله مبادرت و یا بذر چغندر قند از خارجه وارد نمایند عین بذر‌ بنفع بنگاه ضبط و معدوم میگردد.


ماده 5 – در مورد اشخاصی که مبادرت به کشت چغندر اعم از علوفه – لبوئی و چغندر قند کارخانه در فاصله مقرر در ماده 3 این قانون نمایند‌ زراعت آنان بوسیله بنگاه معدوم خواهد شد.


ماده 6 – بذرگیری چغندر قند در تمام مناطق کشور بدون اجازه بنگاه ممنوع است و چنانچه محصول برداشت شده باشد عین جنس بنفع بنگاه‌ ضبط خواهد شد.


ماده 7 – هر گاه بغیر از حوزه‌هائی که فعلاً اختصاص به بذرگیری چغندر قند دارد و مشمول ماده سه این قانون هستند بخشهای دیگری نیز به این امر‌ اختصاص داده شود وزارت کشاورزی موظف است یک سال قبل از شروع بکار بوسیله آگهی مراتب را به اطلاع کشاورزان و مالکین آن بخش برساند.


ماده 8 – آئین‌نامه اجرای این قانون با پیشنهاد وزارت کشاورزی و تصویب هیئت وزیران خواهد بود.


ماده 9 – وزارت کشاورزی مأمور اجرای این قانون میباشد.


چون بموجب قانون تمدید مدت قانون الغاء کلیه لوایح مصوب آقای دکتر مصدق ناشیه از اختیارات لوایحی که ظرف مدت معینه در قانون به تصویب‌ کمیسیونهای مشترک برسد تا تصویب نهائی مجلسین قابل اجرا خواهد بود. بنا بر این لایحه قانونی راجع به تأسیس بنگاه اصلاح و تهیه بذر چغندر قند‌ که در تاریخ ششم تیر ماه یکهزار و سیصد و سی و چهار به تصویب کمیسیونهای مشترک مجلسین رسیده موقتاً قابل اجراء میباشد.

رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت
رئیس مجلس سنا – سید حسن تقی‌زاده