آیین‌نامه مربوط به سازمان و حدود وظائف شورای عالی تعاون کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۰۷/۱۱

8431/857 – ۱۳۳۴/۷/۱۱


هیئت وزیران در جلسه مورخه ۱۳۳۴/۷/۱۰ بنابه پیشنهاد شماره 11894 مورخ ۱۳۳۴/۷/۸ وزارت کار به استناد ماده 8 لایحه قانونی شرکتهای تعاونی آیین‌نامه مربوط به سازمان و حدود وظائف شورای عالی تعاون کشور را بشرح زیر تصویب مینماید.


ماده 1) شورایعالی تعاون مرکب از نمایندگان وزارت کار- وزارت کشاورزی- وزارت دارائی- وزارت کشور- بانک کشاورزی- سازمان برنامه تشکیل میگردد.
شورای مزبور دارای دبیرخانه و تشکیلاتی متناسب با وظائفی که عهده دار است خواهد بود.
هر یک از وزارتخانه ها و سازمانهای شرکت کننده باندازه لزوم کارمند و اعتبار و وسائل دیگر را تامین خواهند نمود.


ماده 2) امور دبیرخانه و اداری شورایعالی تعاون بر عهده رئیس اداره شرکتهای تعاونی وزارت کار میباشد. ریاست شوری با وزیر کار یا نماینده وزیر کار است.


ماده 3) جلسات شوری با حضور حداقل چهار نفر رسمیت یافته و تصمیمات شورا با اکثریت نسبی اعضاء حاضر در جلسه قابل اجرا میباشد و در صورت تساوی آراء رای طرفی که رئیس جلسه با آن موافق باشد معتبر خواهد بود.


ماده 4) مذاکرات شوری و تصمیماتی که اتخاذ میشود در دفتر مخصوصی ثبت و به امضای تمام اعضای حاضر خواهد رسید و نتیجه تصمیمات شوری با امضای وزارت کار بوزارتخانه ها و ادارات مربوطه برای اجراء ارسال خواهد گردید.


ماده 5) شوری میتواند از نمایندگان اتحادیه های شرکتهای تعاونی و کارشناسان دعوت نماید که در جلسات شوری شرکت و پیشنهادات و نظریات خود را اظهار نمایند.


ماده 6) وظائف شورایعالی تعاون کشور عبارت است از
 1) اظهار نظر مشورتی در آیین‌نامه های مربوط به اجرای لایحه قانونی شرکتهای تعاونی که باید وزارت کار به تصویب هیئت وزیران برساند.
 2) رسیدگی – تطبیق با مقررات و تصویب اساسنامه شرکتهای تعاونی و ابلاغ آنها بادارات ثبت و ادارات مربوطه وزارت دارائی
3) تهیه و انتشار اساسنامه های نمونه
 4) راهنمائیهای لازم بمنظور اداره و پیشرفت و بهبود وضع شرکتهای تعاونی
5) تنظیم برنامه های کمک مالی بشرکتهای تعاونی
6) تهیه برنامه تاسیس کلاس تربیت کارشناس شرکتهای تعاونی
7) سلب مزایا از شرکتهای تعاونی که برخلاف مقررات و اصول تعاونی عمل نموده و یا برخلاف اساسنامه مصوب شورا اقداماتی کرده باشند و همچنین اعلام به ادارات و مراجع مربوطه برای وصول حق الثبت و مالیات و تعقیب قانونی آنها
 8) رسیدگی به اختلافات مربوط بامور شرکتهای تعاونی
9) تعیین محل مصرف ذخایر احتیاطی شرکتهای تعاونی منحله
 10) تنظیم و تهیه برنامه های تبلیغاتی بمنظور تشویق افراد کشور و آشنا ساختن آنها باصول و مقررات و هدفهای شرکتهای تعاونی
11) ایجاد روابط با سازمانهای بین المللی تعاونی و شرکت در آنها.

تبصره- ثبت اساسنامه شرکتهای تعاونی در دفاتر ثبت شرکتها و همچنین تغییراتی که بعدا در آنها داده میشود موکول به تصویب شورایعالی تعاون کشور میباشد.

نخست وزیر