آیین‌نامه ادارات سرپرستی دانشجویان در خارجه

تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۰۹/۱۳

۱۳۲۳۷ – ۱۳۳۴/۹/۱۳


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۳۴/۸/۲۹ بنابه پیشنهاد وزارت فرهنگ شماره 40487 مورخ 22 /8 /34 آیین‌نامه ادارات سرپرستی دانشجویان در خارجه را بشرح زیر تصویب نمودند.


فصل اول – ادارات سرپرستی و وظائف آنها

ماده 1- وزارت فرهنگ در نقاطی از کشورهای خارجه که دانشجویان ایرانی به عده کافی وجود دارد اداره سرپرستی دائر مینماید و همه ساله اعتبارات لازم را در بودجه مربوط منظور میدارد. ادارات سرپرستی بعده لازم کارمند خواهد داشت و سازمان آنها بموجب تصویب‌نامه هیئت وزیران تعیین میگردد.


ماده 2- هر یک از ادارات سرپرستی دارای وظائف زیر میباشد:

1- تهیه و جمع آوری اطلاعات جامعی درباره کلیه دانشکده ها و مدارس عالیه و مدارس اختصاصی حرفه ای و کشاورزی و غیره و راهنمائیهای لازم به دانشجویان از حیث انتخاب رشته تحصیلی و تهیه مسکن مناسب و تحصیل جواز اقامت و غیره.

2- تهیه فیش تحصیلی برای هر یک از دانشجویان براساس پرونده که ادارة امور دانشجویان درموقع عزیمت دانشجو بسرپرستی میفرستند. فیش تحصیلی متضمن هویت- خلاصه تحصیلات- وضع اخلاقی او خواهد بود در فیش مزبور کلیه امتیازات تحصیلی و گواهی های دریافتی- عقب افتادگی ها- معذوریت ها- مسافرت ها و همچنین رفتار و اخلاق دانشجو در مدت اقامت در خارجه منعکس میگردد در موقع خاتمه تحصیل و مراجعت دانشجو و رونوشت کامل فیش تحصیلی او عینا به اداره امور دانشجویان فرستاده میشود.

3- مراقبت مستمر در امر تحصیل و اخلاق و رفتار دانشجویان و توجه به فعالیت اجتماعی آنان و همچنین کسب اطلاع از وضع زندگی و محل اقامت هر یک از آنان.

4- رسیدگی بمدارک اشتغال بتحصیل و صحت آنها و همچنین اظهار نظر صریح درباره استحقاق هر دانشجو به دریافت ارز تحصیلی یا کمک هزینه ارزی با توجه با ائین نامه مربوط و رسیدگی بگواهی نامه ها و تصدیق صحت صدور و تعلق آن بدانشجو.

5- رسیدگی بعلل عدم موفقیت دانشجویانی که در امتحانات توفیق حاصل نمی کنند و اخذ تماس با آنها و همچنین در صورت لزوم با استادان آنها برای رفع علل مزبور.

6- تشویق دانشجویان بامور ورزشی و تربیت و فراهم آوردن تسهیلات برای مسافرتهای علمی و شرکت آنان در مجامع دانشجویان بمنظور رشد علمی و تربیتی آنها و منع ایشان بشرکت و ورود بجمعیتهائی که بمنظورهای سیاسی تشکیل میشود.

7- کمک های لازم بدانشجویان برای ایجاد انجمن دانشجویان و نظارت در پیشرفت آن مشروط بر آنکه انجمن صرفا دارای جنبه فرهنگی و تعاونی باشد.

8- تشکیل مجالس سخنرانی و مناظره برای دانشجویان و مخصوصا توجه بتقویت حس وطن پرستی آنان و همچنین سعی در شرکت و حضور آنها در سخنرانیهای علمی و اخلاقی و تربیتی که برای بالا بردن سطح معلومات و اخلاق آنان ضروری باشد.

9- کمک بدانشجویان در تظاهراتی که برای برقراری جشنهای ملی و شناساندن تمدن و فرهنگ و هنر ایران مینمایند بر اساس برنامه ای که قبلا با نظر سرپرستی تنظیم شده باشد.

10- کمک بایجاد صندوق تعاون دانشجویان بمنظور کمکهای ضروری و فوری به بعضی از دانشجویان در مواقع بیماری یا تنگدستی.

11- ایجاد محیط های مناسب برای تماس دانشجویان با دانشجویان کشوری که در آن اقامت دارند و سعی در جا دادن آنان در خانواده های مناسب و یا موسساتی که از لحاظ تربیتی مجهز باشند.

12- نظارت در اجرای تعهداتی که دانشجویان در موقع عزیمت به خارجه بعهده گرفته اند.


ماده 3- بازرسان سرپرستی بوسیله ارتباط مستقیم با دانشجویان و مدارسی که در آنجا تحصیل میکنند باید همواره از وضع تحصیلی و اخلاقی و اجتماعی آنان باخبر بوده و گزارشهای لازم را منظما و کتبا به رئیس اداره سرپرستی تسلیم نمایند.


ماده 4- روسای سرپرستی باید بگزارشهای واصل از طرف بازرسان و گزارشهای مدارسی که دانشجویان در آن تحصیل میکنند توجه لازم نموده و برای پیشرفت تحصیلات و بهبود اخلاق آنان هر اقدامی را که ضروری میداند بعمل آورد.


فصل دوم – همکاری با اولیاء دانشجویان

ماده 5- در صورتی که ولی دانشجوئی برای ثبت نام فرزند خود محتاج به راهنمائی و اطلاعاتی باشد اداره سرپرستی اطلاعات مربوط را در اختیار اولیاء دانشجو قرار بدهد.


ماده 6- هر یک از اولیاء دانشجویان میتوانند مستقیما با ادارات سرپرستی مکاتبه نمایند و ادارات سرپرستی باید بنامه های آنها جواب بدهند و آنان را از وضع تحصیلی و اخلاقی فرزندشان آگاه سازند.


ماده 7- هرگاه وضع اخلاقی و تحصیلی دانشجوئی رضایت بخش نباشد سرپرستی باید بوسیله وزارت فرهنگ یا مستقیما ولی دانشجو را از جریان با خبر سازد همچنین هرگاه دانشجوئی بیمار و بستری شود که اطلاع پدر و مادر او ضرورت حاصل کند باید فورا اولیاء او را مطلع سازد و در این قبیل موارد اقداماتی را که برای بهبود او میسر باشد بعمل خواهد آورد.


ماده 8- هرگاه وضع دانشجو از حیث رفتار و یا تحصیل طوری باشد که اقامت او در خارجه بیفایده و یا مضر تشخیص داده شود سرپرستی باید مراتب را به وزارت فرهنگ اطلاع دهد تا نسبت به معاودت او اقدام شود و هرگاه لزوم معاودت او فوری تشخیص داده شود سرپرستی موظف است با استفاده از وسائل ممکنه اقدام بمعاودت دانشجو نموده و ولی او را مطلع سازد.


فصل سوم – همکاری با اولیاء دانشگاهها و مدارس

ماده 9- اداره سرپرستی با دانشگاهها و مدارس مهم و بخصوص دانشگاهها و مدارسی که دانشجویان ایرانی در آنها تحصیل میکنند باید همواره در تماس بوده و شخصا یا بوسیله بازرسان از اولیاء این مدارس دیدن نماید و بوسیله این ارتباط از جریان تحصیلات و وضع اخلاقی دانشجویان کسب اطلاع نماید.


ماده 10- اداره سرپرستی باید اقداماتی را بعمل آورد که دانشجویان ایرانی در گردش های علمی و تظاهرات فرهنگی که از طرف دانشگاهها بعمل میاید شرکت نمایند و از محیط های تربیتی مناسب استفاده نمایند.


ماده 11- در صورتی که اولیاء دانشگاه یا مدارس نقائصی در امور تحصیلی و تربیتی دانشجوئی مشاهده نمایند و نظریاتی را ابراز دارند اداره سرپرستی موظف است با تذکر بدانشجو و اولیاء او در رفع نقیصه اقدام نماید.


فصل چهارم – مواد مختلفه

ماده 12- هر یک از ادارات سرپرستی موظفند که نسبت به هر یک از دانشجویان گزارشی طبق نمونه که وزارت فرهنگ تهیه میکند و متضمن وضع تحصیلی و اخلاقی آنها خواهد بود در پایان هر سال تنظیم نموده با اداره امور دانشجویان ارسال نمایند. خلاصه این گزارشها باید در فیش تحصیلی دانشجویان منعکس گردد. علاوه بر این هر یک از ادارات باید در پایان سال تحصیلی گزارش دسته جمعی با ذکر امار و اطلاعات لازم راجع به پیشرفت کلی امور تعلمی و تربیتی دانشجویان را به وزارت فرهنگ ارسال نماید و از نظریات کلی و عمومی حوزه ماموریت خود وزارت فرهنگ را مطلع کند.


ماده 13- هرگاه سرپرستی لازم بداند که از بعضی دانشجویان که دارای امتیازات برجسته ای میشوند تشویق مخصوصی بعمل آید در این باب پیشنهاد لازم به وزارت فرهنگ ارسال نماید. وزارت فرهنگ همه ساله جوائز مخصوصی را برای اینگونه دانشجویان تعیین و به انان اعطاء میکند.


ماده 14- در صورتی که وزارت فرهنگ یا یکی از دستگاههای دولتی و یا ملی بوجود فارغ التحصیلان و یا متخصصینی در رشته های مختلف نیازمند باشد و بخواهد آنها را از بین دانشجویانی که در آن رشته خود را آماده میکنند استخدام نماید اداره سرپرستی نسبت باجرای نیت آنها بذل مساعی نموده و موجبات ارتباط دانشجویان را با مؤسسات مربوطه فراهم مینماید.


ماده 15- رؤسای ادارات سرپرستی تحت نظر رؤسای نمایندگی سیاسی انجام وظیفه مینمایند و رؤسای نمایندگی نسبت به پیشرفت سازمان همکاری و مساعدتهای لازم خواهند نمود.

نخست وزیر