آیین‌نامه پروانه زیارت

تاریخ انتشار: ۱۳۳۵/۰۳/۰۸

۲۰۷۰۷ – ۱۳۳۴/۱۲/۱۹


هیئت وزیران در جلسه ۱۳۳۴/۱۲/۱۷ بنا بر پیشنهاد شماره 12854-16 /12 /34 وزارت امور خارجه و به استناد تبصره شش ماده واحده قانون مصوب 21 بهمن ماه 1334 آیین‌نامه پروانه زیارت را مشتمل بر 19 ماده بشرح پیوست تصویب نمودند.


ماده 1) پروانه زیارت سندی است بقطع 5/12 سانتیمتر در 5/9 سانتیمتر دارای جلد مقوائی زردرنگ و شانزده صفحه به دو رنگ سبز و زرد با علامت شیروخورشید در وسط هر صفحه که در متن صفحات عبارت پروانه زیارت دولت شاهنشاهی ایران چاپ مندرجات صفحات از 1 تا 6 به دو زبان فارسی و عربی میباشد.


ماده 2) چاپ و توزیع پروانه زیارت طبق نمونه پیوست بوسیله وزارت امور خارجه بعمل خواهد آمد و اعتبار چاپ آن را وزارت دارائی از محل اعتبار تهیه وراق بهادار تأمین و در اختیار وزارت امورخارجه خواهد گذاشت.


ماده 3) پروانه زیارت برای ایرانیانی که قصد زیارت اعتاب مقدسه در کشورهای عراق و سوریه را دارند صادر میگردد و برای مدت 3 ماه و یک مرتبه مسافرت به کشورهای مزبور اعتبار دارد.


ماده 4) صدور پروانه زیارت درمرکز بعهده شهربانی کل کشور و برای ساکنین شهرستانها بعهده شهربانی های مربوط میباشد و در شهرهائی که فقط کلانتری مستقل وجود دارد کلانتری مزبور عهده دار صدور آن خواهد بود و در صورت اقتضاء شهربانی کل میتواند انجام این امر را بعهده سایر کلانتری ها نیز واگذار نماید.


ماده 5) دواثر صلاحیتدار مذکور در ماده4 این آیین‌نامه مکلفند به متقاضیان یکبرک تعرفه طبق نمونه ضمیمه تسلیم نمایند متقاضیان برگ تعرفه را تکمیل و بضمیمه یک نسخه رونوشت مصدق شناسنامه و دو قطعه عکس خود وهمسر وفرزندان که بسن 18 سال تمام نرسیده باشند بقطع 4´6 تسلیم خواهد نمود تا متصدیان مربوطه در صدور پروانه زیارت اقدام نمایند.


ماده 6) برای صدور پروانه زیارت مبلغ یکصد و پنجاه (150) ریال دریافت خواهد شد که یکصد (100) ریال آن بابت بهای پروانه بوده و معادل آن تمبر الصاق و باطل شده و بحساب وزارت دارائی تحویل میگردد و پنجاه (50) ریال دیگر آن برای مصارف مخصوص مندرج در تبصره 2 ماده واحده قانون پروانه زیارت تخصیص داده خواهدشد.

تبصره 1- برای تمرکز وجوه جمع آوری شده از محل پنجاه (50) ریال مزبور حساب مخصوصی در بانک ملی ایران بنام وزارت امور خارجه باز و وجوه مذکور را شهربانی های مربوط بوسیله بانک ملی محل بآن حساب تحویل و در اختیار وزارت امور خارجه خواهد بود و مطابق آیین‌نامه خاصی که به تصویب هیئت وزیران رسیده باشد بمصرف خواهد رسید.

تبصره 2) در شهرهائی که بان کملی ایران شعبه ندارد دارائی محل وجوه حاصله از این بابت را دریافت و حواله بان کملی ایران شعبه مرکز بهمان حساب مخصوص وزارت امور خارجه منتقل خواهد نمود.


ماده 7) در صورتی که پروانه زیارت درایران مفقود شود المثنی برای آن صادر نخواهد شد و در این صورت عراق یا سوریه پروانه مزبور گم شود برای مفقود کننده برک شهادتنامه مجانی جهت مراجعت به ایران از طرف نمایندگیهای شاهنشاهی دردو کشور مزبور صادر خواهد گردید.


ماده 8) پروانه زیارت جهت کسانی که در سنین مشمولیت نظام وظیفه هستند در صورتی صادر خواهد شد که متقاضی دارای دفترچه پایان خدمت زیر پرچم و یا دارای برک معافیت دائم و یا موقت بوده ورونوشت آن را که بگواهی مراجع صلاحیتدار دادگستری رسیده باشد تسلیم نمایند.

تبصره- به دارندگان برک معافیت موقت در صورتی پروانه زیارت داده خواهد شد که اعتبار برگ معافیت موقت آنان از سه ماه کمتر نباشد والا باید اجازه مخصوص از نظام وظیفه تحصیل و تسلیم نمایند.


ماده 9- برای پروانه زیارت جواز خروج صادر نمیشود.


ماده 10) گذرنامه هائی که فعلا دردست زائرین اعتاب مقدسه میباشد تا خاتمه مدت پنج سال اعتبار قانونی آن به شرط آنکه سال به سال تمدید گردد بقوت خود باقی است و صاحبان این قبیل گذرنامه ها فقط حق مسافرت بعراق و سوریه رادارند.


ماده 11) صاحبان پروانه زیارت هنگام مراجعت به ایران از تحصیل روادید ورود معافند.


ماده 12) مأمورین شاهنشاهی درخارجه حق صدور پروانه زیارت ندارند.


ماده 13) پروانه های زیارت باید دارای روادید عراق و سوریه بوده و بدون تمبر و مهر و امضاء از درجه اعتبار ساقط است.


ماده 14) پروانه های زیارت را گمرکات مرزی هنگام مراجعت زائرین جمع آوری و کلیه صفحات آن را با مهر باطل نموده و برای شهربانی کل کشور ارسال میدارند و ضمناً صفحه آخر پروانه را که بمنزله رسید است جدا و به دارندگان پروانه تسلیم مینماید.


ماده 15) به کلیه پروانه های زیارت باید عکس روشن الصاق ودومهر در دو گوشه عکس از طرف مقام صادر کننده پروانه زده شود.


ماده 16) در صورتی که دارنده پروانه زیارت قبل از مسافرت در ایران فوت نماید همراهان او نمیتوانند با آن پروانه زیارت مسافرت نمایند و باید پروانه جدید تحصیل کنند.


ماده 17) کسانی که بدون پروانه زیارت یا گذرنامه بخواهند از مرز بگذرند طبق لایحه قانونی تشدید مجازت بزه عبور از مرز تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.


ماده 18) در پشت جلد پروانه تحت عنوان تذکر به دارندگان پروانه زیارت خلاصه از مواد مهم این آیین‌نامه درج میشود.


ماده 19) [اصلاحی ۱۳۳۶/۱۰/۱۴]
همسران طلاب علوم دینی که شوهران آنان با گذرنامه محصلی بمنظور تحصیل به عتبات عالیات میروند و همچنین کارمندان و خدمتگزاران شاغل و بازنشسته ادارات و بنگاههای دولتی که از طرف کارگزینی اداره مربوطه تضمین اخلاقی و مالی آنها بشود از پرداخت سپرده مقرره معاف خواهند بود.