هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۱/۱۲/۳۴ بنا به پیشنهاد شماره ۵۷۹۲۷ ـ ۲۱/۱۱/۳۴ وزارت دارائی آئین نامه سازمان و وظائف تدارکات کل کشور را بشرح زیر تصویب نمودند:
هیئت نظارت:
۱ـ هیئت نظارت تشکیل میشود از نمایندگان وزارتخانههای دارائی جنگ، راه، بهداری، فرهنگ، پست و تلگراف که زیر نظر وزارت دارائی انجام وظیفه خواهند نمود.
۲ـ اعضای هیئت را وزارتخانههای مربوطه بر طبق مندرجات تصویب نامه شماره ۱۴۲۲۳ ـ ۲۶/۹/۱۳۳۴ هیئت وزیران به وزارت دارائی معرفی خواهند نمود.
۳ـ ریاست هیئت بر طبق تصویب نامه بالا بعهده نماینده وزارت دارائی خواهد بود.
تبصره ـ حقوق و سایر مزایای دریافتی نمایندگان وزارتخانههای جنگ- راه- فرهنگ- بهداری- پست و تلگراف که قبل از تعیین به این سمت دریافت میداشتند در وزارتخانههای مربوطه محفوظ خواهد ماند.
وظایف هیئت نظارت:
۴ ـ رسیدگی و تصویب میزان احتیاجات هر یک از وزارتخانهها و ادارات مستقل و مؤسسات و بنگاههای دولتی با توجه بمیزان مصرف سال قبل (نه اعتبار) و در حدود اعتبارات موجود
۵ ـ تصویب صدور آگهی مناقصه یا مزایده.
۶ ـ کلیه پیشنهادات واصله اعم از مناقصه یا مزایده را هیئت نظارت رسیدگی نموده و در پایان صورت مجلسی بامضای آقایان تنظیم و رونوشت آن به سازمان تدارکات کل ابلاغ میشود.
۷ ـ هیئت نظارت وظیفه دارد که در پایان هر هفته گزارش گردش کار تدارکات کل کشور را مطالبه و رسیدگی نموده و چنانچه نواقصی بنظر آنها رسید بوسیله رئیس هیئت مراتب را متذکر و رفع نقیصه را بخواهند.
۸ ـ کلیه معاملات اعم از خرید یا فروش که بعمل میآید تحت نظر دقیق اعضای هیئت نظارت انجام میپذیرد.
۹ ـ جلسات هیئت نظارت وقتی رسمیت خواهد داشت که اکثریت اعضای آن حضور داشته باشند و تصمیمات هیئت نامبرده باکثریت آراء حاضر در جلسه قابل اجراء است و این تصمیمات قطعاً باید بامضاء رئیس یا نایب رئیس هیئت برسد.
تبصره ۱ ـ رسیدگی و اعلام نظر هیئت نظارت نباید بیش از یکهفته بطول بیانجامد.
۱۰ ـ اعضای هیئت نظارت در اولین جلسه یکنفر از بین خود بسمت نیابت ریاست تعیین مینمایند.
۱۱ـ غیبت اعضای هیئت نظارت در جلسات بایستی با عذر موجه باشد در صورتی که غیبت از سه جلسه در ماه تجاوز نماید رئیس هیئت میتواند بمنظور جلوگیری از وقفه در کار از طریق وزارت دارائی تقاضای تعویض عضو غائب را بنماید.
۱۲ ـ هیئت نظارت وظیفه کمیسیونی را که در تبصره ۱ ماده ۱۵ آئین نامه معاملات دولتی پیشبینی نموده و همچنین وظیفه بازرسی مندرج در ماده ۱۰ آئین نامه مذکور را عهدهدار خواهد بود.
۱۳ ـ کلیه تصمیمات هیئت نظارت تدارکات کل کشور بایستی صورتمجلس شده و عین آن در دفتری ثبت و بامضاء کلیه حاضرین در جلسه رسیده- مسئول نگاهداری این دفتر منشی هیئت خواهد بود که قبلا از بین اعضاء هیئت تعیین گردیده است.
۱۴ ـ اختیارات اعضای نظارت بر طبق قوانین مربوطه و آئین نامههای مصوبه معاملات دولتی خواهد بود.
۱۵ ـ هیئت نظارت مکلف است هر ماه یکمرتبه گزارشی متضمن خرید مناقصههای انجام شده و در جریان و همچنین فروش و مزایدههای انجام شده و در جریان را با ذکر مبلغ خرید و فروش قطعی بامضاء رئیس هیئت بمقام وزارت دارائی تسلیم نماید. رونوشت گزارش فوق بخزانه داری کل و اداره تمرکز حسابها ارسال خواهد شد.
سازمان اداری تدارکات کل
۱۶ ـ سازمان اداری تدارکات کل که زیر نظر رئیس هیئت نظارت اداره خواهد شد از نظر کارمند و خدمتگذار و ادارات و دوائر مربوطه طبق صورت پیوست است.
۱۷ ـ کلیه کارمندان و خدمتگذاران تدارکات کل باید از بین کارمندان و خدمتگذاران فعلی وزارت دارائی با همان اعتبار و بودجه که فعلا استفاده مینمایند و عنداللزوم بر طبق تصویبنامه ۱۴۲۲۳ ـ ۲۶/۹/۱۳۳۴ هیئت وزیران از سایر مأمورین شاغل وزارتخانهها و مؤسسات دولتی تعیین و بتدارکات کل کشور منتقل و منصوب شدند در مورد رانندگان وسائط نقلیه با کارگر- سرایدار و غیره نیز بطریق بالا عمل خواهد شد.
۱۸ ـ چون تدارکات کل جزء تشکیلات وزارت دارائی است سازمان مندرج در ماده ۱۶ به تصویب مقام وزارت دارائی رسیده بموقع اجراء در خواهد آمد.
تبصره ـ وزارت دارائی از اول سال ۳۵ بودجه و سایر هزینههای اداره تدارکات کل کشور را بهمین نام در بودجه کلی خود منظور خواهد نمود.
۱۹ ـ تدارکات کل از لحاظ قوانین و مقررات مالی- استخدامی- اداره مانند سایر ادارات وزارت دارائی خواهد بود.
وظایف تدارکات کل
۲۰ ـ مطالبه و دریافت صورت احتیاجات سالیانه وزارتخانهها و مؤسسات و بنگاههای دولتی تا پایان ماه هشتم هر سال برای سال بعد.
۲۱ ـ رسیدگی دقیق و تطبیق صورتهای واصله با احتیاجات واقعی و تهیه گزارش برای رسیدگی هیئت نظارت.
تبصره ـ چنانچه ضمن رسیدگی باضافه برآوردی برخورد نمایند میتوانند با دعوت متصدیان امر در تعدیل آن اقدام نمایند.
۲۲ ـ تدارکات کل موظف است بلافاصله اقدام به تهیه مایحتاج دولتی بر طبق آئین نامه معاملات دولتی که از تصویب کمیسیون قوانین دارائی مجلس شورای ملی گذشته یا در نظر سایر قوانین و آئین نامههای موجود بنماید.
۲۳ ـ تدارکات کل کشور باید منتها تا پایان هر سال برای سال بعد کلیه احتیاجات را تهیه (بعلت نبودن وقت استثنائاً اجاره داده میشود که احتیاجات سال ۳۵ تا پایان مرداد همان سال تهیه گردد.
۲۴ ـ کلیه اعتبارات مربوطه از بودجه وزارتخانهها و مؤسسات و بنگاههای دولتی بوسیله خزانه داریکل بحساب مخصوص تدارکات کل کشور در بانکملی ایران متمرکز میگردد.
تبصره ۱ـ مؤسسات و بنگاههای دولتی که دارای شخصیت مالی و حقوقی مستقل بوده و عمل جمع و خرج آنها بوسیله خزانه داریکل انجام نمیگیرد موظفند کلیه اعتبارات مربوطه را بلافاصله بشماره حسابی که از طریق خزانه داریکل در بانک ملی ایران تعیین خواهد شد انتقال دهند.
تبصره ۲ ـ چون تهیه یک جای احتیاجات بسود خزانه دولت میباشد برای انجام این منظور خزانه داری کل تنخواه گردان مورد احتیاج را در اختیار سازمان تدارکات کل کشور قرار خواهد داد.
تبصره ۳ ـ صرفه جوئی حاصله از اعتبارات پرداختی مستقیماً و بهمین نام تحویل خزانه داریکل خواهد شد.
تبصره ۴ ـ بمنظور نظارت دقیق تحویل مایحتاج هر یک از وزارتخانهها ـ ادارات مستقل و بنگاهها و مؤسسات دولتی سه ماه بسه ماه انجام خواهد شد (مگر احتیاجاتی که قابل تفکیک نباشد).
۲۵ ـ تدارکات کل میتواند تمام یا قسمتی از احتیاجات خود را از خارج وارد نماید.
رویه وزارتخانه و مؤسسات مستقل و بنگاههای دولتی نسبت به تدارکات کل
۲۶ ـ هر یک از وزارتخانهها و مؤسسات مستقل و بنگاههای دولتی موظفند صورت کلیه احتیاجات پیش بینی شده خود را با رعایت حداکثر صرفه جوئی در حدود اعتبار مصوب تا پایان ماه آبان هر سال بتدارکات کل کشور ارسال و رسید دریافت دارند.
تبصره ـ ادارات شهرستانها نیز از نظر تمرکز کار بایستی کلیه مایحتاج خود را تا پایان نیمه اول آبان ماه بوزارتخانه یا ادارات مرکزی خود ارسال دارند که پس از رسیدگیهای لازم جزء صورت احتیاجات کلی وزارتخانه یا ادارات و مؤسسه و بنگاه مربوطه منظور گردد.
۲۷ ـ هیچ یک از وزارتخانهها و ادارات و مؤسسات و بنگاههای دولتی حق ندارند احتیاجات خود را رأساً تهیه نمایند.
تبصره ۱ ـ احتیاجاتی که بوسیله تدارکات کل کشور تهیه میشود در پایان این آئین نامه توضیح داده شده است.
تبصره ۲ ـ احتیاجات وقتی غیر پیشبینی شده تلقی میشود که بعلت تغییرات یا توسعه تشکیلات بوجود بیاید.
تبصره ۳ ـ برای تهیه احتیاجات پیشبینی نشده هم بایستی بعد از احساس احتیاج بلافاصله بتدارکات کل کشور مراجعه و تدارکات کل کشور در صورتی که میزان اعتبار آن جزئی باشد از نظر تسریع در کار میتواند تهیه آنرا بعهده قسمتی که پیشنهاد نموده است بگذارد.
۲۸ـ احتیاجاتی که احیاناً برای شهرستانها ضرورت پیدا نموده و تهیه آن در مرکز بعلت بعد مسافت یا گرانی قیمت بصرفه و صلاح نباشد بعهده اداره ذیربط واگذار میگردد مشروط بر اینکه انجام معامله مورد تصویب تدارکات کل واقع شده باشد.
۲۹ ـ هر یک از وزارتخانهها- ادارات مستقل- بنگاهها و مؤسسات دولتی یک نفر از اعضای خود را بنام رابط برای تسریع در انجام تقاضا و احتیاجات خود تعیین و بتدارکات کل معرفی خواهند نمود.
۳۰ ـ تخلف از مقررات این آئین نامه موجب مواخذه شدید و تعقیب متصدیان و مسئولین امر خواهد بود.
۳۱ ـ باستثنای احتیاجات فنی و اختصاصی از قبیل ساختمان و تعمیرات آن- لوازم و وسائل کشاورزی آبیاری- لوازم و وسائل حرفه وزارت جنگ- پست و تلگراف راه- دارو و وسائل طبی کارخانجات و قطعات یدکی آن که جنبه مشترک ندارد بعهده تدارکات کل بوده و همچنین فروش لوازم زائد دولتی که تهیه مشابه آن بر طبق این آئین نامه در عهده تدارکات کل کشور است از وظایف سازمان مذکور میباشد.
ماده ۳۲ ـ بمنظور رفاه و کمک قابل ملاحظه به تمام یا قسمتی از نیازمندیهای کارمندان دولت سازمان تدارکات کل کشور مجاز است با مکاتبه و مذاکره با صاحبان صنایع و کمپانیهای داخلی و خارجی احتیاجات کارمندان را به نازلترین بهاء از دست اول با قید اینکه بهاء آن از یک سال تا ۱۸ ماه پرداخت گردد تهیه و باقساطی در حدود همین مدت در دسترس کارمندان قرار دهد.
تبصره ۱ ـ خزانه داری کل و ادارات حسابداری در این سازمان تدارکات تشریک مساعی خواهند نمود.
تبصره ۲ ـ وجهی از بابت این معاملات از خزانه دولت پرداخت نخواهد شد.
تبصره ۳ ـ بمنظور تأمین هزینههای لازم از قبیل پست و تلگراف و کسر و انکسار کالا سازمان تدارکات میتواند فقط حداکثر صدی شش سود نسبت به قیمت تمام شده منظور نماید و چنانچه در پایان هر سال پس از هزینههای لازم وجهی از بابت سود باقی بماند بنام صرفه جوئی تحویل خزانه کشور میگردد.
تبصره ۴ـ برای اجرای ماده ۳۲ آئین نامه لازم توسط کمیسیونی مرکب از خزانه داری کل و رئیس سازمان تدارکات و رؤسای حسابداری تنظیم و بعد از موافقت وزیر دارائی بموقع اجراء در خواهد آمد.
از طرف نخست وزیر