تصمیم قانونی دائر به ابراز رأی اعتماد به دولت آقای حسین علاء نخست‌ وزیر

تاریخ انتشار: ۱۳۳۵/۰۳/۳۱

مصوب ۱۳۳۵/۳/۳۱


مجلس شورای ملی پس از طرح برنامه دولت آقای حسین علاء نخست‌ وزیر که متن آن ذیلاً مندرج است با موافقت اجرای مواد آن در جلسه سی و یکم‌ خرداد ماه 1335 به اکثریت 110 رأی از 114 نفر عده حضار به دولت ایشان ابراز اعتماد نموده است. ‌
تصمیم قانونی فوق در جلسه پنجشنبه سی و یکم خرداد ماه یک هزار و سیصد و سی و پنج از طرف مجلس شورای ملی اتخاذ شده است.

رییس مجلس شورای ملی – رضا حکمت ‌


متن برنامه

۱ – اهتمام لازم برای تعدیل بودجه از راه دقت در وصول درآمدها و احتراز از مخارج زائد.

۲ – مراقبت در امنیت و آرامش در سراسر کشور و تقویت قوای دفاعیه و تأمینیه متناسب با شئون و وسعت کشور.

3 – اصلاح تشکیلات دادگستری به وسیله تجدیدنظر در قوانین آن و اصلاح سایر سازمانهای دولتی به منظور حذف دستگاه‌ های زاید و ایجاد‌ هماهنگی بیشتری بین آنها با تعیین وظایف هر یک.

4 -‌تجدیدنظر در قانون استخدام کشوری و وضع فعلی کارمندان دولت با رعایت اصل طبقه‌ بندی مشاغل و تقویت مستخدمین لایق و فعال و تنبیه‌ شدید مستخدمین خاطی.

۵ – حذف کلیه مقررات و نظامات زاید که با زندگی حاضر متناسب نبوده و موجب تعویق در پیشرفت امور است.

6 – اقدامات برای اصلاح مقررات مربوط بازرگانی خارجی و تعرفه گمرکی و وضع مقررات جدید به منظور حمایت مصنوعات داخلی و تشویق‌ ابتکارات فردی و تعیین حدود آن برای حفظ منافع مصرف‌ کننده.

7 – تهیه مسکن برای مردم بالاخص برای مستخدمین دولت از راه کمک به تشکیل شرکتهای تعاونی – ساختمانی – دسته‌ جمعی به وسیله تقویت بانک‌ رهنی و ساختمانی و مؤسسات مشابه آن و تجدیدنظر در مقررات مربوطه به اجاره مستغلات و سکنی.

8 – ازدیاد تولید با تمام وسایل ممکنه منجمله تقویت بانکهای کشاورزی و صنعتی و معدنی مخصوصاً اکتشاف و استخراج منابع نفتی جدید و اقدام در‌جلب سرمایه خارجی و اشباه و نظایر آن.

9 – توجه بیشتر به آبادی و عمران شهرستانها و امور فرهنگی و بهداشت آنها به طوری که حتی‌ الامکان افراد ملت به یک نسبت از خدمات دولتی در‌ ترفیع حال و تأمین سعادت آنها بهره‌ مند گردند. با رعایت جلوگیری از تمرکز کارها در مرکز و حتی‌ المقدور واگذاری کارهای مردم در ولایات به خودشان. ‌سیاست خارجی دولت این جانب مانند پیش مبتنی بر منشور ملل متحد مسالمت و دوستی با کلیه دول بر اساس احترام متقابل و تقویت پیمان بغداد به‌ منظور تحکیم صلح جهانی است. ‌

امید کامل دارد که آقایان نمایندگان محترم این جانب و همکارانم را در اجراء وظایفی که به عهده می‌ گیریم کمک و تقویت فرمایند.