قانون بیمه عمر و حوادث پرسنل، بازنشستگان و وظیفه‌بگیران نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای تابعه یا‌ وابسته به آنها [قانون راجع به بیمه افراد کادر ثابت ارتش و ژاندارمری در مقابل حوادث ناشیه که به مناسبت انجام وظیفه رخ می‌دهد]

تاریخ تصویب: ۱۳۳۵/۰۸/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۳۵/۰۹/۱۹

[اصلاح عنوان ۱۳۷۶/۷/۱۹]
[اصلاح عنوان ۱۳۹۴/۱۲/۱۷]


ماده 1- [اصلاحی ۱۳۷۶/۷/۱۹]
وزارتین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و کشور مکلفند از طریق تشکیل صندوقهای بیمه در نیروهای مسلح مربوطه کلیه پرسنل نیروهای ‌نظامی و انتظامی و سازمانهای تابعه یا وابسته به آنها را -‌اعم از کادر ثابت، وظیفه، پیمانی و بسیجی ویژه را در قبال شهادت، فوت، بیماری‌ صعب‌ العلاج، نقص عضو و ازکارافتادگی- اعم از آنکه در زمان صلح یا بحرانها و عملیات داخلی و دفاع از مرزها یا سایر موارد در ارتباط با مأموریتها و‌ وظایف سازمانی یا غیر از آن در تمام ساعات شبانه ‌روز اتفاق بیافتد، بر اساس مقررات این قانون و آیین‌ نامه اجرایی آن بیمه کند.

تبصره 1- [اصلاحی ۱۳۷۶/۷/۱۹]
هزینه بیمه اشخاص مزبور از حقوق و مزایای آنان معادل 1 درصد و معادل سه درصد از محل بودجه ‌نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای ‌مسلح تأمین ‌خواهد شد.

تبصره 2- [الحاقی ۱۳۹۴/۱۲/۱۷]
بازنشستگان و وظیفه بگیران هریک از صندوق های موضوع این ماده با کسر و پرداخت نیم درصد (۰/۵%) از حقوق آنها و پرداخت سهم دولت عضو آن صندوق محسوب و از مزایای مربوط برخوردار می شوند.


ماده 2- [اصلاحی ۱۳۷۶/۷/۱۹]
پرسنل وظیفه و پیمانی در مدت خدمت یا انجام مدت قرارداد با نیروهای مسلح مشمول این ماده هستند.


ماده 3- [الحاقی ۱۳۷۶/۷/۱۹]
صندوقهای بیمه نیروهای مسلح مجازند برای حفظ بنیه مالی خود و جبران خسارات موضوع این قانون با سایر شرکتهای بیمه کشور انواع ‌قراردادهای بیمه منعقد کنند.


ماده 4- [الحاقی ۱۳۷۶/۷/۱۹]
چنانچه در زمان جنگ و بحران با تشخیص شورای عالی امنیت ملی موجودی هر یک از صندوقهای بیمه نیروهای مسلح در پایان هر سال از‌ مجموع هزینه‌ های سه سال آخر آن کمتر باشد، مابه‌ التفاوت با پیشنهاد کمیسیونی مرکب از وزیر کشور، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رییس سازمان ‌برنامه و بودجه و رییس شورای عالی بیمه موضوع قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌ گری، مصوب 1350- که به تصویب هیات وزیران می‌ رسد در‌ بودجه سال بعد نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منظور و به حساب صندوقهای بیمه واریز می شود.


ماده 5- [الحاقی ۱۳۷۶/۷/۱۹]
صندوقهای بیمه نیروهای مسلح می‌ توانند در مورد پرسنل و خانواده آنان و سازمانهای مشمول این قانون بنا به ضرورت انواع بیمه‌ های متداول ‌دیگر را در قبال دریافت حق بیمه مربوط برقرار نمایند، همچنین با پیش‌ بینی لازم و اطمینان از اجرای تعهدات مندرج در این قانون به منظور تحصیل سود‌ بیشتر در امور تولیدی، بازرگانی و خدماتی سرمایه‌ گذاری کنند.


ماده 6- [الحاقی ۱۳۷۶/۷/۱۹]
آیین‌ نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف شش ماه پس از لازم‌ الاجرا شدن این قانون به‌ وسیله وزارتین کشور و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح‌ تهیه و به‌ تصویب هیات وزیران می‌‌رسد.

[آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه عمر و حوادث پرسنل نیروهای مسلح…، مصوب ۱۳۷۹/۱۲/۲۷]

از تاریخ تصویب این قانون، کلیه قوانین و مقررات مغایر، همچنین آیین‌ نامه بیمه افسران و کارمندان نیروهای‌ مسلح… و ژاندارمری – مصوب ۱۳۳۷ – لغو می‌‌شود.


 این قانون که مشتمل بر دو ماده و سه تبصره است در جلسه یکشنبه بیست و هفتم آبان یکهزار و سیصد و سی و پنج به تصویب مجلس شورای ‌ملی رسید. ‌
رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت

قانون بالا در جلسه 26/ 12/ 1334 به تصویب مجلس سنا رسیده است.