وضع مقرراتی در راستای تشویق و ترغیب دانشجویان ایرانی در خارج از کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۳۵/۱۲/۰۷

99267 /19 /456 – ۱۳۳۵/۱۲/۷


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۳۵/۱۲/۶ بنا به پیشنهاد شماره … وزارت فرهنگ و موافقت شماره 56381 مورخ ۱۳۳۵/۱۲/۴ وزارت دارائی بمنظور تشویق و ترغیب دانشجویان ایرانی در خارج از کشور تصویب نمودند.


1- سرپرست کل محصلین میتواند بهر دانشجوی ایرانی که در امتحان اکسترنای مریضخانه های پاریس با مسابقه های مدارس بزرگ فرانسه پذیرفته شود مبلغی تا حدود بیست و پنج هزار ریال که قابل تسعیر به ارز باشد بپردازد.

2- به هر دانشجوی ایرانی که در امتحان انترنای پاریس مسابقه دانشسرای عالی پاریس پذیرفته شود مبلغ نود و پنج هزار ریال که قابل تبدیل به ارز باشد بعنوان جایزه پرداخت نماید.

3- به پنج نفر بهترین دانشجویان ایرانی در آلمان و پنچ نفر بهترین دانشجویان ایرانی در انگلستان و سه نفر بهترین دانشجویان ایرانی در سوئیس و دو نفر بهترین دانشجویان ایرانی در اطریش و به یک نفر بهترین دانشجویان ایرانی در بلژیک و به یک بهترین دانشجوی ایرانی در ایتالیا مبلغی تا حدود بیست و پنج هزار ریال که قابل تسعیر به ارز باشد بعنوان جایزه بپردازد.

4- به هر دانشجوئی که در مدت سه سال متوالی در میان کلیه دانشجویان ایرانی در اروپا شاگرد اول شود یا تحقیق و کشف تازه ای در علوم کرده باشد که دارای ارزش بین المللی باشد یا کتابی به زبانهای انگلیسی یا فرانسه و یا آلمانی نوشته باشد که در آن کشورها جز کتاب درجه اول سال بشمار آید جایزه به میزان دویست و پنجاه هزار ریال داده خواهد شد.

ماده 5- کلیه جوائز بنام نامی اعلیحضرت همایون شاهنشاه و جایزه ممتاز بنام جایزه پهلوی پرداخت خواهد شد.

تبصره – اعتبار لازم برای اجرای این تصویب‌نامه ضمن بودجه سال 1336 و سنوات بعد وزارت فرهنگ منظور و پس از تصویب پرداخت خواهد شد.