اساسنامه شورای عالی سوخت

تاریخ انتشار: ۱۳۳۶/۰۳/۲۶

5368/270 – ۱۳۳۶/۳/۲۶


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۳۶/۳/۲۵ اساسنامه شورای عالی سوخت را بشرح زیر تصویب نمودند:


ماده 1 – بمنظور مطالعه درباره سوخت کشور و تأمین ارزانترین و مناسب ترین سوخت برای هر منطقه و جلوگیری از انهدام تدریجی جنگلها و پوشش خاک شورائی بنام شورای عالی سوخت تشکیل می گردد.


ماده 2- شورای عالی سوخت به ریاست نخست وزیر تشکیل و اعضاء آن عبارت خواهد بود:
وزیر کشور – وزیر کشاورزی – وزیر صنایع و معادن – مدیرعامل سازمان برنامه
شهردار تهران – مدیرعامل بنگاه جنگل ها- مدیرعامل بنگاه برق تهران – رئیس سازمان عمران وزارت کشور- مدیر بخش شرکت ملی نفت ایران.

تبصره 1- نخست وزیر ممکن است نایب نخست وزیر یا یکی از وزراء را بعنوان قائم مقام خود تعیین نمایند و نامبردگان مذکور در بالا نیز می توانند پس از آنکه اساس وظایف شورا بررسی و تدوین گردید نمایندگان مختار خود را تعیین و معرفی نمایند.

تبصره 2 – در مواقع لازم می توان از اشخاص ذی صلاحیت برای شرکت در شورا دعوت نمود.


ماده 3 – شورا در اولین جلسه‌ای که تشکیل می دهد آیین‌نامه داخلی خود را تنظیم و دبیر شورا را انتخاب خواهند نمود.


ماده 4 – وظائف شورای عالی سوخت عبارت از:
الف – مطالعه در انواع سوخت که فعلا در مناطق مختلف ایران مورد استفاده قرار می گیرد و تعیین ارزش آن در هر یک از نقاط کشور بمنظور مقایسه با ارزش سایر انواع سوختی که بجای آن ممکن است پیشنهاد گردد.
ب – مطالعه و بررسی مناسب ترین سوخت هر منطقه و راه های تأمین و استفاده از آن.
ج – تهیه طرح‌های لازم برای تعمیم سوخت مورد نظر هر منطقه و ارائه طریق جهت تهیه وسائل مخصوص استفاده از آن سوخت.


ماده 5 – تصمیمات شورا تا آنجا که در حدود اختیارات شرکت کنندگان در شورا است لازم الاجرا بوده و باید فوراً بموقع اجرا گذارده شود. در مواردی که انجام تمام یا قسمتی از پیشنهادات شورا خارج از حدود اختیارات شرکت کنندگان است تصمیمات مزبور بصورت پیشنهاد بهیئت دولت تقدیم خواهد گردید تا موجبات اجرای آنرا فراهم نمایند.


ماده 6 – وزارتخانه های کشور – کشاورزی – صنایع و معادن – سازمان برنامه و شرکت ملی نفت ایران مأمور اجرای این تصویبنامه می باشد.