قانون راجع به اجازه تأسیس وزارت گمرکات و انحصارات

تاریخ انتشار: ۱۳۳۶/۰۵/۲۲

مصوب ۱۳۳۶/۴/۱۶


‌ماده واحده – بموجب این قانون اجازه داده میشود که اداره کل گمرکات و ادارات غله – دخانیات – قند و شکر – تصفیه تریاک از وزارت دارائی ‌منتزع و تحت نظر وزارت خانه ‌ای بنام گمرکات و انحصارات انجام وظیفه نماید.

‌تبصره 1) بودجه‌ های اداری و انتفاعی و انتظامی ادارات مزبور و بودجه حوزه وزارتی و ادارات کل مربوط بحوزه وزارتی که طبق تبصره 2 این ‌قانون بعداً پیشنهاد خواهد شد جمعاً بودجه وزارت گمرکات و انحصارات را تشکیل میدهد.

‌تبصره 2) دولت مکلف است سازمان و بودجه وزارت گمرکات و انحصارات را تنظیم و بمجلس شورای ملی تقدیم نماید از تاریخ تشکیل ‌وزارت مزبور تا تاریخی که بودجه تفصیلی و سازمان مزبور به تصویب برسد وزارت نامبرده مجاز است در مورد هزینه‌ های کارگزینی و اداری حوزه وزارتی و ادارات کل تابعه حوزه وزارتی از اعتبارات مندرج در بودجه وزارت دارائی استفاده نماید.

‌تبصره 3) کلیه اختیارات و مسئولیت‌ های قانونی مربوط بادارات فوق ‌الذکر که تا بحال بعهده وزارت دارائی بوده بوزارت گمرکات و‌ انحصارات واگذار میشود.


قانون فوق که مشتمل بر ماده واحده و 3 تبصره است در جلسه یکشنبه شانزدهم تیر ماه یکهزار و سیصد و سی و شش به تصویب مجلس شورای‌ ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت