تصویبنامه مربوط به مقررات عبور و مرور وسائط نقلیه سنگین

تاریخ انتشار: ۱۳۳۶/۰۵/۲۲

11680/400 – ۱۳۳۶/۵/۲۲


هیئت وزیران در جلسه روز ۱۳۳۶/۵/۲۱ بنا به پیشنهاد شماره … وزارت راه و با توجه به اینکه عدم رعایت مقررات محموله بین المللی از طرف صاحبان وسائط نقلیه سنگین موجب بروز تصادفات و ایجاد خرابی و عدم استحکام و دوام جاده های کشور میگردد تصویب نمودند که:

1- وزارت راه میتواند در شاه راههای کشور وسائل لازمه برای توزین و اندازه گیری ابعاد و وزن محور وسائط نقلیه سنگین را تهیه و مورد استفاده قرار دهد.

2- وزارت راه میتواند با جلب مساعدت قوای انتظامی از عبور و مرور وسائط نقلیه ای که وزن و طرز بارگیری وظرفیت محموله ان اضافه بر میزان مقرره باشد جلوگیری نماید. (مقررات مزبور همان است که براساس مصوبات کنفرانس بین المللی 1949 ژنو ازطرف وزارت راه تهیه شده است.)

3- مالکین وسائط نقلیه سنگین مکلف برعایت مقررات فوق الذکر وسایر مقررات بین المللی ومصوبه از طرف وزارت راه بوده و وزارت راه برای اجرای این تصویب‌نامه با استفاده از نظر سندیکای مالکین کامیونها حدود ونظامات مربوطه را تعیین و آگهی خواهد نمود.

4- وزارت راه در اجرای مقررات این تصویبنامه عده لازم از مهندسین ان وزارت را انتخاب خواهد نمود که با تشریک مساعی قوای انتظامی اقدام لازم معمول دارند.