تصویبنامه راجع به پرچم ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۳۶/۱۱/۲۰

21255/806 – ۱۳۳۶/۱۰/۱۷


هیئت وزیران در جلسه مورخه ۱۳۳۶/۱۰/۱۴ بنا بر اصل 5 متمم قانون اساسی، مراتب مصرح زیر را در مورد پرچم ایران تصویب نمودند:


1ـ الوان رسمی پرچم ایران از سه رنگ مساوی سبز و قرمز و علامت شیروخورشید تشکیل می‌گردد. به طوری که رنگ سبز بالا و سفید وسط و قرمز در پائین قرار خواهد گرفت.


2) [اصلاحی ۱۳۵۲/۲/۸]
نقش شیر و خورشید به رنگ زرد طلائی در وسط پرچم روی قسمت سفید و بقسمی رسم میشود که سر شیر به طرف چوب پرچم و شمشیر بطور عمودی در دست شیر قرار گرفته و پای شیر به طرف رنگ قرمز باشد.
در یک روی پرچم که سر شیر بطرف چپ بیننده است شمشیر در دست راست شیر است و نگاه شیر متمایل به چپ و دم شیر به شکل حرف S ایتالیک و یک خم بطرف بالا دارد.
در روی دیگر پرچم عکس این وضع خواهد بود یعنی شمشیر در دست چپ شیر است و نگاه شیر متمایل به راست و دم شیر وارونه حرف S ایتالیک است و شیر و خورشید دو روی پرچم باید بر هم منطبق باشد.
زیر پای شیر از امتداد شمشیر تا نقطه تقاطع عمود فرضی که از آخرین نقطه دم شیر فرود آید متناسب با ابعاد تصویر خط مستقیمی رسم میشود.

[2ـ نقش شیروخورشید به رنگ زرد طلائی در وسط پرچم روی قسمت سفید و به قسمی رسم می‌شود که سر شیر به طرف چوب پرچم و شمشیر به طور عمودی در دست راست شیر قرار گرفته و پای شیر به طرف رنگ قرمز و دم شیر به شکل قلاب کمر (اس ایتالیک) و یک خم به طرف بالا داشته و نگاه شیر متمایل خواهد بود.
خورشید به طور نیم قرص در انتهای گردن و کمر واقع شده و اشعه‌های آن بایستی به سمت سر تجاوز نماید. (طبق شکل شماره 1) زیر پای شیر مطابق شکل شماره 1 قسمت الف.

رعایت نکات فوق در هر دو روی پرچم لازم می‌باشد.]


3)- پرچم نظامی به همان ترتیب و اندازه پرچم ایران بوده و فقط یک تاج پهلوی در بالای سر – شیر و خورشید و دور شیر و خورشید یک دایره برگ خرما (بالم) قرار گرفته و در قسمت فوقانی باز میباشد و در پائین گرهی به شکل پروانه (پاپیون) زده شده. (طبق شکل شماره 2)


4) ابعاد پرچم ایران با توجه به مکانی که نصب شده میشود به اندازه‌های زیر خواهد بود و اصولا نسبت عرض بطول پرچم به نسبت یک به یک و هفتاد و پنج میباشد.
الف= 59 × 45
ب=  ۱.۶۰ × 90
ج= ۰.۷۵ × ۱
د= ۲.۱۵ × ۱.۲۵
هـ= ۲.۴۰ × ۱.۵۰
و= ۰.۲۷ × ۰.۱۵ (مخصوص پرچم روی میز)


5) چون تا کنون در موسسات و بنگاه‌ها و امکان ملی از پرچمهای بدون علامت شیر و خورشید استفاده میشود لذا موافقت میشود که موسسات غیردولتی همواره برای تزئین در اعیاد و جشنها و همچنین افراشتن پرچم در بالای عمارات از پرچمهای بدون علامت شیر و خورشید (به ابعاد بالا) استفاده نمایند. (طبق شکل شماره 3)


6) شیر و خورشید و تاج پهلوی فقط روی مراسلات رسمی بکار برده خواهد شد. (طبق شکل شماره 4)


7) چوب پرچم به رنگ سفید و طول آن همواره سه برابر عرض پرچم بوده و طنابی که پرچم را به چوب آن اتصال میدهد نیز باید به رنگ سفید باشد. سر چوب پرچمهای رسمی قبه‌ای کروی شکل به رنگ سفید نصب خواهد شد.