قانون اصلاح قانون مالیات بر درآمد و حل اختلافات مالیاتی

تاریخ انتشار: ۱۳۳۶/۱۲/۰۶

مصوب ۱۳۳۶/۱۱/۳


ماده واحده

الف – به وزارت دارائی اجازه داده میشود اختلافات مالیاتی تا آخر سال 36 مشمولین قانون مالیات بر درآمد و مستغلات و املاک مزروعی و‌ مالیات بر ارث را از طریق توافق فردی یا دسته‌جمعی با مودیان حل و فصل نماید.
‌این توافق برای طرفین قطعی و لازم‌الاجرا است و چنانچه مودیان مالیات مورد توافق را ظرف یکماه از تاریخ توافق پرداخت نمایند از جریمه و زیان ‌دیرکرد بخشوده میباشند. همچنین مودیانی که بدهی قطعی خود را تا تاریخ تصویب این قانون نپرداخته‌اند در صورتی که از تاریخ اجرای این قانون تا ‌دو ماه بدهی خود را یکجا بپردازند از جریمه و زیان دیرکرد بخشوده میباشند.

تبصره 1) مقصود از توافق دسته‌جمعی تصمیماتی است که از طرف وزارت دارائی نسبت بمالیات مودیان مشمول ماده 5 قانون مالیات بر درآمد ‌بر اساس پیشینه مالیاتی اتخاذ و مبنای واریز مالیات اعلام میشود و مودیانی که از تاریخ انتشار تصمیم وزارت دارائی منتهی تا چهار ماه بنظر وزارت ‌دارائی تسلیم و مالیات خود را بر آن اساس واریز نمایند حساب مالیاتی آنها مختومه تلقی میگردد.

تبصره 2 – در مواردی هم که هنوز پیش آگهی صادر نگردیده توافق مجاز میباشد.

تبصره 3) پیش آگهی‌های قطعی شده قبل از تصویب این قانون خواه در آن باره رأیی صادر شده یا نشده باشد نسبت به آن قسمت مالیات که هنوز‌پرداخت نگردیده و مورد قبول مودی نباشد جزو موارد اختلاف محسوب میشود ولی مودیانی که بدهی خود را تقسیط نموده‌اند مشمول این تبصره ‌نمیباشند.

تبصره 4) در مورد توافق فردی مودیانی میتوانند از مزایای این قابون (قانون)استفاده نمایند که حداکثر تا آخر خرداد ماه 37 کتباً بادارات دارائی ‌مربوطه اعلام دارند که حاضر بتوافق میباشند.

تبصره 5) مرجع توافق در صورتی که اختلافات مالیاتی از 50 هزار ریال تجاوز ننماید اداره مربوطه و در غیر این صورت عبارت خواهد بود از‌ کمیسیونهائی مرکب از 3 نفر از اعضای عالیرتبه وزارت دارائی در مرکز بانتخاب وزیر دارائی و در شهرستانها مرکب خواهد بود از کمیسیون 3 نفری از اعضاء اداره دارائی بانتخاب رئیس دارائی محل.

ب ) بند (‌د) ماده دوم قانون مالیات بر درآمد مصوب فروردین ماه سال 35 بشرح زیر اصلاح میشود:
‌بند (د) خرده‌ مالکینی که مجموع درآمد مالکانه سالیانه آنها نقداً و جنساً از سی هزار ریال تجاوز نکند از پرداخت مالیات معاف خواهند بود و این معافیت ‌نسبت ببقایای مالیاتی سالهای 35 و 36 خرده ‌مالکین لازم‌الاجرا است و نیز زارعین بابت سهم زارعانه‌ای که عاید آنها میشود کماکان از‌پرداخت مالیات بخشوده میباشند.


قانون فوق که مشتمل بر ماده واحده و 5 تبصره است در جلسه 5 شنبه سوم بهمن ماه یکهزار و سیصد و سی و شش به تصویب مجلس شورای‌ ملی رسیده.

نایب رئیس مجلس شورای ملی – امان‌الله اردلان