اساسنامه شورای عالی جهانگردی

تاریخ انتشار: ۱۳۳۷/۰۲/۲۵

۱۱۷۳- ۱۳۳۷/۱/۱۸


اساسنامه شورایعالی جهانگردی که در جلسه مورخ ۱۳۳۶/۱۲/۱۷ هیئت محترم وزیران به تصویب رسیده است.


ماده 1 ـ بمنظور تمرکز و توسعه و نظارت در امر جهانگردی و جلب سیاحان و تبلیغات مربوط به آن شورائی به نام شورایعالی جهانگردی به ریاست وزیر کشور مرکب از اعضای اصلی زیر:

1 ـ معاون ثابت اداری وزارت کشور
2 ـ معاون وزارت امور خارجه
3 ـ شهردار تهران
4 ـ معاون وزارت راه
5 ـ رئیس اداره کل هواپیمائی کشوری
6 ـ معاون شهربانی کل کشور
7 ـ مدیر کل گمرک
8 ـ مدیر کل انتشارات و رادیو
9 ـ دبیر کانون جهانگردی ایران
10 ـ مدیر کل باستان شناسی
11 ـ سرپرست املاک و مستغلات پهلوی
12 ـ رئیس اداره جلب سیاحان وزارت کشور
و نه نفر دیگر که در امر جهانگردی و جلب سیاحان بصیرت و علاقمندی داشته باشند و بنام اعضای انتخابی شناخته می شوند در وزارت کشور تشکیل می گردد.

تبصره ـ اعضای انتخابی بنا به پیشنهاد شورایعالی جهانگردی و تصویب هیئت وزیران برای مدت سه سال انتخاب و تعیین می گردند و پس از اتمام مدت اعضای مذکور قابل انتخاب مجدد خواهند بود.


ماده 2 ـ شورا دارای دو نائب رئیس خواهد بود که در اولین جلسه فروردین ماه هر سال برای مدت یک سال انتخاب خواهند شد و نیز انتخاب مجدد آنان مانعی نخواهد داشت و رئیس اداره جلب سیاحان وزارت کشور دبیر شورا می باشد.


ماده 3 ـ جلسه شورا با حضور ده نفر از اعضای شورا که لااقل پنج نفر از آنها اعضای انتخابی باشد تشکیل می گردد و تصمیمات وقتی معتبر است که لااقل نصف بعلاوه یک نفر از اعضای حاضر به آن رای داده باشند و عضو اصلی که موضوع مورد تصمیم مرتبط با اداره او بوده در جلسه حضور داشته باشد.


ماده 4 ـ جلسات شورا حداقل 15 روز یک بار باید تشکیل گردد و حضور تمام اعضای شورا اجباریست مگر با عذر موجه که در این مورد عضو اصلی می تواند معاون خود را موقتاً به جانشینی خود کتباً به شورا معرفی نماید مشروط بر اینکه اختیارات و امضاء شخص معرفی شده دارای همان اعتبار عضو اصلی باشد.

تبصره ـ کسانی که به عضویت انتخابی شورا انتخاب می شوند در صورت استعفا یا فوت جانشین آنها برای مدت باقیمانده تعیین و به هیئت وزیران پیشنهاد خواهد شد و هر عضو انتخابی شورا که سه جلسه متوالی غیبت غیر موجه داشته باشد مستعفی محسوب خواهد شد.


ماده 5 ـ تصمیمات شورا برای کلیه ادارات و بنگاههای دولتی قابل اجرا است مگر آنکه موضوع مستلزم صدور تصویبنامه هیئت دولت یا قانون باشد که در این صورت طرح قانون یا تصویبنامه از طریق وزارت کشور پیشنهاد خواهد شد.

تبصره ـ دبیرخانه شورا با اداره جلب سیاحان وزارت کشور خواهد بود و اداره مزبور مسئول اجرای تصمیمات شورا می باشد.


ماده 6 ـ شورا می تواند در هر موقع که لازم بداند برای یک یا چند جلسه از اشخاص یا نمایندگان ادارات و بنگاههای دولتی برای مشاوره دعوت نماید.


ماده 7 ـ آیین‌نامه مربوط به شورا بوسیله شورا تهیه و پس از تصویب وزارت کشور قابل اجرا خواهد بود.


ماده 8 ـ وزارت کشور مامور اجرای این تصویبنامه می باشد و این تصویبنامه جانشین تصویبنامه شماره 26065 مورخ ۱۳۳۳/۱۱/۱۹ خواهد بود.